Gå til innhold

Oppgradering av PC, 5-7k (all-round/gaming)


Anbefalte innlegg

Heisann, godtfolk!

 

Jeg sitter på en snart tre år gammel maskin, og vurderer å oppgradere en del av de mest sentrale komponentene. Det jeg har fra før og som jeg tror/håper kan brukes videre er:

Kabinett: Fractal Design Define R2

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz (2GB x 4 for til sammen 8 GB)

HDD: WD Caviar 500MB

PSU: Silver Power SP-SS500 500W

samt skjerm, mus/tastatur, DVD-rom, kortleser.

 

Det jeg vurderer å kjøpe nytt er da hovedkort, CPU, skjermkort og SSD, men har generelt lite peiling på ting og trenger litt hjelp i så måte. Har tenkt på disse alternativene:

CPU: Intel Core i5 3570 / 3570k

SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB

Skjermkort: HIS Radeon HD 7870 IceQ 2GB el. Nvidia Geforce GTX 670

HK: Asus P8H77-V el. Asus P8Z77-V PRO

 

Maskina skal brukes til litt av hvert, inkl. noe videoredigering, men ikke av mer krevende art at nåværende maskin hittill har fungert tilfredsstillende. Hovedkravet må være at den foruten generell bruk skal kunne fungere som en grei gamingmaskin de neste par årene, men om oppsettet ikke alltid duger til å kjøre de nyeste spillene på überultrahigh-settings gjør ingenting (selv om det ikke akkurat plager meg heller..) :)

Jeg har ikke tenkt å overklokke eller putte inn et grafikkort #2 eller den slags, oppsettet vil høyst sannsynlig forbli uforandret frem til neste større innkjøpsrunde.

 

Spørsmål:

1) Er komponentene kompatible?

2) Duger strømforsyninga?

3) CPU: Er det noen forskjell på 3570 og 3570k utenom overklokking?

4) Skjermkort: Hvor mye bedre er egentlig GTX 670 enn Radeon 7870? Har mine tvil om førstnevnte er verdt de 8-900 kronene ekstra det koster.

5) Hovedkort vet jeg null og niks om. Asus P8Z77 V-PRO anbefales av Hardware.no (jfr. denne artikkelen), men jeg forstår det som at dette er en smule overkill om man verken har tenkt å overklokke eller putte inn et ekstra skjermkort? Er 700 kroner å spare på det billigere kortet, som ble foreslått i kommentarfeltet til nevnte artikkel.

 

Alt av svar, tips og forslag tas imot med takk! Beklager om innlegget ble litt mye og rotete :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ser ok ut, men Ville heller gått opp til 600/650W PSU f.eks http://www.dustinhome.no/product/5010586850/corsair-tx-650w-v2-atx12v-2-3-eps12v-psu/

3) Hoved forskjellen er overklokkingen, men det er vel ikke så stor pris forskjell? Jeg ville tatt 3570k :p

4) Skjermkortet GTX 670 er gaaaaanske mye kraftigere enn 7870 ville jeg si, spesielt hvis du ikke har tenkt til å overklokke, men om den er vært de 700kr ekstra er opptil deg :) Jeg synes det.

 

5)Tviler på at du trenger pro hoved kort, ville heller valgt http://www.dustinhome.no/product/5010625155/asus-p8z77-v-z77-s-1155-atx-ivy/

Lenke til kommentar

Den strømforsyningen du har er ikke av beste kvalitet. Lav effektivitet, og er i utgangspunktet litt lite med 500W uansett. Anbefaler at du skaffer deg en bedre strømforsyning, også kan du heller skru ned grafikkortet til 660Ti hvis du har et strengt budsjett. Forskjell på 3570 og 3570k er at K-serien er bedre egnet til overklokking.

 

Hva har du av RAM da? Finnes mange oppgraderingspakker med HK, CPU, RAM og GPU tror jeg. Vet ikke om det er så veldig mye å spare på det, men du kan vel se hva du finner? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens! Har konferert med en kamerat også, og verden ser ut til å være samstemt i at en bedre strømforsyning absolutt er å anbefale. Budsjettet er forsåvidt ikke veldig stramt, men liker å innbille meg at jeg får god valuta for pengene lell. :)

 

5)Tviler på at du trenger pro hoved kort, ville heller valgt http://www.dustinhom...s-1155-atx-ivy/

Trenger sikkert ikke pro nei, men hovedkortet du oppgir der koster bare ca 50 kroner mindre enn det dyreste alternativet jeg oppga i åpningsposten (dette). Det jeg vel lurer mer på er om det i det hele tatt er noe vits i å bruke 1500 kroner på et HK, eller om hovedkortene som selges til halv pris (slik som P8H77-V) er vel så gode til mitt bruk?

 

Hva har du av RAM da? Finnes mange oppgraderingspakker med HK, CPU, RAM og GPU tror jeg. Vet ikke om det er så veldig mye å spare på det, men du kan vel se hva du finner? :)

Jeg har fire stk Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2GB, altså 8GB totalt. Har kikket litt på diverse oppgraderingspakker, uten å ha fått den store halleluja-opplevelsen så langt :)

Lenke til kommentar

Kan hende du har rett i det. Prosessoren krevde i alle fall noe mer, en AMD Athlon II X4 630 AM3. Skjermkortet var et XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5 med oppgitt minimum PSU på 450W - mot minimum 500W oppgitt på GTX 670.

 

Men det ser ut til at det har blitt en liten endring i planene, og at jeg går for å kjøpe alt nytt (dvs. kabinett m/innhold). Dette fordi fetteren min gjerne vil overta min nåværende maskin, og dekker mellomlegget på de få komponentene jeg da må kjøpe ekstra. Så går vel nærmest off-topic i egen tråd, men har fått god bruk for tipsene jeg har mottatt her og vurderer nå følgende oppsett: Handleliste

 

Tar gjerne imot innspill :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...