Gå til innhold

Avvikling av Bedrift - IKT og flytting av kategorier


Anbefalte innlegg

Heisann!

OPPDATERT: I oktober 2013 ble det gjort noen ekstra kutt. Detaljene er lagt inn i dette innlegget og markert.

For noen år siden var nettsiden hwb.no tilknyttet oss og det ble i den anledning opprettet en egen kategori for Bedrift - IKT.

Aktiviteten i denne delen av forumet er ikke veldig stor og derfor planlegger vi nå å flytte kategoriene til mer passende forumdeler og dermed avvikle Bedrift - IKT som et eget toppnivå.

Jeg skal nå ta dere gjennom de endringene vi planlegger å gjøre. Dersom du har noen innspill til bedre måter å organisere det på, så må du gjerne komme med dem wink.png

Disse kategoriene fjernes
— Backup (bedrift)
— Virtualisering
— Operativsystemer
— Applikasjoner
— Bedriftssikkerhet (Fjernet oktober 2013)
— Bedriftsnettverk (Fjernet oktober 2013)

Flesteparten av trådene i de kategoriene her vil flyttes innunder "Servere (bedrift)"-kategorien.

Trådene startet i "Operativsystemer" vil deles opp. De som omfatter serveroperativsystemer sendes til "Servere (bedrift)", mens resten havner i relevant kategori blant de som eksisterer i Programvare-delen. (Windows, Mac, GNU/Linux osv.)

Tråder skrevet under "Applikasjoner" vil flyttes til "Servere (bedrift)", "Klientmaskiner" eller kategorier innunder programvare-delen.

OPPDATERT, oktober 2013: Kategorien "Servere (bedrift)" har nå blitt til "Bedriftsservere, -nettverk og -sikkerhet".


Disse sitter vi igjen med
Når vi har fjernet de som er nevnt over, gjenstår disse.

-- Klientmaskiner
-- Nettverk (bedrift) (Fjernet i oktober 2013)
-- Servere (bedrift) (Døpt om til "Bedriftsservere, -nettverk og -sikkerhet" i oktober 2013)
-- Sikkerhet (Fjernet i oktober 2013)
-- Annet (bedrift)

Disse vil vi flytte over som en del av Data-delen, muligens med unntak av "Annet (bedrift)" som vi vurderer å flytte innunder "Jobb og utdanning".


Ny struktur kan da se slik ut for Data-delen

Kategorier som er endret er uthevet.

Data
-- Brukerbidrag
----- .....
-- Butikker og verksteder (data)
-- Datamaskiner
----- Bærbare datamaskiner
----- Mediesenter-PC og HTPC
----- Mac
----- Servere
----- Bedriftsservere, -nettverk og sikkerhet (Døpt om fra "Bedriftsservere" i oktober 2013)
----- Klientmaskiner (bedrift)

----- SFF-barebone
----- Nettbrett, GPS og håndholdte enheter
-- Hjelp til kjøp og salg av PC
-- Internett og nettverk
----- Bredbånd og andre internett-tilkoblinger
----- Hjemmenettverk LAN-Parties
----- Nett-tjenester
----- Bedriftsnettverk (Fjernet oktober 2013)
-- Maskinen fungerer ikke
-- Maskinvare
----- .....
-- Overklokking
----- .....
-- Programvare
----- Bedriftssikkerhet (Fjernet oktober 2013)
----- Antivirusprogrammer og datasikkerhet
----- Bilderedigering og programvare (snarvei)
----- Brukernes favoritter (programvare og nett-tjenester)
----- BSD/Unix GNU/Linux
----- Kontorprogramvare
----- Mac (snarvei)
----- Nett-tjenester
----- Servere (snarvei)
----- Bedriftsservere (snarvei)
----- Videoredigering og video (snarvei)
----- Webserverprogramvare og CMS-er
----- Windows
----- Annet om programvare
-- Programmering og webutvikling
----- .....
-- Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
----- .....


Planen for å gjennomføring av omstruktureringen er slik

  • Flytte tråder fra kategorier som fjernes
  • Fjerne kategoriene
  • Flytte og endre navn på gjenværende kategorier
  • Flytte tråder som passer bedre andre steder fra "Annet (bedrift)".

Høres dette ut som en god plan? Vi regner med å gjennomføre dette i løpet av denne og neste uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er det greit at det presiseres mer at dette er bedriftsrettet for å unngå mye feilposting, så sånn sett er det veldig bra.

 

Eneste minuset jeg kan komme på, er at det ikke lengre blir mulig å se alle postene knyttet kun til bedrift, med mindre det er en funksjon i forumet jeg ikke har fått med meg? Sånn det er pr i dag, kan jeg enkelt klikke på Bedrift - IKT for å se alle siste poster knyttet til bedrift. Som du nevner er det ikke all verdens aktivitet, men svært nyttig for oss profesjonelle brukere allikevel. Personlig syns jeg det er bedre med kvalitet på få poster enn bøttevis med lite relevante poster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med xcomiii i at jeg vil savne muligheten til lett å kunne filtrere ut bedriftsrelaterte emner, og sånn sett vil jeg savne "Bedrifts-IKT".

 

Samtidig ser jeg helt klart gyldigheten i argumentene for å fjerne underforumet: aktivitetsnivået er svært lavt og kvaliteten noe varierende. Siden beslutningen er tatt, har det uansett ikke så veldig mye for seg å diskutere den siden av saken.

 

Ang. flytting/sammenslåing/fjerning av de eksisterende kategoriene, ser den strukturen fornuftig ut. Det eneste jeg evt. vil savne, er en egen kategori for problemstillinger relatert til virtualisering. Det er en del forhold som er spesifikke for akkurat denne teknologien (som forøvrig brukes av både bedrifter og privatpersoner), og spørsmål omkring dette vil nå bli spredt i forskjellige andre kategorier, avhengig av problemets art og hvilke operativsystemer som er involvert (sannsynligvis med en innledning av typen "jeg vet ikke om dette er rett forum, men...")

 

Hva med en løsning tilsvarende den for "Bedriftsservere": en "Virtualisering"-kategori under "Datamaskiner" og en link til samme under "Programvare"?

Lenke til kommentar

Litt på siden av topic men mulig at forumet også burde hatt kategori for skytjenester (cloud)?

- En for forbruker (type Dropbox etc.)

- En for bedrift (webbasert/private cloud, type Amazon EC2, MS Azure, VMware etc.)

 

Sistnevnte kategori blir vel som resten av Bedrift lite brukt men kanskje nyttig å ha likevel?

Lenke til kommentar
Eneste minuset jeg kan komme på, er at det ikke lengre blir mulig å se alle postene knyttet kun til bedrift, med mindre det er en funksjon i forumet jeg ikke har fått med meg? Sånn det er pr i dag, kan jeg enkelt klikke på Bedrift - IKT for å se alle siste poster knyttet til bedrift. Som du nevner er det ikke all verdens aktivitet, men svært nyttig for oss profesjonelle brukere allikevel. Personlig syns jeg det er bedre med kvalitet på få poster enn bøttevis med lite relevante poster.

Er epostvarsling et alternativ for deg? Du kan abonnere på kategorier og bli varslet ukentlig og daglig om nye tråder. Eksisterende tråder må du eventuelt be om epostvarsling på i tillegg.

Lenke til kommentar

Det bør være mulig å lage en snarveikategori som heter IKT Bedrift, som kun inneholder snarveier til bedriftskategoriene som ligger under dataforumet. Dermed ivaretar man ønsket om å sortere ut bedriftskategoriene.

 

Enig i at en cloud-kategori kan ha noe for seg, og forsåvidt virtualisering, men er redd begge kommer til å ha veldig lite trafikk, og at man vil kunne få mer trafikk dersom begge ligger under bedriftsservere. Det handler om å ha gode kategoribeskrivelser, slik at det kommer tydelig frem hvor man skal poste, og at man er flinke til å lage gode emnetitler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...