Gå til innhold

Skadelig møkk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med støvsugere og statisk elektrisitet?

 

Jeg har alltid hørt at man bør holde støvsugere LANGT unna ømfintlige elektriske komponenter, siden det oppstår endel statisk elektrisitet på munnstykket til støvsugeren.

 

Personlig foretrekker jeg heller komprimert luft på boks. Det er både enklere å jobbe med, man får rengjort bedre og det er ingen fare for statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

Syns det er greit å bruke støvsuger hvis det er MYE støv. Luft-på-boks bare blåser det utover, mye greiere å få det samlet opp. Men jeg bruker munnstykke av plast for å unngå statisk elektrisitet. Sist gang jeg hadde storrengjøring brukte jeg en gummislange som jeg koblet til støvsugerern via en slags trakt. Slangen var såpass lang og tynn at det var lett å komme til overalt i maskinen. Tømte pc'en fullstendig for støv. Absolutt å anbefale!!

Lenke til kommentar

Jeg bruker også trykkluft i stedet for støvsyger. Den legger jeg heller vedsiden av slik at den blir som et avtrekk.

Hver litt forsiktig med trykkluft og vifter. Man blåser lett møkk inn i lageret og da går det ikke lenge før det støyer og du må bytte vifte pga. dårlig lager (har testet dette selv :sad:).

Lenke til kommentar

Hmm jeg bruker kun litt blåsing med munnen og en Qtips av og til , men så bytter jeg også hovedkort og cpu og andre datakomponenter ganske så ofte. men men og rense litt forsiktig med Qtips og blåse litt tar ikke skade , men jeg gidder aldri og ta frem støvsugeren på min pc , nei da må den være flere år gammel, og det når aldri mine PC-er og bli :smile:

 

Joda hadde jeg hatt en utgammel TV eller forsterker så hadde vel saken stilt seg anneledes, men som sagt mine PC-er blir aldri mere en 1-2 år gammel før alle delene i kabinnettet er byttet ut :smile:

Så jeg annbefaler ingen nybegynnere og begynne og rote med støvsugeren i en 3 mnd gammel PC,,,

 

_________________

Microstar Turbo II AMD XP1500+ 256MB Apacer SDRam Hercules Prophet 4500 Samsung 950P "19" Samsung 40GB

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-11 01:50 ]

Lenke til kommentar

Hei!

Artikkelforfatteren her.

Som flere har poengtert, kan man selvfølgelig bruke trykkluft på boks. Det er et utrolig godt hjelpemiddel. Dette var glemt under skrivinga av artikkelen fordi jeg ikke bruker det. For meg holder det med støvsugeren og litt Q-tips.

Når det gjelder statisk elektrisitet, står det i artikkelen følgende:

"Sørg i allefall for å jorde deg selv og munnstykket ved å ta på ramma".

Det holder lenge, det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-11 09:37, TrygveD skrev:

poenget med "karakter"?


 

Symbolsk, min venn. Symbolsk! Bare ment som litt humor i det hele - slikt gjør jo bare lesningen morro.

 

Quote:


On 2002-02-11 09:50, Trekvart skrev:

Hvorfor ikke bare vaske kjøleribba i vann eller bare putte den i vaskemaskina?

Da blir den jo ren,pen og støvfri


 

Problemet er at du da må legge på ny kjølepasta. Noen kjøleribber bør heller ikke komme i kontakt med vann - og vaskemaskinen har noen kraftige kjemikalier som fort kan ødelegge ribba; den kan få et sort, stygt belegg som ikke akkurat er så bra for kjøleevnen.

_________________

--

Vidar Fagerjord

http://hinux.hin.no/~vidarf/

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-02-11 09:56 ]

Lenke til kommentar

Jeg synes dnne artikkelen er særdeles usaklig og full av feil.

 

For eksempel vil støv som ligger i ro ikke produsere statisk elektrisitet. Statisk elektrisitet oppstår når to (forskjellige) materialer gnis mot hverandre.

 

Støv i kjøleribber (og på hovedkort) virker bare som isolasjon.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-11 11:00, Mr_Burns skrev:


Jeg synes dnne artikkelen er særdeles usaklig og full av feil.


For eksempel vil støv som ligger i ro ikke produsere statisk elektrisitet. Statisk elektrisitet oppstår når to (forskjellige) materialer gnis mot hverandre.


Støv i kjøleribber (og på hovedkort) virker bare som isolasjon.


 

Du har helt rett - støv som ligger i ro er ingen _kilde_ til statisk elektrisitet. Det er en meget effektiv måte å _lede_ statisk elektrisitet. Statisk elektrisitet kan derimot lagres i støv.

Jeg setter pris på om du kan peke på andre feil, så skal vi få rettet opp i det. Det er ikke alltid man har tid til å sjekke alt man påstår - men sånn generelt sett tror jeg ikke artikkelen inneholder så mye feil.

 

Hva var BTW usaklig?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt usaklig at det kommer med en del påstander som enten ikke begrunnes eller er direkte feil.

 

Eks: Gulvteppe. Hvorfor er dette farlig?

 

Du sier heller ingenting om hvorfor fettstoffer ikke er bra i maskinen.

 

Eks2: Ta fram Støvsugeren:

 

> Unngå kontakt mellom støvsuger og deler inni PC'n. Sørg i > allefall for å jorde deg selv og munnstykket ved å ta på > ramma.

 

Det holder ikke bare å "jorde" seg selv og støvsugeren. Hvis man skal være helt sikker ved bruk støvsugeren i maskinen bør man koble sammen støvsugeren og PC-en, slik at de har samme potensial.

 

 

 

Du sier også:

 

> Unngå kontakt mellom støvsuger og deler inni PC'n.

 

Lenger ned står det:

 

> Bruk bare full styrke på steder der du ikke trenger å

> bekymre deg om munnstykket suger seg fast.

 

 

En annen ting er jo at kuriosieteten du nbruker som eksempel faktisk motsier deg.

 

 

Konklusjonen er jeg helt enig med. Det er heller ikke så mange skrivefeil, og det er bra i disse tider.

 

BTW: Dette er ment som konstruktiv kritikk :wink:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr_Burns på 2002-02-11 11:31 ]

Lenke til kommentar

On 2002-02-11 11:30, Mr_Burns skrev:

Jeg synes det er litt usaklig at det kommer med en del påstander som enten ikke begrunnes eller er direkte feil.

 

Eks: Gulvteppe. Hvorfor er dette farlig?

[/quote)

 

Det står det! Danner statisk elektrisitet. Dette gjelder spesielt syntetiske tepper (ala IKEA)

 

Quote:


Du sier heller ingenting om hvorfor fettstoffer ikke er bra i maskinen.



Her er det jo lov å tenkte litt selv! Ville du ikke gjort noe om du hadde mistet en pakke smør i tv (hvis man skulle få til det...)?? De som spiser potetgull og driver med data samtidig har også kanskje opplevd at det er noe dritt....

 

 

Quote:



Eks2: Ta fram Støvsugeren:


> Unngå kontakt mellom støvsuger og deler inni PC'n. Sørg i > allefall for å jorde deg selv og munnstykket ved å ta på > ramma.


Det holder ikke bare å "jorde" seg selv og støvsugeren. Hvis man skal være helt sikker ved bruk støvsugeren i maskinen bør man koble sammen støvsugeren og PC-en, slik at de har samme potensial.


 

skal ikke uttale meg....

 

 

Quote:


Du sier også:


> Unngå kontakt mellom støvsuger og deler inni PC'n.


Lenger ned står det:


> Bruk bare full styrke på steder der du ikke trenger å

> bekymre deg om munnstykket suger seg fast.



En annen ting er jo at kuriosieteten du nbruker som eksempel faktisk motsier deg.



Konklusjonen er jeg helt enig med. Det er heller ikke så mange skrivefeil, og det er bra i disse tider.


BTW: Dette er ment som konstruktiv kritikk :wink:



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mr_Burns på 2002-02-11 11:31 ]</font>


 

gjorde selv noe lignende like før jul når jeg fikk beskjed om å gjøre "julerent".. hun ble lettere oppgitt når jeg etter 2 timers arbeid sa at jeg var ferdig med julevasken og kunne vise frem en pen og ren pc... hehe!

 

tok så og si ingen forhåndsregler...slikt er for pingler(les: fornuftige personer)! Gikk bra... Temp sank ca. 2-3 grader!

Lenke til kommentar

Bare litt synsing fra min side -

 

GaLiHaLen må ha et av de beste poengene. Hvis man bruker filter og sørger for å ha en rent rom i utgangspunktet (les: vask minst en gang i uken) vil de ikke danne seg så mye støv i PC-en. Litt støv vil selvfølgelig trenge inn og når man skal fjerne denne kan det være en god idé å feste en tynn og lang plastslange på støvsugeren og bare bruke denne for å suge bort støv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...