Gå til innhold

? Slik blir nye iPhone 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor dere fortsatt bruker "iPhone 5" som navn. Det er sjette generasjons iPhone.

 

Hvis du tror Apple går fra iPhone 4S til iPhone 6 tar du feil. Som learntofly sier er det stor sannsynlighet for at den nye iPhonen blir hetende «the new iPhone» aka kun «iPhone».

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvis du tror Apple går fra iPhone 4S til iPhone 6 tar du feil. Som learntofly sier er det stor sannsynlighet for at den nye iPhonen blir hetende «the new iPhone» aka kun «iPhone».

 

Slutt å putte ord i munnen min. Den kommer til å hete "The new iPhone, som learntofly sier. Poenget mitt er at det ikke finnes noen grunn til å kalle den for iPhone 5 som fortsatt mange gjør. :)

Endret av MartinF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slutt å putte ord i munnen min. Den kommer til å hete "The new iPhone, som learntofly sier. Poenget mitt er at det ikke finnes noen grunn til å kalle den for iPhone 5 som fortsatt mange gjør. :)

 

Jeg fikk inntrykk av at du mente «iPhone 6» var et passende og sannsynlig navn. Beklager hvis jeg tolket deg feil.

 

Redigert: Du er nok klar over at tallet bak «iPhone» ikke nødvendigvis representerer generasjonen. Apples interne versjonsnummer for iPhone (den første) var 1,1. iPhone 3G var 1,2. iPhone 3GS var 2,1. iPhone 4 var 3,1, og iPhone 4S var 4,1. Man kan derfor si at neste generasjon iPhone blir den femte.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Jeg fikk inntrykk av at du mente «iPhone 6» var et passende og sannsynlig navn. Beklager hvis jeg tolket deg feil.

 

Ikke noe å beklage for. :)

 

iPhone blir ikke interessant igjen, før iOS får en overhaling.

 

Litt enig, men jeg kommer uansett til å bytte tilbake fra min Android-mobil til iPhone igjen. Tror uansett Apple har noen kort de ikke har spilt ut enda. Hadde ikke vært "helt Apple" å lansere iOS 6 beta med alle nye endringer før iPhonen er lansert. Jeg håper og tror de har gjort noe med OSet som ikke er vist i noen beta enda. Om det er mulig, såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt enig, men jeg kommer uansett til å bytte tilbake fra min Android-mobil til iPhone igjen. Tror uansett Apple har noen kort de ikke har spilt ut enda. Hadde ikke vært "helt Apple" å lansere iOS 6 beta med alle nye endringer før iPhonen er lansert. Jeg håper og tror de har gjort noe med OSet som ikke er vist i noen beta enda. Om det er mulig, såklart.

 

Forbedringer blir det, men ingen så nevneverdige at det vil forandre opplevelsen. iOS er et godt operativsystem, men mangler mye hva angår et intuitivt brukergrensesnitt, hvor en ikke må langt inn i menyinnstillinger for å aktivere noe så enkelt som f. eks. trådløst nettverk.

 

Her er Android overlegen.

Lenke til kommentar

Litt enig, men jeg kommer uansett til å bytte tilbake fra min Android-mobil til iPhone igjen. Tror uansett Apple har noen kort de ikke har spilt ut enda. Hadde ikke vært "helt Apple" å lansere iOS 6 beta med alle nye endringer før iPhonen er lansert. Jeg håper og tror de har gjort noe med OSet som ikke er vist i noen beta enda. Om det er mulig, såklart.

 

Forbedringer blir det, men ingen så nevneverdige at det vil forandre opplevelsen. iOS er et godt operativsystem, men mangler mye hva angår et intuitivt brukergrensesnitt, hvor en ikke må langt inn i menyinnstillinger for å aktivere noe så enkelt som f. eks. trådløst nettverk.

 

Her er Android overlegen.

2 taste trykk. Er det langt inn i? Gikk over fra iphone 4s til Galaxy Nexus for 3 uker siden. Og det er ingenting som er overlegent med Android. Enkelte ting er bedre enn på ios men det er også ting som er bedre med ios.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Det er to ting som irriterer meg med iOS, det første er at det er ingen rask og effektiv måte å få deaktivert ting som 3G, WiFi osv også er det at Apple godt kunne introdusert noen greie widgets. Er ingen utpreget fan av widgets men det er jo noe som kunne vært en smule praktisk å ha, når jeg ser Android telefoner med en liten widget som viser deg ditt Telenor forbruk så du alltid har grei oversikt over hvordan du ligger an så kan jo ikke nekte for at det er en smule praktisk løsning.

 

 

Det med widgets er litt snodig da Apple aldri har vært noen motstander av widgets i OS X, det med rask og enkel deaktivering av 3G, WiFi osv har nok endel å gjøre med Apple sitt forbrukervennlige syn på ting, de mener nok at en gjennomsnittlig forbruker ikke skal trenge å måtte ta høyde for deaktivering av 3G, WiFi osv og det ideelt sett skal være aktivert til enhver tid. For oss entusiaster og smånerder som sitter på Tek.no hele dagen så virker nok det litt snodig, men for Ola Nordmann virker det logisk og det er jo Ola Nordmann Apple først og fremst har i tankene.

 

 

Uansett hvordan du snur og vender på det så er ikke iOS noe dårlig operativsystem, ei heller er Android det og akkurat nå tester jeg ut Windows Phone 7.5 og kan ikke si at det er noe dårlig løsning det heller selv om det føles litt som å være BETA-tester med det generelt labre utvalget av applikasjoner og endel nøkkelfunksjonalitet som copy and paste borte. Hver plattform har sine forskjellige løsninger og fremtoninger på ting, hva som passer deg selv best blir opp til enhver enkelt å vurdere og finne ut av og det er ingen av de forskjellige løsningene som rett og slett er overlegen den andre og vil være universalt best for alle og enhver. Jeg personlig er såpass godt integrert i Apple sitt økosystem at noe annet enn iOS er rett og slett en kronglete løsning samtidig som jeg mest vant med iOS og finner det enklest og mest oversiktlig i bruk. Andre kan være så uenige de bare vil, men for mitt vedkommende så er det sånn det er og selv om situasjonen kanskje er en annen for naboen så forandrer det ikke min situasjon.

 

 

Hovedproblemet med dagens samfunn er at folk er blitt alt for trangsynte, folk klarer ikke å innse at deres egen verden ikke nødvendig er identisk med alle andres. Hvorfor folk på død og liv skal hate alt mulig annet enn det de selv foretrekker er for meg en gåte, møter stadig på folk som elsker iOS og nærmest hater Android og andre veien og jeg ser ikke helt poenget da begge er gode løsninger og at selv om du kanskje foretrekker løsning A så betyr det ikke at løsning B er dritt for alle andre. Hva med å ha et åpent sinn og akseptere andre sine preferanser istedenfor å absolutt mene at du ene og alene vet best for alle? Den samme parallellen kan du jo dra mot spillkonsoller med Xbox 360 vs PlayStation 3 og alt mulig annet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det med widgets er litt snodig da Apple aldri har vært noen motstander av widgets i OS X, det med rask og enkel deaktivering av 3G, WiFi osv har nok endel å gjøre med Apple sitt forbrukervennlige syn på ting, de mener nok at en gjennomsnittlig forbruker ikke skal trenge å måtte ta høyde for deaktivering av 3G, WiFi osv og det ideelt sett skal være aktivert til enhver tid.

 

Jeg må si meg uenig med deg her. Tenkte du det samme da iOS (eller iPhone OS som det het da) ble lansert uten noe så simpelt som klipp og lim, og MMS? Apple er ikke redde for å bruke tid på å, i deres øyne, perfeksjonere funksjoner. Det tok noen år før du kunne klippe ut og lime inn tekst på iPhonen din, men Apples løsning er en av de beste, selv i dag. Det kommer stadig flere «widgets» til iOS. I iOS 6 blir det blant annet mulig å oppdatere Twitter- og Facebook-statuser fra «widgets». Du skal derfor ikke se bort ifra at det etterhvert blir mulig med tredjepartswidgets uten å jailbreake.

 

Apple vil gjøre det enkelt å deaktivere Wi-Fi, 3G og lignende, men de har bare ikke funnet den perfekte måten å gjøre det på enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per i dag så er det da ingen jalla-løsning? Apple er stort sett perfeksjonister og det er vell en av de tingene hvertfall jeg som Apple forbruker liker ved selskapet, kommer det nye funksjoner så fungerer det stort sett svært godt.

 

På det konkrete eksemplet, så er det snakk om å slå av wifi, noe man kan gjøre i dag. Det finnes altså en løsning. Hvorfor er det en spesielt god ide å ikke ha en bedre løsning fram til man finner denne "perfekte løsningen"? Og om det ikke fantes som mulighet i det hele tatt, hadde det vært bedre?

 

AtW

Lenke til kommentar
2 taste trykk. Er det langt inn i? Gikk over fra iphone 4s til Galaxy Nexus for 3 uker siden. Og det er ingenting som er overlegent med Android. Enkelte ting er bedre enn på ios men det er også ting som er bedre med ios.

 

2 tastetrykk for å skru av Wifi? I beste fall må jeg (etter at jeg har åpnet den ved hjem-/påknapp, slide-to-unlock og personlig kode):

- klikk på Innstillinger

- klikk på Wi-Fi

- klikk på aktivering/deaktivering

Altså minimum tre tastetrykk

 

Som regel havner jeg på en av de andre ikon-sidene når jeg låser opp min iphone. Dermed må jeg også i 97% av tilfellene legge til nok et tastetrykk for å komme meg via hjem-knappen til første ikonsiden hvor Innstillinger-ikonet ligger.

 

Skal jeg aktivere/deaktivere Bluetooth er fremgangsmåten som følger (etter å ha låst opp mobilen):

- komme meg på første ikonsiden

- klikke på Innstillinger

- scrolle meg ned til jeg får opp Generelt

- klikke på Generelt

- klikke på Bluetooth

- aktivere/deaktivere Bluetooth

 

Flere tungvinte prosesser på iphone:

Sende epost med vedlegg

- Navigere deg frem til relevant App

- Åpne app som huser vedlegget

- Velg den fil du skal sende (ja, du kan bare velge en eneste fil pr epost, så prosessen må gjentas til det kjedsommelige dersom du skal sende flere vedlegg til samme person)

- Velg sende-ikonet

- Velg send som epost

- Du sendes nå til en blank email (med vedlegget, selvsagt), og må forfatte emailen fra bunnen av

 

Å legge til et vedlegg til en reply-mail er umulig (hvor ble det av brukervennligheten, Apple?!?).

 

Har du noensinne fått en SMS fra et ukjent nummer, og du lurer på hvem som sendte meldingen? Da skulle man tro du kunne kopiere nummeret og sende det til opplysningen eller sjekke via en opplysningsapp. Men neida, du må enten memorere nummeret, skrive det ned på et papir, eller skrive det inn i en melding og så kopiere det ut. Tungvint? Ja.

Lenke til kommentar
Apple vil gjøre det enkelt å deaktivere Wi-Fi, 3G og lignende, men de har bare ikke funnet den perfekte måten å gjøre det på enda.

 

En god løsning er fryktelig enkel å implementere:

- legg til mulighet for å aktivere 3G/Wifi/Bluetooth mv i Notifications, evt gjør det til valgfrie addons til Notifications.

Det er en løsning som ville tatt Apple en liten time å programmere.

Lenke til kommentar
2 taste trykk. Er det langt inn i? Gikk over fra iphone 4s til Galaxy Nexus for 3 uker siden. Og det er ingenting som er overlegent med Android. Enkelte ting er bedre enn på ios men det er også ting som er bedre med ios.

 

2 tastetrykk for å skru av Wifi? I beste fall må jeg (etter at jeg har åpnet den ved hjem-/påknapp, slide-to-unlock og personlig kode):

- klikk på Innstillinger

- klikk på Wi-Fi

- klikk på aktivering/deaktivering

Altså minimum tre tastetrykk

 

Som regel havner jeg på en av de andre ikon-sidene når jeg låser opp min iphone. Dermed må jeg også i 97% av tilfellene legge til nok et tastetrykk for å komme meg via hjem-knappen til første ikonsiden hvor Innstillinger-ikonet ligger.

 

Skal jeg aktivere/deaktivere Bluetooth er fremgangsmåten som følger (etter å ha låst opp mobilen):

- komme meg på første ikonsiden

- klikke på Innstillinger

- scrolle meg ned til jeg får opp Generelt

- klikke på Generelt

- klikke på Bluetooth

- aktivere/deaktivere Bluetooth

 

Flere tungvinte prosesser på iphone:

Sende epost med vedlegg

- Navigere deg frem til relevant App

- Åpne app som huser vedlegget

- Velg den fil du skal sende (ja, du kan bare velge en eneste fil pr epost, så prosessen må gjentas til det kjedsommelige dersom du skal sende flere vedlegg til samme person)

- Velg sende-ikonet

- Velg send som epost

- Du sendes nå til en blank email (med vedlegget, selvsagt), og må forfatte emailen fra bunnen av

 

Å legge til et vedlegg til en reply-mail er umulig (hvor ble det av brukervennligheten, Apple?!?).

 

Har du noensinne fått en SMS fra et ukjent nummer, og du lurer på hvem som sendte meldingen? Da skulle man tro du kunne kopiere nummeret og sende det til opplysningen eller sjekke via en opplysningsapp. Men neida, du må enten memorere nummeret, skrive det ned på et papir, eller skrive det inn i en melding og så kopiere det ut. Tungvint? Ja.

Bluetooth er i ios 6 flyttet til første skjerm under innstilling et, så det er jo noe. Enig i at mye kan forbedres, men det gjelder android 4.1.1 også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...