Gå til innhold

Kommentar: Nokias siste sjanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Takk for en god artikkel, som jeg etter hvert har blitt vant til fra deg. :thumbsup:

 

Jeg vil bare stille spørsmålstegn ved en oppfatning som ser ut til å være vanlig i vårt markeds-styrte samfunn, at vi trenger konkurranse og mangfold. Jeg er enig i at vi behøver dette på produsentleddet (Apple, Samsung, HTC og så videre), men er dette nødvendig på OS-leddet, så lenge forbrukerne får en god opplevelse av mobiltelefonen? For å dra dette til det absurde:

  1. Alle elektriske apparater hjemme hos meg går på 220V, 50 Hz og mangfoldet er enormt. Vi har TV, oppvaskmaskin og masse annet som er basert på denne "plattformen".
  2. Utvalget av bilmodeller er enormt, til tross for at alle kjører på (bokstavelig talt) en felles plattform av asfalt.

Eller sagt på en annen måte: trenger vi Nokia og Windows 8? Hvis en eller begge forsvinner, fører det til en dårlige verden for oss mobilbrukere?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel, som jeg etter hvert har blitt vant til fra deg. :thumbsup:Jeg vil bare stille spørsmålstegn ved en oppfatning som ser ut til å være vanlig i vårt markeds-styrte samfunn, at vi trenger konkurranse og mangfold. Jeg er enig i at vi behøver dette på produsentleddet (Apple, Samsung, HTC og så videre), men er dette nødvendig på OS-leddet, så lenge forbrukerne får en god opplevelse av mobiltelefonen? For å dra dette til det absurde:

  1. Alle elektriske apparater hjemme hos meg går på 220V, 50 Hz og mangfoldet er enormt. Vi har TV, oppvaskmaskin og masse annet som er basert på denne "plattformen".
  2. Utvalget av bilmodeller er enormt, til tross for at alle kjører på (bokstavelig talt) en felles plattform av asfalt.

Eller sagt på en annen måte: trenger vi Nokia og Windows 8? Hvis en eller begge forsvinner, fører det til en dårlige verden for oss mobilbrukere?

Fordi det er nettopp OS-leddet som er det avgjørende på en smartphone. La gjerne samsung få monopol på å produsere enheter, det har de jo nesten uansett.

 

Hva var revolusjonen med iPhone? Touchskjermen har eksistert LENGE før iPhone, mne med iOS så revolusjonerte de bruken av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lenge siden Apple har vært revolusjonerende med noe, men de forstår markedføring og hva folk vil ha. Som firmaer flest plukker de det beste fra konkurrenter og kommer opp med litt ting selv.

 

Jeg personlig har både iMac og iPad, og har hatt alle iPhone som har kommet ut, men det har vært mest for nyskjerrighetens skyld og at de har altid (siden Apple 2 maskinen) laget gode solide produkter.

 

iPad blir brukt til å lese nettaviser, iPhone til jobbmail og vanlig mobilbruk, og iMac til hjemmekontor og det å betale regninger, dette tror jeg gjennspeiler seg i brorparten av befolkningen.

 

Jeg skal i alle fall ha meg en WP8 enhet hovedsaklig fordi jeg ikke liker det fragmenterte Android markedet og fordi jeg har lyst på noe annet en iPhone. De WP7 mobilene jeg har brukt har vært enkel i bruk og meget funksjonelle, og WP8 virker da som det naturlige neste steget for meg.

 

På samme måte som mitt neste nettbrett nok vil bruke W8/RT.

 

Hva den store massen kommer til å gjøre derimot vil være avhengig av hva "lederskikkelser/profiler" greier å gjøre. Vil saueflokken forsatt følge "alle de andre" eller vil de tørre å prøve noe nytt.

 

Blir en artig tid fremover :)

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel, som jeg etter hvert har blitt vant til fra deg. :thumbsup:

 

Jeg vil bare stille spørsmålstegn ved en oppfatning som ser ut til å være vanlig i vårt markeds-styrte samfunn, at vi trenger konkurranse og mangfold. Jeg er enig i at vi behøver dette på produsentleddet (Apple, Samsung, HTC og så videre), men er dette nødvendig på OS-leddet, så lenge forbrukerne får en god opplevelse av mobiltelefonen? For å dra dette til det absurde:

  1. Alle elektriske apparater hjemme hos meg går på 220V, 50 Hz og mangfoldet er enormt. Vi har TV, oppvaskmaskin og masse annet som er basert på denne "plattformen".
  2. Utvalget av bilmodeller er enormt, til tross for at alle kjører på (bokstavelig talt) en felles plattform av asfalt.

Eller sagt på en annen måte: trenger vi Nokia og Windows 8? Hvis en eller begge forsvinner, fører det til en dårlige verden for oss mobilbrukere?

 

Som Zepticon allerede har vært inne på i sitt svar, så er operativsystemet nesten viktigere enn maskinvaren i en mobiltelefon. Det er operativsystemet som avgjør hvordan brukeropplevelsen skal være, mye mer enn om telefonen har en eller fire prosessorkjerner. Og dessuten så er en mobilplattform som Windows Phone mye mer enn bare det du ser av knapper og menyer. OS-produsentene som Microsoft, Google og Apple tjener penger på hele "økosystemet" rundt operativsystemet. Det betyr at de ønsker å knytte brukerne så tett opp til seg som mulig, for eksempel gjennom sine butikker for kjøp og nedlasting av apper, ulike tjenester, osv. Har du kjøpt flere hundre apper på en iPhone, skal det ganske mye til for at du bytter til en Android-mobil eller en Windows-mobil.

 

Det at en eller to aktører får en altfor dominerende posisjon kan være et problem, siden det her handler om mye mer enn konkurranse om hvem som kan selge flest mobiltelefoner. Det handler om at Google, Microsoft og Apple ønsker å knytte så mange som mulig til sitt økosystem.

 

Jeg er overbevist om at konkurranse både på OS-siden og på maskinvaresiden vil være viktig fremover for innovasjonen i bransjen, og for å gi oss brukere de beste produktene til best mulig pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

quote: Mia_tuk: Eller sagt på en annen måte: trenger vi Nokia og Windows 8? Hvis en eller begge forsvinner, fører det til en dårlige verden for oss mobilbrukere?

 

Ser man på OSene som et økosystem, slik som både Nokia og Microsoft liker å se på godene og tjenestene de forskjellige produsentene levere (Google med Google docs, Google+, android og Chrome osv. Apple med IOS, OSx Icloud osv.), så kan man si at de levere supplementær goder/tjenester, goder og tjenester som levere samme grunnleggende funksjon. Oppstår det flere konkurrerende produkter, i dette tilfellet "økosystemer", vil de være med på å presse ned etterspørselen på de konkurrerende produktene, noe som kan slås ut i endring av priser. Endrer en konkurrent prisene sine vil en annen miste noe av etterspørselen tilhørende sitt produkt.

 

Mye av hva som skjer i disse dager pga. et voksende marked med forskjellige OS er at vi ser en mer fokusering av tjenestebaserte markeder og ikke bare produktene i seg selv (hardware).

 

Se for dere en verden med kun Android telefoner. Hva kan skje? Uten noen konkurrenter kan utviklingen stagnere, Google kan gå fra å være innovatører til etternølere. De vil gjerne bruke masse tid på å finpusse og masseprodusere økosystemet sitt. I tillegg kan vi kanskje se at de forskjellige Smartphone produsentene vil ikke kunne konkurrere med hverandre lengre pga eventuelle restriksjoner fra Android (hardware messig.). Produsentene som klarer å tilby beste tlf til billigst pris vil danne et monopol. Noe som igjen gjør at vi havner tilbake til et mer produktbasert marked. Høres dette kjent ut? Dette var noe som skjedde med Apple for mange år tilbake da Microsoft først kom på banen, det var noe som skjedde med Nokia da Apple først lanserte IPhone. For ikke å glemme da Microsoft mer eller mindre hadde monopol på OS som var installert på datamaskiner. Da Apple kom på banen med mer tjenestebaserte produkter begynte OSx å spise av Windows markedsandel. Apple svarte Microsoft og Nokia med en dash innovasjon med å lansere Iphone, Ipad og et brukervennlig OSx. Nå svarer Microsoft og Nokia ,med en dash analysering av Apples suksess, med Windows 8 og Windows Phone 8 på Nokia Lumia serien.

 

(Takk til deg, den ene personen som kanskje orker å lese deg gjennom min teori.)

Endret av Abnormalbean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Maskinvaren er helt uvesentlig for 80% av brukerne, og det beviste Apple. Slik er det også ennå fordi alle mobiler idag gjør det aller meste knirkefritt. Det finnes unntak, men de fleste mobiler har alle funksjoner og vel som det.

 

Personlig tester jeg alt men har blitt ved min Titan siden desember ifjor. Ser frem til oppdatering til SGS2 til 4.1, men ser ennå mer frem til Win8. Tror den totale integrasjonen her vil være det mest ultimate man får idag.

 

Det handler om brukervennlighet og der vil jeg si at Win7,5 er bedre enn Android på flere områder. Win7,5 er jo omtrent like lukket som IOS, men det er noe med integrasjonen og enkelheten, samt at det er silkemykt. Samtidig er det lett å forstå.

 

Jeg skulle sett at flere oppdaget WP, men jeg prediker ikke, forteller kun om mine erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er kanskje litt optimist, men jeg har troen på Nokia nå. Windows Phone 7 var litt amputert ved at det manglet støtte for en del nyere maskinvare, men det som Windows Phone 7 manglet ser ut til nå å ha blitt fikset med Windows Phone 8 (lav skjermoppløsning, single core CPU og manglende minnekortstøtte). Det virket lurt å bytte den gamle Windows CE kjernen i tidligere Windows Phone ut med Windows 8 kjernen.

 

Hadde det ikke vært for at Windows Phone 8 sansynligvis blir like lukket som iOS og WP7, ville min neste telefon sansynligvis hatt WP8. I og med at jeg er litt for glad i å ha emulatorer installert på telefonen min, blir det nok Android fremover (vil ikke ha en telefon som må jailbreakes).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel, som jeg etter hvert har blitt vant til fra deg. :thumbsup:Jeg vil bare stille spørsmålstegn ved en oppfatning som ser ut til å være vanlig i vårt markeds-styrte samfunn, at vi trenger konkurranse og mangfold. Jeg er enig i at vi behøver dette på produsentleddet (Apple, Samsung, HTC og så videre), men er dette nødvendig på OS-leddet, så lenge forbrukerne får en god opplevelse av mobiltelefonen? For å dra dette til det absurde:

  1. Alle elektriske apparater hjemme hos meg går på 220V, 50 Hz og mangfoldet er enormt. Vi har TV, oppvaskmaskin og masse annet som er basert på denne "plattformen".
  2. Utvalget av bilmodeller er enormt, til tross for at alle kjører på (bokstavelig talt) en felles plattform av asfalt.

Eller sagt på en annen måte: trenger vi Nokia og Windows 8? Hvis en eller begge forsvinner, fører det til en dårlige verden for oss mobilbrukere?

 

Godt spørsmål, du trenger ikke Nokia egentlig.

Det er jo flere produsenter som lanserer windowsprodukter (samsung, htc, sikkert zte og huawei kommer vel også).

 

Nokia har tapt seg svært og de lanserer noen sære telefoner som de ikke får pushet. "Markedsføringstrikset" (kamerajukset) tror jeg også lagde en rèell ripe i Nokia.

 

Siden IOS er lukket, er det vel bedre å si at vi trenger Android og Microsoft.

Litt ironisk er det at IOS er mer lukket enn Microsoft (bare apple kan lansere en IOS telefon). Hvem smo helst kan lage en Android telefon eller en Microsoft telefon. Nokia tror jeg egentlig er klar for å dø, selve merkevaren er vel rimelig død også etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...