Gå til innhold

Kraftig økning i skadelig Android-programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det går frem av en fersk sikkerhetsrapport fra sikkerhetsselskapet Trend Micro

Og da er vel egentlig resten av artikkelen heller mindre interessant... Men jeg leste den likevel.

 

Det innebærer dessverre at man som Android-bruker må utvise en viss forsiktighet og ikke ukritisk installere applikasjoner fra ukjente kilder

Betyr dette at artikkelen egentlig handler om apper som ikke kommer fra Google Play? Det kan jo sammenlignes med å søke opp diverse programmer og spill til pc på nettet og følge de første treffene. Sannsynligheten for å ende opp med virus/trojanere er ikke rent liten. Den største forskjellen ligger i midlertidig i at pc brukeren ikke får en oversikt over hva programmet får lov til før installasjon godtas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen sier ikke noe om disse skadelige programmene kommer via Google Play eller ukjente kilder.

 

Dersom disse programmene som inneholder virus blir installert manuelt fra ukjente kilder, synes jeg ikke synd på folk, fordi man omtrent inviterer de inn gjennom hoved døren, når man "aktiverer" funksjonen som gjør at man kan installere programmer fra ukjente kilder. Dersom man velger å aktivere denne funksjonen bør man være på vakt over hvor disse filene kommer fra.

 

 

Lenke til kommentar

Og hva skal de selge da? en ny app for og sikre telefonen mot denne typen angrep? Jeg syns at media må slutte og hive seg på alle pressemeldinger om usikre mobiler, det er en forsvinnende liten del som er infisert, og det er et minimalt antall apper på mac store eller google play som er annet skadelig enn stert avhengig skapende....

Lenke til kommentar

Og hva skal de selge da? en ny app for og sikre telefonen mot denne typen angrep? Jeg syns at media må slutte og hive seg på alle pressemeldinger om usikre mobiler, det er en forsvinnende liten del som er infisert, og det er et minimalt antall apper på mac store eller google play som er annet skadelig enn stert avhengig skapende....

Og nettopp det er veldrig utfordrende å skulle velge hvilken sikkerhetsapp man skal kjøre på sin Android-telefon, for vi har kun brukersvar i Google Play. Det er jo like nyttig/unyttig som f.eks. forumet her på diskusjon.no Endret av G
Lenke til kommentar

Og hva skal de selge da? en ny app for og sikre telefonen mot denne typen angrep? Jeg syns at media må slutte og hive seg på alle pressemeldinger om usikre mobiler, det er en forsvinnende liten del som er infisert, og det er et minimalt antall apper på mac store eller google play som er annet skadelig enn stert avhengig skapende....

Og nettopp det er veldrig utfordrende å skulle velge hvilken sikkerhetsapp man skal kjøre på sin Android-telefon, for vi har kun brukersvar i Google Play. Det er jo like nyttig/unyttig som f.eks. forumet her på diskusjon.no

 

Det eneste jeg har fått ut av sikkerhetsapper på Android er tregere mobil med mindre batteri. I motsetning til på en pc mener at man ikke behøver antivirus på mobil. Enda. Jeg er ikke uenig i at man trenger det etterhvert, men foreløpig kjenner jeg ingen som har nevnt med et ord at en app har gitt varsel om virus eller trojaner. Og jeg vil tro de som eventuelt blir oppdaget kommer fra apper som hadde vært unngått med litt skepsis, spesielt for apper utenfor offisiell butikk (Google Play på Android). Det er utrolig hvor langt en kommer med sunt vett.

Lenke til kommentar
Det innebærer dessverre at man som Android-bruker må utvise en viss forsiktighet og ikke ukritisk installere applikasjoner fra ukjente kilder

Jøsses, dette hadde jeg aldri trodd!

Er man virkelig nødt til å bruke et minimum av intelligens og kritisk tenkning når man skaffer seg et produkt, det være seg apper eller andre ting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...