Gå til innhold

Google lanserer billig 1 gigabit-nett i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahh, kjenner nesten jeg blir irritert. Betaler 599 kr pr mnd for 30/30 :( Å se hva de kan få for 420 kr mnd! (med masse ekstra lagring osv)

 

Så kjære google kom til Norge fortest mulig! :)

 

Edit: Man må jo selvsagt betale "inngangs" summen på 1800, men det er liten pris for det man får.

Endret av Mr Serious
Lenke til kommentar

Ingen bandwidth limit, men det er visstnok ikke lov å ha servere på nettet deres på lik linje med f. eks de fleste norske ISPer. Har ingen kilder her og nå, men lest i et sitat fra Google på spørsmål om det var lov å ha servere på nettet deres, og svaret var nei, det måtte man i så fall ha eventuelt tillatelse til.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor mye mer data de får samlet inn om brukerne sine da. Nå vil de jo ha tilgang på _alt_ av surfevaner etc. for de som bruker dette.

Har jo vært en del ikke helt heldige ting ang. innsamling av personinfo fra Google (jmf. streetview wifi innsamling).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet i Norge er at man har for mange midlertidige løsninger som ikke innebærer fiber. Man skulle ha bygd ut fiber til "alle" som en del av infrastrukturen i samfunnet. I stedet betaler vi for flintstoneteknologi i flere omganger. Alle vet jo at vi ender opp med fiber og trådløs til slutt.

 

Man kan si at den "frie konkurransen" ikke alltid er til kundens beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handler vel like mye om at Google hiver seg på en ny teknologi trend som at de plutselig skal revolusjonere målet med å levere fiber til hjemmet. WDM-PON, som er hhv. langt mer egnet og billigere enn TDM-PON og AON på høyere hastigheter. I dag benytter mindre Norske fiber leverandører AON (som et vanlig ethernet, men typisk med lange kabler) mens Telenor benytter TDM-PON (passive splittere mellom sentral og husstandene slik at opp til 64 brukere deler 2,4/1,2 Gbps over samme fiber), så langt jeg vet....(forbehold om feil, bransjen er jo i konstant bevegelse og jeg jobber ikke med FTTH.) Google skal benytte WDM-PON som splitter signalet over flere bølgelengder i samme fiber. Dermed får en dedikert fysisk (OSI L1) kanal til hvert hus selv om en har felles fiber inn til sentralen. Det gjør at en får færre fiber inn til sentralen og kan levere mer båndbredde til hver bruker selv med lavere båndbredde på signalet siden det ikke er tids (eller statistisk) multiplekset. Det igjen medfører mindre problem med dispersjon.

 

Tipper mange ISPer vil komme med 1Gbps FTTH når Alcatel og gjengen kommer med billig WDM-PON utstyr. Det er ikke Google som lager dette. Så langt jeg vet er WDM-PON relativt nytt for FTTH. xWDM (CWDM/DWDM) er imidlertid en nokså velkjent fiberteknologi og brukes ofte der en har leid mørk fiber mellom to lokasjoner, f.eks mellom to datasenter. Her selv satt opp et par slike. Det er veldig praktisk og kostnadseffektivt kontra å leie mange mørke fiber, som er nesten umulig å få til utenfor oslo uansett.

 

Så spørs det hvor mye over subscription en har da. Vil tro den blir rimelig heftig til å begynne med siden de færreste benytter 1Gbps konstant.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

mener vi betalte 10.000 for og få fibernett... da var det 15/15mbit, (om jeg ikke husker feil) men det er tross alt en del år siden (var standard pakken)

jeg må si, enhver person som har litt penger til overs og ikke ar det tilbudet bør prioritere andreledes!!! du får GRATIS internet i 7 år for under 2000. (20kr måneden) det er BILLIG!

Lenke til kommentar

2k er 4 måneder med internett og her får du det "gratis" i 7 år?

De fleste vil nok oppgradere til Gbit temmelig raskt. Om få år kommer 5Mbit til å føles som tregbånd.

Smart av Google å samle kundene om sin løsning, med et slikt gratistilbud.

For en lett pad/surfe bruker så vil 5 mbit (hver vei?) med lav forsinkelse være veldig bra i flere år. Skulle være helt kurrant for online spilling også, og hvis de implementerer det med 1Gbe som er strupet til 5mbps, hvilket virker sannsylig gitt teknologivalget, så vil opplevelsen i svært mange tilfeller være identisk lik 1Gbps linja. Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...