Gå til innhold

LGs OLED-TV er ferdigstilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan de har løst problemet inbrenning etter relativt kort tid forårsaket av forskjellig levetid på diodene.

En TV står som regel på i flere timer daglig, og det er sikkert kjipt å ha en svak logo fra kanalen man ser mest på med seg overalt :)

Det står i artikkelen:

En hvit subpixel i tillegg til de tre primærfargene og et fargefilter over dette igjen.

 

Kjempebra at vi endelig får OLED da, lurer på hvor mange år det tar før dette renner ned til PCer for en fornuftig pris? LCD har stått stille i alt for lang tid nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den hvite subpikselen de legger til gjør at hver fullverdig piksel består av fire subpiksler.

Fargefilteret ligger over disse fire subpikselene, altså over den hvite, blå, røde og grønne:

I tillegg legger de til et fargefilter på toppen av de fire subpikslene.

Men det hjelper nok noe på levetiden, men det spørs fremdeles om det er nok for normal bruk.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har LG gått over fra hvit diode med tre subpiksler til fire subpiksler (dvs. den fjerde ikke har noe fargefilter). Tanken er nok å veie opp for lystapet i fargefiltrene. Levetiden for de blå subpikslene er irrelevant, siden det er blå lysdioder som har kortere levetid, ikke fargefiltre. WLED har allerede ulempen med mindre fargerom enn RGBLED og katodelys, og denne fjerde subpikselen vil nok nå bidra til å skape varierende fargefeil.

 

Samsungs løsning er vesentlig bedre med separate lysdioder for hver subpiksel, og LGs påstander om levetid på blå lysdioder er ikke så viktig siden levetiden bare er litt kortere enn rød og grønn, og de fleste AV-entusiaster har byttet TV innen fem år uansett.

 

Jeg tviler ikke et sekund på at LGs TV vil ha mer glorete farger og gi et mer imponerende inntrykk, men messegulv eller butikkgulv er ikke stedet for å betrakte bildekvalitet.

Lenke til kommentar

"LGs løsning er å legge til en hvit subpiksel, for totalt fire subpiksler. I tillegg legger de til et fargefilter på toppen av de fire subpikslene. "

 

Så vidt jeg vet så er alle fire subpikslene til LG hvite. Tre av de har fargefilter (RGB) og den siste hvite er uten. Dermed ungår de problemet med blå oleds.

http://www.digitalversus.com/duels-battle-of-five-star-products-a966/lg-woled-tv-vs-samsung-oled-tv-ap828.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Holder en knapp på samsung sin oled mot lg nå.

Lg passive 3D med linjene funker ikke optimalt med hd resolusjon tapet .. Tror lg bør kjøre på å med en 4k oled tv for kompansere for skann linjene som er så utrolig tydelige på 1080p tvne deres. Fin tv helt klart men blir det en 55" neste år tror jeg det blir samsung sin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...