Gå til innhold

Framtidens TV-standard vedtatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, en del TV-produksjoner blir faktisk tatt opp i 60Hz, og dette gir en effekt som etter min mening er uheldig, man får en slags unaturlig flyt i bildet. Beste eksempelet jeg kan komme på er serier av type "Glamour", der alt ser ut som det tatt opp med et Handycam. Men med bedre teknologi, kommer vel også bedre resultater..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær så snill og ikke skriv så dårlig som "8K støtter altså fargedybder på 10 og 12 bit, slik at fargegjengivelsen blir enda mer nyansert. Fargerommet blir følgelig større, og ekstreme nyanser av grønt, turkis, rødt og blått får en mer naturtro gjengivelse."

 

Når du skriver at en oppløsning på 7680x4320 kan vise flere mulige farger enn en oppløsning på 1920x1080 virker du helt ukompetent innen alt som har med bilde å gjøre.

Lenke til kommentar

Vær så snill og ikke skriv så dårlig som "8K støtter altså fargedybder på 10 og 12 bit, slik at fargegjengivelsen blir enda mer nyansert. Fargerommet blir følgelig større, og ekstreme nyanser av grønt, turkis, rødt og blått får en mer naturtro gjengivelse."

 

Når du skriver at en oppløsning på 7680x4320 kan vise flere mulige farger enn en oppløsning på 1920x1080 virker du helt ukompetent innen alt som har med bilde å gjøre.

 

Hvis han er ukompetent når det gjelder bilde så vet jeg ikke helt hva du er, foreslår i tillegg at du lærer deg å lese..

 

også synes jeg at du skal si unnskyld til artikkel forfatteren..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synd at ting må ta så lang tid. Jeg nærmer meg sikkert pensjonistalder før jeg har en 8k, 120 Hz, 12-bit farger, 60" OLED skjerm hengende på veggen.

 

Hvorfor så liten tv ??

 

Det er forresten bare 10-15 år til prisen på en slik tv vil være på dagens nivå av tilsvarende store TV'er

 

Så det er jo ikke såååååå langt unna da...

Lenke til kommentar

Da setter det press på bredband utbyggingen.

Da vi de som bygger ut konsentrere seg om de som er villig til betale mest og jeg er redd for at man får et klasse skille

 

En annen sak er at det også setter press på tv kanalen ( etter hvert )

 

 

Da er jeg redd for at man vil få et enda større jag for ha det siste nye .

 

De som lager film og vide er hvertfall nød til ta hensyn til alle teknologiene man bruker så de som må ha de siste nye hel tiden vil måtte betale veldig mye og få lite igjen for det

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kino-fanatikere vil selvsagt si at "kino-følelsen" forsvinner når det ikke blafrer. Jeg har lest det argumentet mange ganger, og må le hver gang.

 

Gjør deg klar til å le. Jeg har forsøkt å venne meg til større bildeflyt, og hvis det blir noe i nærheten av disse "truemotion" funksjonene tver har idag, så slutter jeg å se på film.

Lenke til kommentar

jacksson gör ju Bilbo i 48fps för att få filmen skarpare, inte att det skall ge bättre flyt, a'la Handycam eller spegelreflex.

Hade han kunnat det är jag rätt så säker på att han hade haft kvar 24fps. Problemet blir ju när det skall interpoleras till våra skärmar, då ser det förjävigt ut, precis som 30-60-120 gör idag.

Lenke til kommentar

Hvis han er ukompetent når det gjelder bilde så vet jeg ikke helt hva du er, foreslår i tillegg at du lærer deg å lese..også synes jeg at du skal si unnskyld til artikkel forfatteren..

 

UHDTV er en standard, 8K er en oppløsning. Det han skriver er rett i forhold til HDTV og BluRay, men andre formater som AVCHD støtter både xvYCC som gir samme fargerom og deep color som gir 10/12/16-bits fargedybde. Har du et kamera som støtter det og kobler det til en TV som støtter det (finnes siden 2006) med en HDMI 1.3+ kabel så har du allerede dette i FullHD/1080p oppløsning. Jeg også reagerte på formuleringene i artikkelen, der det ble gitt inntrykk av at dette på et vis hang sammen med 8K - noe det selvsagt ikke gjør.

Lenke til kommentar

Spørs om man da har grensesnitt som kan overføre såpass stor datamengde.

 

Angående 120 Hz, så er det fantastisk, de som vil ha 24 Hz kan bare skru ned frekvensen på skjermen og sette på bevegelsesinterpolering så blir det helt likt som før (denne teknikken er dog bedre når den komme forhåndslagret på disk enn når det skjer i sanntid, men 48 Hz kan alltid brukes). Hele grunnen til at bevegelser ser greit ut på filmer idag er bruken av bevegelsesinterpolering, dvs. høyere frekvenser gir litt bedre (gjevnere, mykere) bevegelser uten å ødelegge bildekvaliteten slik denne effekten gjør idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...