Gå til innhold

To av tre smartmobiler har Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mine øyne er Android i ferd med å bli altfor dominerende. Her er det all mulig grunn til å være på vakt.
På vakt mot hva?AtW

Ja, det sliter jeg også med å forstå.

 

Windows har vært rimelig dominerende på PC-siden lenge uten at det har vært noe stort problem. Om de ikke gjør jobben sin og leverer et dårlig produkt så kan andre (som Apple) ta markedsandeler.

 

Om noe OS skal være dominerende syns jeg personlig det bør være det mest åpne og fleksible systemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Windows har vært rimelig dominerende på PC-siden lenge uten at det har vært noe stort problem. Om de ikke gjør jobben sin og leverer et dårlig produkt så kan andre (som Apple) ta markedsandeler.

Haha, neida,de tvinger alle til å selge ALLE PC-ene med WIndows, ellers må de betale dobbelt så mye per lisens. Neida, ingen problemer der i gården. :p

 

Men skjønner heller ikkehva problemet skulle være med Android. Bere enn iOS og WP7 i samme poisjon i hvertfall. Gratis, fritt tilgjengelig, opp til hvem som helst å bruke og modifisere.

Lenke til kommentar

Windows har vært rimelig dominerende på PC-siden lenge uten at det har vært noe stort problem. Om de ikke gjør jobben sin og leverer et dårlig produkt så kan andre (som Apple) ta markedsandeler.

Haha, neida,de tvinger alle til å selge ALLE PC-ene med WIndows, ellers må de betale dobbelt så mye per lisens. Neida, ingen problemer der i gården. :p

 

Men skjønner heller ikkehva problemet skulle være med Android. Bere enn iOS og WP7 i samme poisjon i hvertfall. Gratis, fritt tilgjengelig, opp til hvem som helst å bruke og modifisere.

Har de (produsentene) så mange valg da? Windows eller Linux er vel de eneste (seriøse) OS som de fleste produsenter kan bruke.

OSX er vel forbeholdt maskiner levert av Eple-selskapet, og derfor ikke er alternativ for "vanlige" PC-produsenter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Android er i ferd med å bli så dominerende at de omtrent kan diktere hele markedet. Snart vil WP7 og andre konkurrenter bli borte, og dermed vil Google kunne bestemme alt. IOS vil også kunne slite, selv om Apple sannsynligvis står sterkere enn alle andre.

Vi kan komme i en situasjon som vi hadde for 10-12 år siden da Microsoft kjøpte opp alt som lagde produkter for andre enn Windows, for så å gjøre det produktet Windows-only. Det er aldri bra for konkurransen at et selskap er så mye større enn de andre. Og når disse Androidselskapene bruker 6-12 mnd på gjøre oppdateringer klare for noen av sine telefoner betyr dette at mennesker kan bli nødt til å kjøpe nyere telefoner oftere for å kunne holde seg oppdatert.

Lenke til kommentar

Android er i ferd med å bli så dominerende at de omtrent kan diktere hele markedet. Snart vil WP7 og andre konkurrenter bli borte, og dermed vil Google kunne bestemme alt. IOS vil også kunne slite, selv om Apple sannsynligvis står sterkere enn alle andre.

 

Mtp fanskaren hvert OS har så tror jeg det blir lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Om android blir så dominerenes som de sier så har wp og eple systemet et stort problem, og det er ganske så enkelt, de må bli billigere og mer åpen slik at flere selskaper kan bruke de. Og her har vi fordelen med Android åpent, fritt og veldig bra, sammtidig som det er minuset til de andre, lukket og veldig bra systemer, for jeg trur ikke wp blir et veldig dårlig system når det begynner og bli helt ferdig, slik som android ble med 4 > eller ios er egentlig.

Lenke til kommentar

Har de (produsentene) så mange valg da? Windows eller Linux er vel de eneste (seriøse) OS som de fleste produsenter kan bruke.

OSX er vel forbeholdt maskiner levert av Eple-selskapet, og derfor ikke er alternativ for "vanlige" PC-produsenter.

Jepp, men mange - spesielt studenter på ingeniøravdelingr, datalinjer osv (eller alle studenter på enkelte høgskoler) får gratis windows-lisens. Mange har også kjøpt Vista->Win7-oppgradering som de gjerne vil slippe å betale for på nytt når de kjøper ny win7-maskin. Tror kanskje WIndowsbrukerruppen me lisens fa før er den støste gruppen- Og her er det også et annet rpbolem: Lisensen du kjøper gjeldr kun for den ene maskinen. Burde du ikke få lov å betale 40% mer for Windows og få en Windowslsens d kan bruke på din neste makin også, så du slipper å kjøpe det en gang til?

 

Stadig flere vil også gjerne slippe å betale for Windows fordi de bruker Ubntu elle andre linux-varianter. Selv har jeg ikke brukt WIndows på noe annet enn sasjonære PC-er på fire-fem år. Da er det ganske kjipt å MÅTTE betale ~500kr eller hva det nå er for en Windows-lisens.

 

Men ved å sørge for at PC-produsenter ikke selger maskiner uten Windows, må alle som skal ha en laptop betale for WIndows også. De få andre alternativene er så få (og som regel så dyre) at de ikke er vedt å nevne. Det største problemet er likevl at MS har den markedsmakten, og misbruker den på den måten.

Lenke til kommentar
I mine øyne er Android i ferd med å bli altfor dominerende. Her er det all mulig grunn til å være på vakt.
På vakt mot hva?AtW
Ja, det sliter jeg også med å forstå. Windows har vært rimelig dominerende på PC-siden lenge uten at det har vært noe stort problem. Om de ikke gjør jobben sin og leverer et dårlig produkt så kan andre (som Apple) ta markedsandeler. Om noe OS skal være dominerende syns jeg personlig det bør være det mest åpne og fleksible systemet.

 

På vakt mot at de unytter sin posjon til å hindre progresjon, utvikling og konkurranse. Mtp at Google også er dominerende på nett i forhold til PC-er og når de når også er i ferd med å få veldig stor kontroll over mobilmarkedet vil de ha rimelige stor kontroll og oversikt over den enkeltes personopplysninger noe som kan være et problem i forhold til personvernet.

 

Dersom man blindt godtar og uten kritisk blikk ser at et enkelt selskap får stor makt i markedet, da kan man raskere enn man aner det våkne opp til en situasjon som ikke er den du eller jeg ønsker. Jeg sier ikke at dette vil bli tilfellet, men ikke stikk hodet i sanden. Historien har vist gang på gang at store kommersielle selskaper ikke nøler med å bruke sin makt og posisjon dersom det tjener deres sak. Derfor er en balansert konkurranse til alle forbrukeres beste.

 

Edit: freddjoh er inne på en del momenter også.

Endret av kimare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
I mine øyne er Android i ferd med å bli altfor dominerende. Her er det all mulig grunn til å være på vakt.
På vakt mot hva?AtW
Ja, det sliter jeg også med å forstå. Windows har vært rimelig dominerende på PC-siden lenge uten at det har vært noe stort problem. Om de ikke gjør jobben sin og leverer et dårlig produkt så kan andre (som Apple) ta markedsandeler. Om noe OS skal være dominerende syns jeg personlig det bør være det mest åpne og fleksible systemet.

 

På vakt mot at de unytter sin posjon til å hindre progresjon, utvikling og konkurranse. Mtp at Google også er dominerende på nett i forhold til PC-er og når de når også er i ferd med å få veldig stor kontroll over mobilmarkedet vil de ha rimelige stor kontroll og oversikt over den enkeltes personopplysninger noe som kan være et problem i forhold til personvernet.

 

Dersom man blindt godtar og uten kritisk blikk ser at et enkelt selskap får stor makt i markedet, da kan man raskere enn man aner det våkne opp til en situasjon som ikke er den du eller jeg ønsker. Jeg sier ikke at dette vil bli tilfellet, men ikke stikk hodet i sanden. Historien har vist gang på gang at store kommersielle selskaper ikke nøler med å bruke sin makt og posisjon dersom det tjener deres sak. Derfor er en balansert konkurranse til alle forbrukeres beste.

 

Edit: freddjoh er inne på en del momenter også.

 

Jada, jeg sier ikke at det ikke er grunn til å være på vakt. Det er det, men jeg ville gjerne hatt noe litt mer konkret å bite, da endel av monopolproblematikken kanskje løses av at det er open source?

 

AtW

Lenke til kommentar

kan bli nødt til å kjøpe nyere telefoner oftere for å kunne holde seg oppdatert.

 

Å alltid måtte ha siste versjon er bare tull. Kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen på 2.2 og 4.0.3 som jeg har nå.

 

Skal komme noe ganske revolusjonerende før jeg skroter telefonen (S II) jeg har nå, denne kan jeg ha i 1-2 år til i hvert fall, selv uten flere OS-oppgraderinger.

 

Forutsatt at den fungerer like godt som i dag om 1-2 år.

Lenke til kommentar

Slapp av. Snille Google tenker bare på hvordan de kan gjøre hverdagen bedre for alle i verden.

 

Bare intetsigende tåkeprat, går ut ifra at du sitter med en epletelefon selv og gjør et tafatt forsøk på å "sverte" Google/Android.

Stemmer! Synes bare det er latterlig hvordan de aller værste teoriene kommer frem angående apple, men når det gjelder google så har de jo bestandig brukerenes beste interesser i tankene. Tipper du sitter med en android telefon selv? Selv tror jeg vi skal ha i tankene på at disse selskapene tenker penger, og at de må passes på av oss forbrukere og andre organer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slapp av. Snille Google tenker bare på hvordan de kan gjøre hverdagen bedre for alle i verden.

 

Bare intetsigende tåkeprat, går ut ifra at du sitter med en epletelefon selv og gjør et tafatt forsøk på å "sverte" Google/Android.

Stemmer! Synes bare det er latterlig hvordan de aller værste teoriene kommer frem angående apple, men når det gjelder google så har de jo bestandig brukerenes beste interesser i tankene. Tipper du sitter med en android telefon selv? Selv tror jeg vi skal ha i tankene på at disse selskapene tenker penger, og at de må passes på av oss forbrukere og andre organer.

 

Har vi lest samme tråd? Hvor er denne stemningen om at "google bestandig har brukerens beste interesser i tankene"?

 

Ellers er det ikke slik at to selskaper automatisk er like moralsk bra, selv om de begge vil tjene penger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...