Gå til innhold

id hadde utviklet kun for PC om det var mulig (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det er fullt mulig. SC2, Diablo 3, LoL, WoT, CS, DayZ o.s.v. Det finnes masse eksempler på spill som gjør det bra som kun er lansert på PC, og som ikke har abonnementsløsninger. Spillet må bare være bra nok. Dere (id) kan ikke forvente noe rekordsalg på Rage når det er et spill som er utviklet for konsoll og som er hurtigportet over til PC. Som igjen gjerne følges av massive bugs, minimalt med instillingsmuligheter og dårlige kontroller. Dere gjør en halvferdig jobb. Ikke forvent å bli belønnet da. Tenker selvfølgelig på Rage og eventuelle fremtidige spill som følger samme oppskrift... Og selvfølgelig når Einstein i id software sier at PC skal nedprioriteres fordi dere forventer høyere salg på konsoll så vil selvfølgelig nettopp den nedprioriteringen føre til lavere salg til PC. Under utviklingen av RAGE forventet id at PC skulle stå for mellom 25-33% av salget. Nå står det at PC sto for under halvparten ifølge artikkelen på Gamer. Hvor mye er under halvparten? 40+%?

 

Sitat 1:

"Porting From PC to Console Is Doing Things Backwards, Says Rage Dev"

Sitat 2:

"PC as lead platform made Battlefield 3 better on consoles, Says BF3 Dev"

 

http://www.escapistm...s-Says-Rage-Dev

http://www.destructo...es-214603.phtml

http://beefjack.com/...lly-unplayable/

http://www.gamefront...aphic-settings/

Endret av Kron
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Joda, det er fullt mulig. SC2, Diablo 3, LoL, WoT, CS, DayZ

Dårlige eksempler. D3, LOL og WOT lever av mikrotransaksjoner, som jeg vil påstå kan settes lik abonnomentstjeneste i denne sammenhengen og CS ble gitt ut leeeeeeeeeeeeeeenge før dagens console marked.

 

CS: Global Offensive? D3 lever da ikke av mikrotransaksjoner? Du kjøper spillet for full pris og har full tilgang. Det at man kan kjøpe items av andre spillere gjør da ikke spillet til et mikrotransaksjonsspill. Man trenger ikke bruke annet enn ingame valuta. Skal dog være enig at LoL og WoT er dårlige eksempler.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Grunnen til at Rage solgte så dårlig på Pc..Var at det var en elendig konsoll port. Folk med radeon kort fikk ikke spillt den første uka, og det var store problemer som førte til crash to desktop. De lagde hele spillet i såkallte "chunks", noe som gjorde at teksturene poppa no forferdelig når man snudde seg fort i åpne landskap, og det gikk det ikke ann å gjøre noe med fordi det var konstruert slikt fra bunnen av pga konsoll ytelse. Spillet i seg selv var heller ikke bra. Racing delen var påklistra og føltes unødvendig..og AI på FPS delen sugde..Er vanskelig å ta fiendene seriøst når det eneste de skjuler bak dekninga er den ene skoa si..dette spillet fungerte mye bedre på xbox360 enn på pc..hadde de tatt pc versjonen seriøst, kunne de FINT ha laget det pc ekslusivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe problem om noen lager spill til både pc og konsoll. Problemet oppstår når ett spill blir portet fra konsoll til pc eller motsatt (eller utviklet for multiplattform), og at kontroller, UI osv ikke er optimalt tilpasset hver plattform. Da er ikke spillet så bra det kan være. Klarer man å finne noe som fungerer bra på alle plattformer er det fint og flott, men alt for ofte så ser vi kompromisser.

Lenke til kommentar

Skyrim solgte vel rimelig bra for PC og er ikke abonnementsbasert.

 

Det som er viktig med PC-spill hvis man vil unngå piratkopiering er at det har en interessant online-del, sånn som f.eks SC2.

 

Ja, men de har fordelen av å ha en veldig stor fanbase av serien "the elder scrolls". Skyrim er også portet fra konsoll og bærer noe preg av det i PC versjonen. Men Skyrim er jo uansett et fantastisk spill. Og de har nok jobbet litt mer med porten enn det id har gjort. Men bare tenk hvordan Skyrim kunne vært om det var utviklet for PC.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

De kan dessverre ikke lage en pc versjon og porte til konsoller, da de må ta "snarveier" i kodinga hele veien for at det skal gå glatt på konsoll i det hele tatt. En normal gaming pc i dag er over 20 ganger raskere enn en konsoll, så mye lettere å først lage en versjon som går glatt på konsoll og så bruke 20 min å porte den til pc..for å deretter bruke 3 min på PC UI (..skyrim ui på pc...*grøss*..takk gud for SkyUI). Greia er at de må bruke tid på pc delen i etterkant av portinga..legge til bedre teksturer, kode om så man kan bruke mer minne, se lengre osv..Noen spill som f.eks Skyrim har det meste på plass, men i Rage og en god del andre spill som f.eks Dungeon Siege 3..var det helt håpløst dårlig

Lenke til kommentar
Joda, det er fullt mulig. SC2, Diablo 3, LoL, WoT, CS, DayZ
Dårlige eksempler. D3, LOL og WOT lever av mikrotransaksjoner, som jeg vil påstå kan settes lik abonnomentstjeneste i denne sammenhengen og CS ble gitt ut leeeeeeeeeeeeeeenge før dagens console marked.
CS: Global Offensive? D3 lever da ikke av mikrotransaksjoner? Du kjøper spillet for full pris og har full tilgang. Det at man kan kjøpe items av andre spillere gjør da ikke spillet til et mikrotransaksjonsspill. Man trenger ikke bruke annet enn ingame valuta. Skal dog være enig at LoL og WoT er dårlige eksempler.

CS: Global Offensive gis ikke ut før i slutten av måneden, og skal dessuten gis ut på consoler også.

 

Jeg vil påstå at Diablo 3 er et mikrotransaksjonsspill. Du må riktignok initielt kjøpe spillet, men spillet går alltid mot Blizzard servere, som jeg mistenker er en av grunnene til at Blizzard innførte mikrotransaksjoner i utgangspunktet for å betale for. Hadde de kunnet vedlikeholde denne sikkerhetsmodellen uten en vedvarende inntekt?

 

StarCraft 2 derimot solgte bra, og er ikke avhengig av noe slikt.

 

Men jeg tror at det går mer og mer mot et større PC marked, og at det vil bli mer og mer forsvarlig å gi ut spill utelukkende til PC.

Lenke til kommentar

Tror konsollene kommer til å leve lenge, spesiellt med tanke på at sony akkurat har kjøpt opp Gaikai, som er en cloud gaming tjeneste som kjører all grafikk på serversiden, noe som gjør at sony kan gjøre alt av spill tilgjengelige på alle sine gaming enheter uten å specce dem med no særlig hardware.

Lenke til kommentar

Du har kunnet spille Diablo 2 på battle.net som ble driftet av Blizzard uten at de har fått noen andre inntekter enn salg. Jeg tror derfor de helt fint kunne gjort det samme med Diablo 3 og at de ikke er avhengig av pengene fra mikrotransaksjonene.

 

Mikrotransaksjonene i Diablo 3 skiller seg fra spill som baserer seg på dem ved at det er spillere som både kjøper og selger. Blizzard selger selv ingenting. Dette minner veldig om Diablo 2, hvor det var mye kjøp/salg, men dette ble gjort i uoffisielle kanaler. Det er nok en god inntektskilde for Blizzard, men jeg vil ikke si at spillet baserer seg på det. Spillet baserer seg på bokssalget og expansions.

Lenke til kommentar

Det her er vel hva alle oppegående har vist i flere år nå, at utviklere lager konsoll spill pga det selger mer der en til pc. At utviklere som fks id helst vil lage til pc pga bedre hardware skjønner jeg godt, men det hjelper jo ikke når det er flere som kjøper og spiller på konsoll.

 

Noe den harde pc kjernen aldri kommer til å forstå og som dem argumenterer høl i hode på andre og seg selv uansett om dem får det svart på hvit ifra tilogmed utviklere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det kommer til å bli mer fokus på KONSOLL, mens pcutgaver av spillene ble sett mer på som en ettertanke. det er der utviklingen går... sony setter fokuset på en mer åpen platform og devs for sin playstation platform. sony har til å med fjernet den der 40.000 dollars for patching, det koster nå ingen ting å patch spill.

 

link:

http://www.develop-online.net/news/41580/Sony-aiming-to-make-the-PS3-more-open-for-devs

 

 

Lenke til kommentar

det kommer til å bli mer fokus på KONSOLL, mens pcutgaver av spillene ble sett mer på som en ettertanke. det er der utviklingen går... sony setter fokuset på en mer åpen platform og devs for sin playstation platform. sony har til å med fjernet den der 40.000 dollars for patching, det koster nå ingen ting å patch spill.

 

link:

http://www.develop-o...e-open-for-devs

Det står da:

Whilst the PSN still charges developers fees for game updates and patches,

Det er mao ikke gratis å patche playstation-spill.

Lenke til kommentar

Joda, det er fullt mulig. SC2, Diablo 3, LoL, WoT, CS, DayZ o.s.v. Det finnes masse eksempler på spill som gjør det bra som kun er lansert på PC, og som ikke har abonnementsløsninger. Spillet må bare være bra nok. Dere (id) kan ikke forvente noe rekordsalg på Rage når det er et spill som er utviklet for konsoll og som er hurtigportet over til PC. Som igjen gjerne følges av massive bugs, minimalt med instillingsmuligheter og dårlige kontroller. Dere gjør en halvferdig jobb. Ikke forvent å bli belønnet da. Tenker selvfølgelig på Rage og eventuelle fremtidige spill som følger samme oppskrift... Og selvfølgelig når Einstein i id software sier at PC skal nedprioriteres fordi dere forventer høyere salg på konsoll så vil selvfølgelig nettopp den nedprioriteringen føre til lavere salg til PC. Under utviklingen av RAGE forventet id at PC skulle stå for mellom 25-33% av salget. Nå står det at PC sto for under halvparten ifølge artikkelen på Gamer. Hvor mye er under halvparten? 40+%?

 

Sitat 1:

"Porting From PC to Console Is Doing Things Backwards, Says Rage Dev"

Sitat 2:

"PC as lead platform made Battlefield 3 better on consoles, Says BF3 Dev"

 

http://www.escapistm...s-Says-Rage-Dev

http://www.destructo...es-214603.phtml

http://beefjack.com/...lly-unplayable/

http://www.gamefront...aphic-settings/

 

Bra sagt, selv om det er litt riktig som noen sier at de spillene lever av mikrotransaksjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...