Gå til innhold

Test: Firefox for Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite poeng ifht "Her får Firefox full pott, i likhet med alle nyere nettlesere for høyoppløste Android-mobiler." - de aller fleste slike nettlesere er "skall" oppå den nettlesermotoren som finnes i Android - dvs. at du vanligvis får samme score for Dolphin/Maxthon/Innebygget nettleser. Mulig google chrome kommer med egen innebygget webkit, men firefox kommer iallefall med gecko - ikke webkit. Altså er det en vesentlig forskjell når firefox scorer full pott enn når for eksempel google chrome eller dolphin scorer full pott.

 

Just sain' :)

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket (ganske nylig) støttet ennå ikke Firefox på Android HTML-elementer med "position: fixed" i CSS, noe som fungerer fint i blant annet Internet Explorer 8+, Android 2.3+ og iOS 5+, og alle desktop-nettlesere (inkludert Firefox) har støtte dette i årevis. Hvordan man da skal kunne lage skikkelige webapps må gudene vite. Plasserer man f.eks. en div på bunnen av vinduet, vil den hoppe og danse rundt ved scrolling. Det samme gjelder forøvrig Opera Mobile på Android. Det merkelige er at det er Mozilla og Opera som er mest ivrige på å si at webapps er framtiden. Nå som Mozilla driver å lager sitt eget mobil-OS hvor apps skal utvikles i HTML5, og skikkelig CSS-støtte garantert er tilstede, er det merkelig at Android-nettleseren ikke har det samme.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selv opplever jeg at nettlesere for Android generelt, har et vanskeligere brukergrensesnitt enn en nettleser for internett på vanlig PC.

Jeg fikk mitt første nettbrett (Asus Transformer Pad Infinity TF700) for noen uker siden, og har prøvd meg frem med forskjellige nettlesere.

Den innebygde nettleseren fungerer for så vidt greit, men den oppleves treg, Google Chrome funker greit, men jeg kommer stort sett til mobilversjonen av sidene, Opera har jeg ikke testet ut ennå. Den store overraskelsen er Firefox, den oppleves som lynrask, og er det nærmeste jeg kommer en "vanlig" nettleser. MEN.........jeg får ikke ÆØÅ, samt forskjellige tegn som ;:? osv, når jeg bruker tastaturet på docken. Finner heller ingen innstillinger for dette, men kanhende problemet ligger et annet sted, ikke i Firefox?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...