Gå til innhold

Refleksjon: Er Instagram ødeleggende for fotografiet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et klikk og bildet er ferdig, kreativiteten er borte vekk og alle bildene ender opp med et mer eller mindre likt uttrykk.

 

99.9% av postete bilder "FB" ikke er tatt av fotografer ei heller fotoamatører men hjemmemødre,snekkere,programmerere,politikere,kongelige, etc. for de er etterbehandling et ikketema og når kameraet/telefonen har sånne fine funksjoner så som s/v og andre bildestiler blir de brukt, spesielt etter at man har tilgang på foto-app's til smarttelefonen.

 

Er enig på at det kan bli veldig likt men synes ikke hun burde rakke ned på denne gruppe fotografer, samt at i morgen er det en annen bildestil som er populært, kanskje dave hill :)

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig til de tusen, men det er kanskje en naturlig motreaksjon på all den digitale framgangen innen digitale kameraer. Som bare filmfotograf ser jeg ikke på noen hipsterbilder som gode fotografier. Takk høyere makter for at de ikke eksisterer et instagram for video. Jeg skyter ekte S8 takk!

 

Jeg forstår deg. Og det er igrunn veldig logisk. Profesjonelle ønsker det skal være et klart skille mellom dem og vanlige. Men nå som vi får bedre løsninger blir denne barrieren mindre tydeligere.

 

Vi får nok et Instragram for video snart. Da må du utvikle deg enda mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår deg. Og det er igrunn veldig logisk. Profesjonelle ønsker det skal være et klart skille mellom dem og vanlige. Men nå som vi får bedre løsninger blir denne barrieren mindre tydeligere.

 

Vi får nok et Instragram for video snart. Da må du utvikle deg enda mer.

 

Det er aldri så ille at det ikke er godt for noe. For alt vi vet kan all blesten rundt denne stilarten øke interessen for film og på magisk vis redde Kodak fra konk. Til den dagen kommer, så skal jeg spørre hva slags "stock" de brukte og hvor de fikk filmen "telecined".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det gjør vel virkelig ingenting om man er kreativ med små bilder som bare kan skrives ut og limes i fotobøker og album vi hadde da vi var små. Skal man knipse bilder til bruk i store rammer, da kommer man nok til kort med mobilkamera og Instagram. Det er litt som å si at man ikke skal trimme mopeden fordi det går ann å kjøpe motorsykkel. ikke alle har råd til å kjøpe det som storeguttene har, da kan man kompensere littegranne.

Lenke til kommentar

Nja - "store mengder" skal du bruke Raw for å få tak i - med Instagram eller andre etterbehandlinger av jpeg-filer er det begrenset hva du kan hente ut. Og støyfjerning går alltid på bekostning av detaljer.

Men igjen - bildekvalitet har aldri vært hverken poenget eller noe mål med Instagram.

 

Jeg vil uansett heller si som Wired:

http://www.wired.com/rawfile/2012/07/instagram-debate/

"Stop Arguing About Instagram and Go Make a Picture"

 

Lenke til kommentar

Jeg liker det at man enkelt kan dele bildene sine på denne måten. Selv har jeg alltid med meg 60Dn når jeg går ut døren, men tar alltid en del bilder med Hipstamatic også. Det gir meg muligheten til å dele der og da, mens bildene fra kameraet kan etterbehandles og jobbes med når jeg har god tid. En god kombo som funker fint for min egen del. Instagram gir mye fotoglede med lite energi :)

Lenke til kommentar

En annen trend om dagen er "seriøse" fotografer som før internett ble vanlig ikke hadde noe sted de kunne syte over andre som også tar bilder, legger de ut så andre kan se de.

 

En gang i tiden var også musikk noe som ble innspilt i store kostbare studioer, EMI sine folk gikk rundt i hvite frakker ! for en del år siden, nå kan man lage en komplett produksjon på en iPad...

Endret av fo2re
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Første gang jeg så et digitalt cross-processed bilde trodde jeg det var eldgammelt og hadde en tilhørende gammel historie bak seg. Når jeg fikk vite at bildet var tatt nylig følte jeg meg nesten sviket. Omtrent som å få øye på en Toyota Prius eller mobiltelefon i bakgrunnen på en 2. verdenskrig-film. Instagram m.fl. gjør at man ikke kan se alderen på et bilde lengre. Er det tatt i dag eller for et halvt århundre siden? Er barna på bildet barn i dag eller pensjonister?

 

Og effekten med gråtoner + en rød detalj ble brukt opp i Shindlers liste.

 

Det er morsomt og til dels kreativt å bruke "gamle" filtre, men det tar også bort noe av magien i de ekte gamle bildene. Jeg har et temmelig ambivalent forhold til sånne bilder. Bra på en måte, men veldig skuffende på en annen. Det kan sikkert piffe opp ett eller annet bilde i ny og ne men det strider også ganske mye med den tekniske perfeksjonismen mange fotoentusiaster jager etter. Jeg kjenner en som fotograferer med digitalt småbildeformat, analog mellomformat og storformat, men 90% av bildene han legger ut på facebook er tatt med iphone og trøkt gjennom hipstamatic. Klart, lav oppløsning og "kreative" filtre kan jo skjule tekniske svakheter med knøttliten bildebrikke, men det gjør ikke nødvendigvis bildet bedre. Særlig ikke når effektene overforbrukes.

Lenke til kommentar

La nå de som synes at dette er så kjekt få holde på med sitt. Er jo ikke noe verre enn alle de som etterbehandler ihjel bildene sine ellers..... :dremel::hmm: Kjenner flere som puster lettet ut når de får se hva de greier å få til med sin iPhone og div. apper.... De er fornøyd bare de får lastet opp raskest mulig til FB o.a. Dersom det er tilfredstillende nok for disse, så greit det! Er nok en del speilreflekser/kompakter som disse har som har blitt liggende ubrukt okkesom...... Det viktigste uansett er kanskje at det trigger manges lyst til å ta bilder, og da kan det jo hende at en liten prosent etterhvert finner ut at de har lyst til å bruke et "skikkelig kamera og ta skikkelige bilder"..... Mulig jeg tar feil, men tror vel at denne trenden snur en gang i uoverskuelig framtid......(eller blir disse "kameraene" etterhvert så bra at de faktisk "kan" erstatte kompakten..?) .... :ohmy:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Brukt riktig synes jeg Instagram og lignende utelukkende er en positiv ting. Kanskje mange velger å pukke opp fotografi som en hobby når de får smaken på det gjennom knipsebilder på mobil.

 

Jeg var ingen stor tilhenger av Instagram før jeg bestemte meg for å teste det selv. Jeg bruker det som jeg bruker speilrefleksen: jeg jobber med å få mest mulig ut av verktøyet jeg har. Kvalitet fremfor kvantitet. Jeg legger heller ikke bilder tatt med speilrefleksen ut på Instagram, det blir bare feil, men jeg ser det er en økende trend. Ikke så rart siden det automatisk gir et bedre resultat, og dermed flere "likes". Men for meg er det ikke det Instagram handler om.

 

Mobil bruker jeg til snapshot og små kunstneriske øyeblikk i hverdagen. Speilrefleksen bruker jeg til hobbyen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet er vell at ny teknikk er langt på veg til å skvise ut fotografer som ei yrkesgruppe.

 

Alt i dag burde ein ha ein diskusjon om alt av som blir laga av bilde og video bør være beskytta som eit åndsverk eller ikkje. Personleg synest eg det er eit stort og markant skille mellom kva som er gode bilete der fotografen har brukt av sin kreativitet for å lage eit åndsverk, og kva bilete som er eit åndsverk kun fordi fotografen tilfeldigvis var på rett stad til rett tid med eit kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...