Gå til innhold

Samsungs 9-serie får "Retina"-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk nyhet.

 

Jeg er imidlertid mer spent på hvordan dette kommer til å fungere i Windows. Metro skalerer fint med høyere oppløsninger, men såvidt jeg veit, kan man ikke skalere elementer i Windows større enn til 150%, og selv ikke denne skaleringa er langt fra feilfri.

 

La oss håpe at Microsoft tar dette som et hint til å gjøre noe med mangelfull skalering til høyere oppløsninger i Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LordErik: kan det være at Apple føler seg tryggere enn andre produsenter på at de får solgt produktene sine til den prisen de tar?

 

Det er ingen dum teori, og det kan godt hende. Jeg skulle likevel ønske at det var mer "guts" hos de andre produsentene. MS forsøkte seg riktignok med Origami en gang i tiden, et produkt jeg håpet ville være noe slik som Apple lanserte flere år senere (iPad), men som feilet totalt. Etter det var det lite spennende å se fra MS sin side.

 

Nå må jeg ta meg litt i nakken her. Jeg vet ikke om Origami feilet - jeg har ikke sett salgstallene. Jeg vet bare at forventningene var skyhøye i forkant av lanseringen, og at produktet definitivt ikke levde opp til en del av forventningene. Det kom aldri så langt at jeg faktisk fikk sett en i virkeligheten, så da antar jeg at det ikke gikk så bra.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?

 

Jeg syntes det er påfallende hvordan Apple leder den teknologiske utviklingen. De er ikke først ut med selve teknologien, men det er ikke å nekte for at de gang på gang har vært de første til å lage produkter som selger og at de andre produsentene har fulgt etter. iPhone er det klareste eksempelet, men også iPad, høyoppløst skjerm på nettbrett, høyoppløst skjerm på mobiltelefoner, ultraportable og nå høyoppløst skjerm på laptopper. Apple leder an, de andre følger etter.

 

Jeg skriver ikke dette fordi jeg er så glad i Apple, det er jeg ikke, men det irriterer meg faktisk at det ikke er mer giv hos de andre produsentene. Så vidt jeg ser det, er det ingen god grunn til at vi har sittet med 1366x768 på laptopper i så mange år. Skyldes det latskap, eller har teknologien bare ikke vært der?

 

EDIT: Én ting skal de andre produsentene ihvertfall ha - de har blitt raskere til å følge etter. Jeg er glad for at jeg slipper å vente like lenge på Windows-pcer med høy oppløsning som jeg ventet på gode alternativer til iPhone og iPad.

 

Som du er inne på, Apple har ikke vært tdiligst ute med hverken høy DPI på tablets eller bærbare. Jeg tror det har mye å gjøre med at Apple selger godt, og derfor følger andre etter. Tidligere har det vært mere "nisjebasert".

Angående produktet: Jeg liker det, bærbare har godt av høyere oppløsning, og både oppløsningen og det at det er matt skjerm er hakket mer praktisk enn Apples variant.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?

 

 

Jeg tror ikke det er noe annet enn at Apple er veldig flinke til å skape et "sug" i markedet i forkant av/når de lanserer ting. - Hvis Samsung hadde kommet med "Retina"-skjerm for 6 mnd siden, og tatt 5k mere for PC'ene med denne så tror jeg neppe det hadde blitt noen storselger. - Nå når Apple har kommet med det så er det liksom greit, og alle vil ha det. - Hvorfor er det blitt slik? Hmm.. who knows ...

 

Edit: Men det som er gledelig er iallefall at vi antagelig blir kvitt PC'ene med 1366x768 skjerm som dessverre har etablert seg som en standard i lavere prissegmenter - alle produsenter som selger bærbare med denne oppløsningen burde jo vært tiltalt for kundemishandling ^^

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?

 

Jeg syntes det er påfallende hvordan Apple leder den teknologiske utviklingen. De er ikke først ut med selve teknologien, men det er ikke å nekte for at de gang på gang har vært de første til å lage produkter som selger og at de andre produsentene har fulgt etter. iPhone er det klareste eksempelet, men også iPad, høyoppløst skjerm på nettbrett, høyoppløst skjerm på mobiltelefoner, ultraportable og nå høyoppløst skjerm på laptopper. Apple leder an, de andre følger etter.

 

Jeg skriver ikke dette fordi jeg er så glad i Apple, det er jeg ikke, men det irriterer meg faktisk at det ikke er mer giv hos de andre produsentene. Så vidt jeg ser det, er det ingen god grunn til at vi har sittet med 1366x768 på laptopper i så mange år. Skyldes det latskap, eller har teknologien bare ikke vært der?

 

EDIT: Én ting skal de andre produsentene ihvertfall ha - de har blitt raskere til å følge etter. Jeg er glad for at jeg slipper å vente like lenge på Windows-pcer med høy oppløsning som jeg ventet på gode alternativer til iPhone og iPad.

 

Ganske enkelt; 95%+ av forbrukerne som kjøper en maskin fra Samsung, Asus, Acer etc. ser ikke forskjell, eller føler et behov, så hvorfor produsere noe "ingen" trenger til en høyere pris? Hvis f.eks. Samsung hadde vært tidlig ute med en høyoppløst skjerm på en laptop som ellers var helt lik Asus sin, men med en 2.000,- kroner høyere pris, så hadde det neppe blitt mye penger i kassa. Apple er flinke til å koke ihop et produkt og skape et behov den vanlige mannen i gata ikke hadde, så når Apple har lansert og overhypet dette, så er de andre pent nødt å følge etter for å ikke bli sett på som "sinker" av onkel Roar som sjekker eposten to-tre ganger i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at Apple er tidlig ute med ny teknologi ligger i at de har få modeller som selges i et rimelig stort volum. Apple er ikke den største PC produsenten, men det skulle ikke forundre meg om Macbook er de PCene som selger best per modell.

 

Ny teknologi er rimelig dyrt, og krever en svært høy produksjon for å bli optimal (lave nok kostnader). Jeg tror rett og slett det er få andre produsenter som har høyt nok volum per modell til at de tør å satse. Retina skjermen i iPhone 4 er et godt eksempel. Den var egentlig for dyr for markedet, men Apples store volumbestilling fikk prisen ned på et nivå få eller ingen andre kunne klart. Si f.eks at retina skjermen i iPad 3 var så dyr at den krevde en bestilling på minst 10 millioner enheter i løpet av et år for å kunne selges med akseptabel fortjeneste til en akseptabel pris. Ingen andre enn Apple kan regne med å selge så stort antall nettbrett i løpet av et år, og det er det mye av problemene ligger. Selv om f.eks Samsung kunne produsere panelet har de ikke markedskraften til å realisere det - hvertfall ikke alene. Dessuten har det jo blitt litt Apple mot mengden (spesielt i PC-bransjen), så det er vanskeligere for de andre å skille seg ut...

Endret av chrlod
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok mye i det chrlod skirver. Men nå er heldighvis ikke apple alene, selv om andre produsenter sine "stunt" ikke alltid er like fasinerende. Gode unntak er Asus sin Transformer serie, og PadFone. Så var det vel også en laptop med en "touch-screen-pekeflate"?

Håper egentlig at dette er starten på et megapixelrace på skjermer, stasjonære som bærbare. Hadde hvert stas å ha noe rundt 10+ mp skjerm :)

 

Litt OT:

@LordErik

Varmer hjerte å se en så gjennomtekt post, med klare meninger, pressentert med et åpent sinn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?

 

 

Jeg har fire 5-8 år gamle gamle IBM Thinkpads med bra skjermer: T42 med 15" IPS 1600x1200, T60 med 15" IPS 1600x1200, T61 med 15.4" TN 1920x1200 og en Frankenpad (bastard) T60/R50p med 15" IPS 2048x1536.

Med maksimalt 170 dpi er det fortsatt et lite stykke opp til "Retina"-piksler, men det er noe helt annet enn de lavoppløste 16:9-skjermene de fleste selger i dag.

 

Dessverre tjente skjermprodusentene mer på å produsere billige skjermer, dermed ble slike skjermer nisjeprodukter som ble produsert i lave kvanta til høye priser.

 

Oppdatert med 2.4GHz C2D, 4GB minne og 120GB SSD er slike gamle maskiner fortsatt ypperlige å jobbe med, selv om de ikke kan spilles med eller se på Blu-ray filmer.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter.

 

DEt jeg vil ha nå, er at vi får skjermer over 2560x1440.

 

Det føltes litt rart å sitte på en 24" med 1920x1080, mens du får laptoper nedi 15-13" med mye høyere oppløsning

 

Og tynn ramme.

 

Da kjøper jeg den uansett pris

 

Men dette er helt klart gode nyheter. Liker også at skjermen er matt på samsung sin bærbare. nå må vi bare få vite prisen

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et poeng at man må legge inn store order på skjermer for å få gode priser, men hvis det kun er en produsent av disse spesielle skjermene klarer man ikke selge flere maskiner enn kvantumet skjermer denne ene produsenten klarer å levere.

Nå er tydeligvis markedet mettet med billige skjermer med lav oppløsning, dermed er det flere skjermprodusenter som søker nye markeder der konkurransen ikke er like hard.

Lenke til kommentar

@LordErik , forstår hva du mener, men samtidig så tror jeg det tar litt mer en 6mnd å lage den skjermen som samsung har her. Om den ville ha komt ut vist apple ikke hadde kommet med retina er et annet spm som vi kansje ikke får svar på, men er bra at det kommer andre PCer en apple som har god oppløsning.

 

Selv hadde jeg planer om å gå for en MS Surface pro til å overta for mim slitne laptop, men ble litt i tvil om jeg skal gå for 9-serien eller surface pro nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...