Gå til innhold

Siste forsøk på å unngå mac.


Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ny bærbar, som skal ta over for den 2 år gamle MacBook Pro'en jeg nå har. Har sett meg rundt etter verdige arvtagere (og forsøkt å komme meg bort fra Apple), men når det kom en ny MBP med retina-display, så seilte den opp som et nytt førstevalg.

 

Hvis jeg ikke ombestemmer meg ila. et par dager så får jeg derfor en sånn fra USA til den nette pris av 18000. Jeg har imidlertid fortsatt et ønske om å kunne komme meg over på noe som er !apple, så jeg gjør et siste forsøk her.

 

Krav:

- 15" skjerm. Minst 1680x1050, og minst like god som den jeg hadde.

- SSD, minst 256 GB, helst 512 GB.

- Støysvak, både i Windows (kun Lightroom der tenker jeg) og Linux.

- God kvalitet mhp ting som design, tastatur, touchpad, varmeutvikling.

 

Jeg har jo råd til Mac'en, og med tiden kan man vel kjøre native Ubuntu/Fedora på den også, men finnes det alternativer til Apple så er jeg veldig for. Synes imidlertid som ofterst at det som fremheves som gode alternativer er dårligere på ett eller flere områder. Når det begynner å bli bra så koster det gjerne like mye som Apple gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS N56VZ CI7 2.3 8GB/750 GT650M FHD 15.6" W7HP er vel den nærmeste er vanskelig å finne laptoper med over 128 GB SSD men den jeg foreslår er vel enkelt å bytte.

 

Angående støy så støyer vel det meste laptoper i dag bortsett fra mini laptop. Men tror ikke den jeg foreslår er så ille med mindre man spiller over lengere tid eller driver med videoredigering.

 

ASUS ZENBOOK PRIME UX31A CI5 1.7 4GB/128 SSD 13.3" W7P men her er vel ytelsen lav og SSD disken liten.

 

Enten man liker det eller ikke så har vel Apple best drag på laptop når vi snakker om skjerm og thonderbolt også SSD.

 

Multicom Kunshan P150E 15.6" MattNTSC 95%, Intel Core i7-3720QM, 8GB 1600MHz, 180GB SSD, Radeon HD 7970M, Windows 7 Home Premium er vel de gode spill laptopene fortiden men synd at ikke maskinen er i metall i den prisen der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å unngå Mac?

Jeg liker Mac bl.a. pga. den geniale tastaturlayouten, den fantastiske touchpaden og den magnetiske ladepluggen.

 

Du kan kjøre Windows på Mac via Boot Camp, og Boot Camp hjelper deg med drivere også.

Mac er en flott maskin å kjøre Windows eller Linux på. (Vet ikke hvordan det er med Linux-drivere og nye Macer.)

 

Noen mener at det er viktig med nummertaster. Det har ikke Mac.

Jeg personlig savner ikke nummertastene, jeg har nok med den rekken med tall som er over bokstavtastene.

Lenke til kommentar

Godt mulig at trådstarter er lei den sleiphet som apple driver på. Kjøper opp teknologi for Apple maskinene og tar patent på dette, slik at Asus og Samsung ikke får laget maskiner som er lik ved dette skrur apple opp prisene slik at Apple maskin som koster 18 000 i prinsippet kunne koster 13 000 kr for PC utgaven?

 

Vertfall er der mere eller mindre riktig, se også på ipod er låst til iturnes for å overføre musikk.

 

Så det kan jeg være enig, men bortsett fra dette kunne jeg like godt ha kjøpt apple.

Men som det er nå kjøper ville jeg heller kjøpt Samsung/Asus men tror jeg venter på multi touch skjerm, det har vel ikke apple bortsett fra ipod touch og ipad foreløpig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det er et problem at en PC koster like mye. Det var mer en observasjon rundt det at folk ofte svarer "Jammen <insert-your-pc-here> er jo like rask/har like mye minne som en mac, og er mye billigere, og du slipper epleskatt", men da er det som regel noen ting som er dårligere. Målet med denne tråden var å finne ut om det *er* noen PCer som er like komplette som jeg synes MacBook Pro er, og da kan de "gjerne" få koste like mye.

 

Det som gjør at jeg er litt usikker på denne Mac'en er valgene de har tatt for å få den så tynn og lekker, ved å lime/lodde alt fast, slik at den er vanskelig å reparere og umulig å oppgradere (iFixIt: Retina MacBook Pro 'least-repairable' notebook ever). Føles litt skummelt å betale 18000 for første generasjon av en uoppgraderbar/ureparerbar (av meg) maskin. Har hørt om mye trøbbel når det gjelder reklamasjon/klager til Apple, og jeg gjør det vel ikke lettere ved å kjøpe fra USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...