Gå til innhold

Samsung med 55-tommers OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

60 tusen for noe slikt, og OLED ble før det fikk sin trange fødsel omtalt som om det skulle bli betraktelig rimeligere å produsere.

 

Tross fargeklattet og den trange fødselen, så burde de jo holde ord om at det er billig å produsere. At ting er dyrt i starten er ok nok, så lenge produsenten ikke er for trangsynt og skal melke forbrukeren alt for lenge.

 

Jeg synes det er på høy tid å ta opp dette spørsmålet igjen:

 

Spørsmålet om Hvor billig OLED er å produsere? Tar dere ballen HW.no (Tek.no) ?

Lenke til kommentar

RGB-OLED er ca 10 ganger dyrere, og WOLED er ca 8 ganger dyrere enn et høykvalitets LCD-panel.

 

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1344922451

 

OLED kan nok med tiden bli billigere å produsere enn LCD, men det krever at en del invisteringskostnadder er tatt, samt at man får produksjonen opp på et ganske høyt og optimalt nivå. Med andre ord ligger det noen år frem i tid. Disse lanseringsprisene er ikke så aller verst historisk sett. En må også huske at da uttalelsene om OLED kom var det helt andre tider for skjermbransjen (som lenge har slitt med overproduksjon, og derav tapt store summer).

 

Synes artikkelen har en litt nedlatende tone til LGs WOLED. I realiteten er det nok en bedre teknologi pga høyt lysutbytte fra den separate hvite pixelen og gjevn aldring av fargene. Fargefiltre har lenge vert benyttet, og byr ikke på særlige problemer. Dette er nok grunnen til at det var LGs OLED som stakk av med EISA-prisen.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på skjermteknologi, men takk Gud for kapitalismen! Hvis noen synes det er dyrt så behold buksa på litt til. Jeg gleder meg i alle fall til å bytte min pc-skjerm om 2-3 år.

 

Jeg, derimot, håper jeg ser kapitalismens død i min levetid. Det må da for f*** meg være mulig å ha en designfilosofi hvor noe nytt ikke være ekstremt dyrt ved lansering.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Sddb0Khx0yA

 

Hopp til 4:15, der har du hovedpoenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på skjermteknologi, men takk Gud for kapitalismen! Hvis noen synes det er dyrt så behold buksa på litt til. Jeg gleder meg i alle fall til å bytte min pc-skjerm om 2-3 år.

 

Jeg, derimot, håper jeg ser kapitalismens død i min levetid. Det må da for f*** meg være mulig å ha en designfilosofi hvor noe nytt ikke være ekstremt dyrt ved lansering.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Sddb0Khx0yA

 

Hopp til 4:15, der har du hovedpoenget.

 

Så en fornybar resurs som koster 1 krone pr kilowatt idag burde ikke lanseres før den koster 10 øre eller ikke lanseres i det hele tatt?

Eller mener du at alle burde bidra med alt de eier(og ofre møbler, fritid og mat i prosessen) til utviklingen av fornybar energi for at denne fremtidsteknologien, ironisk nok, skal bli noe billigere litt før?

De kunne ha utviklet en mp3-spiller på 60-tallet. Fullt mulig. Problemet er at den ville kostet mer enn månelandingen. Ville det vært verdt det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

60 tusen for noe slikt, og OLED ble før det fikk sin trange fødsel omtalt som om det skulle bli betraktelig rimeligere å produsere.

FØRSTE generasjons OLED-skjermer er rett rundt hjørnet og allerede begynner folk å klage over de er for dyre? Hva kostet første generasjons LCD-skjermer en gang i tiden?

 

OLED kommer til å bli betraktelig billigere å produsere (les: DuPonts OLED-printing), og antakelig er det ikke så forferdelig dyrt å produsere allerede i dag. Det man hovedsaklig betaler for ved slike nylanseringer er utviklingskostnadene.

 

Dessuten er det lurt av produsentene å gå ut med en høy pris til å begynne med, slik at man får rasket med seg pengene til de som driter slike og betaler hva det skal være for det nyeste og hotteste. Dette er standard prosedyre...

 

OLED vil nok ganske raskt (innen et par år) falle betraktelig i pris, og om ikke mange år vil LCD bli totalt "obsolete", mye raskere enn CRT ble det i sin tid. Derfor vil produsentene i årene som kommer gjøre sitt aller beste for å melke de siste kronene ut av LCD-teknologien til massene, samtidig som de selger OLED til de rike "pionerene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at du fikk en OLED-TV på 11 tommer fra SONY med en utrolig lav og upraktisk oppløsning. Denne skjermen hadde et AMOLED-panel, og så vidt jeg husker var det problemer med cellelevetiden i panelet. Prisen var vel <40 000 NOK.

 

Nå får du 55 tommer OLED med moderne TV-innmat. Su akal være glad prisen er så lav for nye OLED-TV-er... Hadde ikke vært urimelig å forvente mye høyere pris!

Lenke til kommentar

Husk at du fikk en OLED-TV på 11 tommer fra SONY med en utrolig lav og upraktisk oppløsning.

Jepp, denne TV'en var vel det man kan kalle OLED generasjon 0.5. Var kanskje ikke ment som noen lansering i det hele tatt, mer et PR-stunt for å si at Sony var først ute..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_XEL-1

 

Den kostet altså 2500 USD ved lansering, så den var ikke så fryktelig dyr. Men som du nevner, rimelig dårlig. De hadde en 27" på trappene også, XEL-2, men den kom seg vel aldri ut på markedet.

Lenke til kommentar

Husk at du fikk en OLED-TV på 11 tommer fra SONY med en utrolig lav og upraktisk oppløsning. Denne skjermen hadde et AMOLED-panel, og så vidt jeg husker var det problemer med cellelevetiden i panelet. Prisen var vel <40 000 NOK.

 

Nå får du 55 tommer OLED med moderne TV-innmat. Su akal være glad prisen er så lav for nye OLED-TV-er... Hadde ikke vært urimelig å forvente mye høyere pris!

 

Her kan man også ta med at det faktisk er ganske enkelt å skaffe seg en LCD TV i dag for 40-50000 lapper med samme antall tommer. "Dyrt" er relativt.

Lenke til kommentar

Dere har en del gode poenger:

OLED vil nok ganske raskt (innen et par år) falle betraktelig i pris, og om ikke mange år vil LCD bli totalt "obsolete", mye raskere enn CRT ble det i sin tid. Derfor vil produsentene i årene som kommer gjøre sitt aller beste for å melke de siste kronene ut av LCD-teknologien til massene, samtidig som de selger OLED til de rike "pionerene".

 

Likevel vil jeg holde på poenget at det er noe dyrt. Det er kanskje slik at vi i Norge kan ta oss råd til en TV til 60 tusen, men det krever likevel et stykke prioritering, samt en del plunder med sammenlikning av TV-modeller og TV-merker, sånn at man i etterkant kan forsvare sine valg for seg selv og sin kone/samboer/kjæreste/foreldre/venner (altså de i sin krets som betyre mest).

 

Ikke har jeg noen spesiellt høyt betalt jobb selv. For meg og en del andre nordmenn, så vil man følge nøye med på hva som er i markedet allerede. Man går kanskje og oppdaterer seg på hva som vil komme, og synes kanskje at det man har er noe ordentlig dritt som er modent for fornyelse.

 

Da står man overfor et dilemma mellom lyster og størrelsen på lommebok. Ikke har jeg vunnet noen millioner i Lotto heller, som ville gjøre kjøpet betraktelig lettere å gjennomføre. Det det gjerne ender med, er at når man har fått nok av det gamle skrotet man har i TV-stua, så går man til steget og orienterer seg ekstra nøye om hva som finnes tilgjengelig i markedet. Man tar forhåpentligvis lærdom av gamle feil og feller på veien. Samt at man forsøker å få med det viktigste man kan klare å få med av teknologi i apparatet til rimeligst mulig penge.

 

Man tenker kanskje at hvorfor kjøpe det flotteste, dyreste og nyeste!

 

Da står TV-produsentene kanskje igjen med en kundegruppe som er villig til å betale alt mellom 5000 til 15000 kroner i denne omgang. Dette valget kan kundene i kundegruppen kanskje tillate seg å leve med i en "5 år pluss periode".

 

Dette er en god måte i forhold til det økonomiske perspektiv, samt at man kan ta seg råd igjen senere innenfor en rimelig tid til å få fatt i noen av den teknologiske utvikling uten å betale skjorta for det.

 

Om man er heldig, og gidder å legge det gamle apparatat for salg på f.eks. bruktmarkedet (kanskje mest aktuellt med finn.no), så man også får hentet litt tilbake av det tapet man ellers ville måtte svelge. Alternativt kan man bruke det gamle som et bi-apparat (som sikkert en del ville ha valgt).

 

TV-produsenten bør ikke overse denne typen kunde sin valgstrategi, for her står de overfor nok et dilemma! Dilemmaet blir at det vil gå noe langsommere å få den nye teknologien ut i større salgsvolum, dersom for mange kunder tenker økonomisk. Det vil på sikt bli mindre inntjening for produsenten.

 

Jeg vil oppfordre alle teknologikåte som ser seg lei av treg markedsføring, å knipe litt igjen på lommeboken. Dette vil tvinge produsentene ut av det trangsynte sporet, og gammel vane og enkel teori http://no.wikipedia....tersp%C3%B8rsel

 

Teorien slår nemlig begge veier, for produsenten vil nok stadig måtte etterjustere for å holde på det optimale salgsvolumet som gir mest inntjening. Spesiellt dersom en større konkurrent lanserer noe nytt og billigere noe hurtigere enn hva produsenten i "vårt" eksempel måtte gjøre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Likevel vil jeg holde på poenget at det er noe dyrt.

Hvis poenget ditt er at splitter ny TV-teknologi er noe dyrt, så tror jeg ikke du møter mye motstand på det punktet. Poenget mitt var ihvertfall at det er intet mindre å forvente enn at første generasjons OLED er dyrt, og det sier ikke nødvendigvis noenting om hverken dagens eller fremtidens produksjonskostnader.

 

TV-produsenten bør ikke overse denne typen kunde sin valgstrategi, for her står de overfor nok et dilemma! Dilemmaet blir at det vil gå noe langsommere å få den nye teknologien ut i større salgsvolum, dersom for mange kunder tenker økonomisk. Det vil på sikt bli mindre inntjening for produsenten.

 

Her tror jeg du undervurderer verdens største TV-produsenters markedsstrategi-kompetanse...

 

Jeg forstår ikke hvordan det å melke gammel LCD-teknologi kan gi mindre inntjening for produsenten. Dette er jo teknologi som er ferdig utviklet og det er bare å pumpe ut fra fabrikkene... Jo lengre de venter med å pushe OLED, jo lengre kan de pumpe ut gammel teknologi til massene, i nettopp den prisklassen du skisserer, 5-15k. Og det beste er at når OLED i sin tid kommer ned i den prisklassen, kan de pumpe ut enda en runde med TV'er til den samme kundegruppen, for da skal du nok se at de plutselig begynner å preke om hvordan OLED er det nye testamentet innen TV. Foreløpig er det LED-baklys og store LCD med høy oppløsning som pushes, og OLED er kun et nisjeprodukt for de mest interesserte.

 

Det er jo perfekt fra synsvinkelen til disse produsentene, de får tid til å modne OLED-teknologien og utvikle billigere produksjonsmetoder i ro og mak, mens de håver inn penger fra salg av LCD. For oss forbrukere er det selvfølgelig lite gunstig, ettersom vi må holde ut et par år mer enn nødvendig med sub-par skjermteknologi. Spesielt ille er det på dataskjermer synes nå jeg.

 

Skal bli gøy å dra innom noen norske elektrokjeder på nyåret og spørre om de vil anbefale OLED fremfor LCD... da vil man nok få seg mang en god latter.

 

Til slutt er jeg enig med deg i at mer bevisste forbrukere ville gjort underverker. Hvis man hadde klart å mobilisere massene til å boikotte alt som heter LCD og vente på OLED, ville det selvfølgelig tvunget produsentene til å satse på OLED raskere, men man kan bare glemme å få med den store saueflokken på noe slikt. LED-TV'er kom jo som bestilt for å døyve OLED-ryktene blandt folk, LED høres jo nesten ut som OLED, ikke sant? "Det var sikkert det som var det nye han teknologikyndige nevøen min prata om, vi kjøper den!". Nei, folk trenger TV. Folk går i butikken og ser hva de har. Folk kjøper LCD. Slik blir det nok helt frem til produsentene innser at de er nødt til å foreta skiftet, og virkelig begynner å satse på markedsføring av OLED.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Det er mye penger, ja. Men "dyrt" er relativt, også iforhold til hva varen er. Betaler du 100 000 NOK for et romskip så er det ikke dyrt, selv om summen er hundre tusen kroner, er du enig? Men det er fortsatt veldig mye penger, det er ikke noe du bare kan bestemme deg for å kjøpe sånn helt uten videre. Det hadde du måttet spart til. Men et romskip til hundre tusen kroner er sinnsykt billig! Fordi det er et pokkers romskip...

 

Vi skjønner hva du vil fram til, det er mye penger. Men det er fortsatt ikke dyrt. Du må ta produktet i betraktning hvis du skal bruke et relativt uttrykk som "dyrt". Det som bestemmer hva som er dyrt eller ikke er hva du faktisk får igjen og hva standarden er.

 

Forvent ikke at du skal få sveveteppe for en tusenlapp når det kommer på markedet.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...