Gå til innhold

Vil ha strengere mobilforbud i bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg misforstår innlegget ditt, men det kan se ut som du tror ulykkesstatistikkene er på vei ned på grunn av fotoboksvarslere. Stemmer det? I så fall, hvorfor tror du det hadde vært flere ulykker dersom folk ikke viste hvor fotoboksene er?

 

Uansett, jeg støtter utvidelsen til å gjelde SMS og surfing bak rattet. Føreren bør ha fokus på veien, ikke på alt mulig annet. Men GPS kan være nyttig på linje med andre instrumenter i dashbordet, dersom ikke funksjonaliteten er mer til forstyrrelse enn hjelp. Eksempelvis musikkspilling, video, spill og annet dilldall på GPS-skjermen.

 

Bøtene synes jeg er høye nok, men det kan se ut som kontrollene må bli mye hyppigere om folk skal ta forbudet seriøst. Alle som blir tatt bør få veiledning/reklame om hvordan man skaffer og bruker godkjent handsfree.

Lenke til kommentar

Jeg har kassettspiller i bilen og knekt radioantenne, så stereo brukes i praksis aldri. Fikler ikke med noen ting, skriver aldri sms, men snakker selvfølgelig i telefonen om noen ringer (ulovlig).

 

Lurer på hvorfor loven mener jeg er mindre trafikksikker enn en som har fastmontert mobil og surfer, sender sms, bruker GPS montert montert midt i frontruta og hindrer sikt, fikler med håndfriledningsspagettien og røyker i bilen sin. (alt dette er lovlig).

 

Støtter lovutvidelsen så også sistnevnte tenkte sjåfør kjører ulovlig i likhet med meg.

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår innlegget ditt, men det kan se ut som du tror ulykkesstatistikkene er på vei ned på grunn av fotoboksvarslere. Stemmer det? I så fall, hvorfor tror du det hadde vært flere ulykker dersom folk ikke viste hvor fotoboksene er?

 

Uansett, jeg støtter utvidelsen til å gjelde SMS og surfing bak rattet. Føreren bør ha fokus på veien, ikke på alt mulig annet. Men GPS kan være nyttig på linje med andre instrumenter i dashbordet, dersom ikke funksjonaliteten er mer til forstyrrelse enn hjelp. Eksempelvis musikkspilling, video, spill og annet dilldall på GPS-skjermen.

 

Bøtene synes jeg er høye nok, men det kan se ut som kontrollene må bli mye hyppigere om folk skal ta forbudet seriøst. Alle som blir tatt bør få veiledning/reklame om hvordan man skaffer og bruker godkjent handsfree.

 

Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå ;)

 

Og GPS din trnger ikke monteres midt på ruta..da er en bare dum ikke sant? Jeg har min på dashbordet.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar
Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå ;)

Ok, en fyr er på langtur på en vei han ikke kjenner fotoboksene ut og inn. Han passerer et par fotobokser hver time og setter ned farta til lovlig hastighet i 30 sekunder hver gang. Hva skjer de resterende 59 minuttene? Da har han GPS-ens garanti for at ingen faste fotobokser skal avsløre ulovlig høy hastighet. Hvilken psykologisk effekt tror du det har på kjørestilen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå ;)

Ok, en fyr er på langtur på en vei han ikke kjenner fotoboksene ut og inn. Han passerer et par fotobokser hver time og setter ned farta til lovlig hastighet i 30 sekunder hver gang. Hva skjer de resterende 59 minuttene? Da har han GPS-ens garanti for at ingen faste fotobokser skal avsløre ulovlig høy hastighet. Hvilken psykologisk effekt tror du det har på kjørestilen?

 

Kanskje jeg har litt mer vett enn deg,enn å speede opp mellom boksene?..Der ulykkene skjer..men statestikken lyver og du har rett????

Lenke til kommentar
Har bilistene kontroll mens de leser tekstmeldinger bak rattet?
Noen ganger ja, noen ganger nei. Spørsmålet er ikke så enkelt, det er heller ikke svaret. Det finnes mindre passende stunder å lese SMS på, og tilfeller hvor det nærmest er 0 % risiko med å gjøre dette.

 

Dette er en prinsippsak, det vil det alltid forbli. Men det bør ikke dras for langt. Man må kunne tenke flere enn fire kanter!

 

Kjører du på en åpen vei, helt alene og du ser en kilometer ut til sidene og tydelig ser at det ikke er noen i nærheten så kan du ikke skade noen andre enn deg selv hvis du leser en tekstmelding og dette fører til at du mister kontrollen.

 

I slike tilfeller ser jeg ingen problemer med mobilbruk. det skal mye til for at føreren ikke klarer å holde seg i kjørefeltet, og når det verken er folk eller bil i nærheten så er det tilnærmet umulig at noen blir skadet. Eneste risiko er at føreren selv mister kontroll, dette er som sagt utrolig liten sjanse for.

 

Men problemet her er ikke at folk leser tekstmeldinger mens de kjører, fordi trenger i prinsippet ikke å være problemet. Problemet oppstår når føreren gjøre dette på steder hvor andre bilister og spaserende er i nærheten, eller kan komme til å være i nærheten.

 

Problemet er når føreren undervurderer de faktiske farene med dette, og ikke bryr seg om at han/hun kan sette andre i fare. Problemet er at folk flest ikke tenker over dette eller bryr seg tilstrekkelig nok til at de unngår handlinger som dette.

 

Det er forskjell på hvor, når, hvorfor og i hvilke situasjoner du gjør ting. Det er forskjell på å kjøre for fort i et byggefelt og en åpen, stor og tom vei.

 

Sier jeg at jeg er uenig i reglemanget? Nei, men ikke overdriv heller.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå

Forsøker du å påstå at dersom man vet nøyaktig hvor fotoboksene står, da senker man hastigheten overalt? Altså i motsetning til eksempelet til Simen hvor man senker farten når man kommer til en fotoboks. Det er ikke det at logikken er vanskelig å forstå, logikken er ikke-eksisterende.

 

Kanskje jeg har litt mer vett enn deg

Nei.

Lenke til kommentar

Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå

Forsøker du å påstå at dersom man vet nøyaktig hvor fotoboksene står, da senker man hastigheten overalt? Altså i motsetning til eksempelet til Simen hvor man senker farten når man kommer til en fotoboks. Det er ikke det at logikken er vanskelig å forstå, logikken er ikke-eksisterende.

 

Kanskje jeg har litt mer vett enn deg

Nei.

Jo;) ;)

Men kommer også andre faktorer inn her..som midtdelere osv,som gir sikrere veier.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Uansett, jeg støtter utvidelsen til å gjelde SMS og surfing bak rattet.

Jeg synes forslaget er helt latterlig. vi kan ikke etablere en lov for eneste ting som tar fokus vekk fra oppgaven. Hva med avislesing? påføring av sminke? matpakkespising ? Lista blir enorm.

Dette bør straffes på linje med annen uvettig/risikabel kjøring.

Føreren bør ha fokus på veien, ikke på alt mulig annet.

Der er jeg helt enig.

 

Når det gjelder fart er jeg sterkt kritisk til alle kampanjene om å følge fartsgrensene og motstander av fotobokser. Dette tar fokuset vekk fra det jeg mener er lang mer vesentlig; Fart etter forholdene. Heller krav til årlig kursing/testing/glattkjøring enn bildebokser.

Barn kan dø om du treffer dem i 10km/t også, så er forholdene dårlige vil fartsgrensene vær for høye. Det finnes nok av folk som lar seg lure av komfort i, og kjøreegenskaper til, moderne biler, de stopper ikke raskere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå ;)

Fotobokser er da normalt godt synlige, en trenger ikke GPS for å få øye på dem. Dvs. dersom en støtt taster SMS bak rattet kan det jo være en utfordring.

 

Dessuten, i Norge er det sjåføren som må betale forelegget. Politiet må derfor ut ifra bildet kunne identifisere den som kjører. Dersom ønsket er å unngå bot så sitt oppreist i setet og kjør med solskjermen nede.

Fotobokser er tullete greier og har fint lite med trafikksikkehet å gjøre, 80 km/t på en islagt landevei er antageligvis alt for fort.

Lenke til kommentar
Enkelt å forstå det vel..farten blir satt ned når GPS din gir beskjed om att det er fotobokser i nærheten..og hastighet er vel roten til de fleste dødsulykker,ikke sant?..så logikken er ikke så vanskelig å forstå ;)
Ok, en fyr er på langtur på en vei han ikke kjenner fotoboksene ut og inn. Han passerer et par fotobokser hver time og setter ned farta til lovlig hastighet i 30 sekunder hver gang. Hva skjer de resterende 59 minuttene? Da har han GPS-ens garanti for at ingen faste fotobokser skal avsløre ulovlig høy hastighet. Hvilken psykologisk effekt tror du det har på kjørestilen?
Kanskje jeg har litt mer vett enn deg,enn å speede opp mellom boksene?..Der ulykkene skjer..men statestikken lyver og du har rett????

Hverken jeg eller statistikken sier noe om min og din kjørestil. Jeg snakker om den gemene hop. Ellers så må jeg spørre om du vet forskjellen på årsaksammenheng og korellasjon? Eller litt mer folkelig forklart: Er du tilhenger av teorien om at mindre truser fører til global oppvarming?

post-3851-0-64060200-1343990243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg synes forslaget er helt latterlig. vi kan ikke etablere en lov for eneste ting som tar fokus vekk fra oppgaven. Hva med avislesing? påføring av sminke? matpakkespising ? Lista blir enorm. Dette bør straffes på linje med annen uvettig/risikabel kjøring.

Veldig godt poeng. SMS, surfing etc er allerede forbudt og trenger ingen ytterligere detaljbeskrivende lover for å forby det samme. Detaljbeskrivende lover kan også skape mer forvirring da det alltids vil finnes flere huller (som nevnt av flere).

 

Jeg tror også stasjonære fotobokser har liten effekt for majoriteten av de kjørende (de som er kjent i området + de som er ukjent og har gps med fotoboksvarsling). Det bør satses mer på mobile fotobokser og politikontroller.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...