Gå til innhold

Førsteinntrykk: Guild Wars 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tidligere online rollespill har man måttet stå i en kø og vente til du selv får «tagget» monsteret. Du får godkjent oppdraget, og kan fortsette historien. I Guild Wars 2 får du godkjent oppdraget om du bare er i nærheten når monsteret faller.

 

Denne måten å løse oppdrag på, der det alltid er positivt med andre spillere rundt deg, skaper en helt egen atmosfære og følelse av samhold. I situasjoner der jeg i tidligere MMO-spill ville søkt etter å være alene, finner jeg meg selv dratt mot de folksomme områdene i dette spillet. Ser jeg en annen spiller som holder på med noe, så henger jeg meg på. Vi trenger ikke å inviteres til noe gruppe, her er vi sammen om det vi gjør uansett.

Utvikler ArenaNet har greid å fjerne begreper som «kill stealing» og «tagging» av fiender. Alle er samarbeidspartnere i dette spillet, og det gir en helt unik fellesskapsfølelse med ukjente spillere.

 

Akkurat det samme gjorde Funcom i The Secret World...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp her ligger en av de beste nye innovasjonene i MMO-sjangeren de siste årene. I Guild Wars 2 jobber alle mot det samme målet, uavhengig om man er i samme gruppe eller ei.

 

Rett skal være rett, det er ikke en innovasjon når Warhammer Online gjorde dette helt tilbake i 2008.

 

Det som er en innovasjon er nedskaleringen i levels når du går tilbake til områder du har vært i før for at du skal kunne spille sammen med venner som ikke er like høy level som deg selv. Dette er genialt, og burde virkelig bli en standard.

 

Hvis jeg kun fikk lov til å trekke fram én positiv og unik ting med Guild Wars 2 så er det hvordan selve kampene utspiller seg. Kampsystemet er svært smidig, med god respons og en følelse jeg aldri har opplevd før i lignende spill.

 

Denne skjønner jeg heller ikke. Man kan si mye rart om WoW (spesielt jeg), men det har vitterlig ikke noe dårligere respons enn GW2. Snarere har alle serverproblemene til Arenanet gjort det helt motsatte. World vs world er til tider helt uspillbart pga lagg.

 

Ingen collision detection i 2012 i et spill som profilerer seg som et PvP-spill er også ikke veldig smidig.

 

Etter vel tjue nivåer er jeg alt i alt veldig imponert med helheten spillet tilbyr meg.

 

Jeg skjønner heller ikke hvilken helhet man er så imponert over? Er det at alt er veldig polert og områdene til dels vakre, for da kan jeg skjønne det veldig godt. Hvis man synes WoW er tidenes beste spill så skjønner jeg veldig godt at man er imponert, for dette er WoW 1.5, med bra PvP, og utrolig mange er fornøyde med dette. Som anmelder bør man allikevel ha et litt mer nyansert syn på ting.

 

Spillet i seg selv er ganske standard grinding av monstre, med en bra PvP-modul oppå, og den hadde du jo knapt nok testet. Det er ikke spesielt mye å gjøre i de forskjellige områdene, så det ender opp med at man må gjøre quests om igjen, eller gjøre "alt" man kan få xp for, og det er jo en del. Virker som utviklerne prøver å "presse" spillerne til å crafte og spille PvP, siden dette gir god xp. Ingen dungeon (eller hva de nå kaller dem igjen) før level 30-35, er heller ikke et tegn på en god helhet.

 

Crafting er forøvrig en vits. Man må bruke kobber for å lage utstyr opp til level 25, men kobber stopper jo å spawne fra level 15, så man må hele tiden dra tilbake til de første områdene og grinde til den store gullmedaljen. Dette er en helt latterlig designavgjørelse.

 

Historien, dialogene og stemmeskuespillet er forøvrig så svakt at jeg vrir meg i stolen.

 

Questene er som allerede sagt helt standard bank monstre quests. Man trenger ikke noe som helst taktikk fordi zerging funker helt fint, og den overdrevne bruken av spell effects gjør jo at man ikke ser hva som skjer uansett. Den følelsen du får av samhandling klarer jeg ikke å se i det hele tatt. Det er hver mann for seg selv. Gjør så mye skade som mulig og prøv å ikke dø. Det er jo også bedre å la sidemann dø i stedet for å beskytte han siden du får mye xp av å vekke han til live igjen uansett.

 

Taktikk? Synergier? Ikke i dette spillet i alle fall, spesielt siden spillet er så latterlig lett at det ikke er noe vits.

 

Rart ingen av disse tingene nevnes med et ord. Når det er sagt er Guild Wars 2 et bra spill, spesielt om man er ute etter PvP. Når det gjelder PvE er det dessverre et stort skritt tilbake etter de glimrende investigation og sabotage-questene vi så i Secret World med tilhørende kvalitet på historie, dialoger og stemmeskuespill.

 

I bunn og grunn er Guild Wars 2 er det perfekte spillet for casual MMO-spillere. Det er alt man kan forvente av et MMO uten at det stilles noen krav eller forventninger til at spilleren skal kunne eller behøve å gjøre noe bortsett fra å trykke på tastene 1-9.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I GW2 er det en felles progresjon mot målet av et oppdrag, Det alle gjør teller for alle.

 

Dette er ikke helt sant. Det alle gjør teller for questet, men det alle andre gjør teller ikke for deg. Hvis du ikke gjør nok skade i forhold til alle andre får du heller ikke belønning. Dvs det er jo tre nivåer da, så en eller annen form for belønning får man, men det er jo gull som teller. ;)

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Er ganske spesiell PvE del siden man får disse realtime events som plutselig skjer og alle stormer til for å hjelpe. En situasjon igår hvor en bru ble reparert av npcene så de kunne storme og etablere seg baser som vi måtte ta ut tilslutt. Men andre ganger hvor folk stopper reperasjonen av brua så hender ingenting av disse hendelsene :p Er flere tiers av questet avhengig av hva man faktisk klarer å stoppe eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å se hvordan dette kan fungere i lengden med måten oppdragene fungerer i spillet. Jeg ser for meg at det er gøy i starten, men at man etterhvert blir lei av å hele tiden ende opp med å gjøre oppdragene med x antall andre. Det neste problemet jeg ser er hvis det ikke er noen til å gjøre oppdragene og monstrene tar over byene, eller hvis man selv skal gjøre et oppdrag og det ikke er noen andre til å hjelpe.

 

Det er bra med forandringer og innovasjon, men med måten oppdragene fungerer på sliter jeg med å se hvordan dette skal fungere i lengden.

 

Ellers vil jeg si at det virker som et bra spill, men ikke noe for meg. =)

 

Til artikkelforfatter: Det er greit at man uttrykker sin entusiasme når man skriver om et spill, men jeg forventer at man er kritisk og ser på det positive og det negative, slik at man kan få med seg et helhetintrykk av spillet. Alt jeg har fått med meg nå: "Åh så tøft! Spillet er super duper bra!".

Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å rakke ned på Guild Wars 2 for noe særlig. Ingen av "anklagene" i denne tråden medfører riktighet, men ligner mer på smålig konkurrerende fanboyisme.

 

Folk må gjerne tro hva de vil, og ikke spille GW2. Det er i mine øyne deres tap. Dette er et spill som er F2P. Altså "taper" man maksimalt 500kr og kan fortsatt spille det når enn man vil.

 

Men påstandene som fremsettes i tråden er tåpelige.

 

Dårlig grafikk? Nope. Du har ræva PC, eller trenger nye briller.

 

Dårlig combat? Nope. GW2 har true action combat som fungerer. Det er en generasjon foran andre MMORPG spill som fremdeles bruke rules-based D&D style ifra midten av nitti tallet.

 

Kjedelig? Da vet du sansyneligvis ikke hva du driver med. Eller så liker du antagelig helt andre sjangre med spill.

 

There, I said it.

 

Guild Wars 2 er det største som har skjedd MMORPG'er siden World of Warcraft.

 

As always = .02 $

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Til artikkelforfatter: Det er greit at man uttrykker sin entusiasme når man skriver om et spill, men jeg forventer at man er kritisk og ser på det positive og det negative, slik at man kan få med seg et helhetintrykk av spillet. Alt jeg har fått med meg nå: "Åh så tøft! Spillet er super duper bra!".

 

Denne artikkelen er bare et førsteinntrykk, basert på en veldig liten del av spillet. Alle aspekter av spillet, både de positive og negative vil selvsagt bli belyst og vurdert under en helhetlig anmeldelse.

 

Så langt er mitt førsteinntrykk positivt, så gjenstår det å se om det holder seg utover i spillet.

Lenke til kommentar

Største som har skjedd siden WOW er Tera! Mener jeg... Spille kan ikke sammenlignes, på grunn av et genialt combatsystem som gjør det interessant og heroic å sloss mot andre spillere. Bare å drepe trashmobs er fryd! Og det å kunne solo BAMS er episk og gir deg en mestringsfølelse. Når jeg dør etter å bli drept av en gjør meg ikke sur, men heller gira til å prøve igjen, siden jeg lærer meg hvordan jeg skal mestre dem.

 

Stort sett er WOW mest om å time riktig knapp og sørge for at du holder dmg oppe i mens du stirrer på en masse interface ruter med Hp og Mana pluss Agro og sørger for at du prøver å ligge øverst på dmg lista.

 

Tenker hvis GW2 ikke vill bli noe annerledes enn WOW.. Masse addons og typiske spam knapp 1, 2, 3, 4, 5, 6,...

 

 

Lenke til kommentar

Gw2 er vel det mmoet som er lengst unna WoW på noen måte så vidt jeg vet. Spamming av knapp 1,2,3,4,5,6 er det heller ikke.. Har man ikke prøvd det, hvorfor i all verden uttale seg om det?!

 

Det eneste jeg kan klage på er lite variasjon av skills med ett og samme våpen, går somregel med 2h-sword og bue/gun å allerede rundt lvl 20 så følte jeg at jeg ville ha flere skills, noe man ikke får. Bortsett fra "pasive" og diverse bonus spells.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gw2 er vel det mmoet som er lengst unna WoW på noen måte så vidt jeg vet. Spamming av knapp 1,2,3,4,5,6 er det heller ikke.. Har man ikke prøvd det, hvorfor i all verden uttale seg om det?!

 

Det eneste jeg kan klage på er lite variasjon av skills med ett og samme våpen, går somregel med 2h-sword og bue/gun å allerede rundt lvl 20 så følte jeg at jeg ville ha flere skills, noe man ikke får. Bortsett fra "pasive" og diverse bonus spells.

 

Da vet du ikke mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...