Gå til innhold

Test: Nokia PureView 808


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel sies så enkelt som at viss du ønsker denne telefonen finnes det ingen reelle alternativ. Man kjøper ikke dette som en all-around telefon, man kjøper den KUN pga kameraet, ellers velger man noe annet.

 

Jeg skulle virkelig ønske Nokia hadde satset bedre på denne, og jeg har virkelig lyst på det kameraet. men etter å ha hatt Nokia N8 siden den kom så er jeg så drittlei symbian, lavoppløst skjerm, mangel på apps og kronglete valg at jeg endte med å måtte kaste inn håndkleet og kjøpe en telefon med langt dårligere kamera, men som er god å bruke ellers

Lenke til kommentar

Den ser utrolig komfortabel ut i hånden sammenlignet med det meste som lages i dag. Men symbian? nei takk.. Lever denne med WP8 og kaaanskje jeg vurderer den.

EDIT: Så lenge de gjør noe med den latterlige oppløsningen da. WP8, 720p display og 4-4.3" skjerm, så snakker vi interessant :)

Endret av espen88
Lenke til kommentar

Av og til er jeg svært nysgjerrig på hvilke mennesker som står bak en del ideer og avgjørelser her i verden.

 

Hvem person var det som fikk designet til Nissan Juke på bordet og sa "denne lager vi!"? Hvem var det som gav DeLillos den første platekontrakten? Hvem leste utkastet til filmen "Taxi" og bestemte seg for å bruke flere millioner på å lage filmen?

 

Enkelte ideer er så hårreisende dårlige, at jeg blir helt fascinert av personene som står bak. Blant annet skjermen på denne telefonen. Hvem i Nokia var det som godkjente at skjermen skulle ha en så latterlig lav oppløsning? Personen kan ikke være riktig navlet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Av og til er jeg svært nysgjerrig på hvilke mennesker som står bak en del ideer og avgjørelser her i verden.Hvem person var det som fikk designet til Nissan Juke på bordet og sa "denne lager vi!"? Hvem var det som gav DeLillos den første platekontrakten? Hvem leste utkastet til filmen "Taxi" og bestemte seg for å bruke flere millioner på å lage filmen?Enkelte ideer er så hårreisende dårlige, at jeg blir helt fascinert av personene som står bak. Blant annet skjermen på denne telefonen. Hvem i Nokia var det som godkjente at skjermen skulle ha en så latterlig lav oppløsning? Personen kan ikke være riktig navlet.

 

Det var nok ett lett svar å gi med tanke på antallet hestekrefter under skallet. Begrensninger over hele linja for å gi en pris folk er villig til å gi.

 

 

Lenke til kommentar

Spennende kameradel. Jeg kunne tenkt meg den, kameradelen altså, i en Android-telefon. Men siden det neppe skjer så vil jeg takke meg til andre kameraløsninger.

 

2900 linjer per bildehøyde er intet mindre enn imponerende for den sensorstørrelsen. Det er på høyde med en del nyere systemkameraer med middels god optikk. Det viser at også disse kameraklassene har mye å gå på når det kommer til detaljnivå.

 

PS. bare for å beskrive pikseltettheten litt bedre så ville et kamera med 24x36mm smbildeformat sensor med samme pikseltetthet hatt 415 Megapiksler. Om optikken til denne større sensoren hadde hatt samme optiske detaljgrad ville vi fått 8700 linjer per bildehøyde. Megapikselracet har nok mange år igjen.

 

– Hvis jeg hadde denne telefonen ville jeg brukt den permanent innstilt på åtte megapiksler, jeg ville ikke brukt den i full oppløsning, forteller Samsonsen og begrunner det med at bildekvaliteten blir så mye bedre med denne innstillingen.

Det er et greit valg om man vil spare på lagringsplassen. Jeg ville heller brukt konstant 38 Mp og vært flink til å overføre bilder til Pcen og backupen. 38 Mp gir både mer detaljer og frihet til å velge hvor man vil zoome i ettertid. Med andre ord står man friere til å komponere bildet presist i ettertid. Piksel binning gjør man også enkelt i ettertid, etter at man har valgt hvor man skal zoome.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er synd man ikke har en direkte sammenligning av kameraet på denne, og One X. Jeg tror mange lesere hadde blitt overrasket over å se hvor små forskjeller det er, selv om denne har 41Mp kontra 8 på One X. S3 har også et knakende godt kamera, og for å illustrere de små forskjellene, kunne man ha tatt bilder med de forskjellige telefonene, i forskjellige lys forhold, slik at vi faktisk hadde fått noe matnyttig ut av en test.

Så for å oppsummere, jeg ønsker meg en test av PureView, Galaxy s3, One X, og den av Sonys telefoner med best kamera, slik at vi kan illustrere hvor små forskjeller man egentlig snakker om. For forskjellene er minimale, på de beste kameratelefonene.

Lenke til kommentar

Selv om man er Nokia-hater er en 3-er altfor lavt.

 

Symbian Belle + dette kameraet burde hevet karakteren til i hvertfall en 5-er.

 

Men jeg har merket meg at vedkommende journalist sjelden skriver noe positivt

om Nokia. Uansett. Er det derimot noe negativt å hente fra et eller annet sted,

er derimot ovennevnte kraftig oppe å går.

 

Sånn er det bare...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om man er Nokia-hater er en 3-er altfor lavt.

 

Symbian Belle + dette kameraet burde hevet karakteren til i hvertfall en 5-er.

 

Men jeg har merket meg at vedkommende journalist sjelden skriver noe positivt

om Nokia. Uansett. Er det derimot noe negativt å hente fra et eller annet sted,

er derimot ovennevnte kraftig oppe å går.

 

Sånn er det bare...

 

Du kan da ærlig talt ikke mene at Symbian Belle er i nærheten av samme nivå som Android, iOS og til og med WP? Symbian er et OS som i dag fremstår som et lappeteppe uten sidestykke, der man har tatt et svært så gammeldags system og presset det inn i et format og bruksmønster det så absolutt ikke var designet for. Resultatet er et tregt og slitsomt operativsystem som faller langt etter konkurrentene.

 

Å lansere en flaggskip-telefon med Symbian i dag er som om HTC skulle børstet støvet av Windows Mobile 6.5 og lansert noe med det rælet på. Synes det sier mye om Nokia at de kaster vekk et slikt potensiale på denne måten.

 

Selv om man er en "Nokia-elsker" kan man da umulig mene at denne telefonen fortjener "i hvertfall en 5-er".. :S

Endret av Untouchab1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selv om man er Nokia-hater er en 3-er altfor lavt.Symbian Belle + dette kameraet burde hevet karakteren til i hvertfall en 5-er.Men jeg har merket meg at vedkommende journalist sjelden skriver noe positivtom Nokia. Uansett. Er det derimot noe negativt å hente fra et eller annet sted,er derimot ovennevnte kraftig oppe å går.Sånn er det bare...
Du kan da ærlig talt ikke mene at Symbian Belle er i nærheten av samme nivå som Android, iOS og til og med WP? Symbian er et OS som i dag fremstår som et lappeteppe uten sidestykke, der man har tatt et svært så gammeldags system og presset det inn i et format og bruksmønster det så absolutt ikke var designet for. Resultatet er et tregt og slitsomt operativsystem som faller langt etter konkurrentene. Å lansere en flaggskip-telefon med Symbian i dag er som om HTC skulle børstet støvet av Windows Mobile 6.5 og lansert noe med det rælet på. Synes det sier mye om Nokia at de kaster vekk et slikt potensiale på denne måten.Selv om man er en "Nokia-elsker" kan man da umulig mene at denne telefonen fortjener "i hvertfall en 5-er".. :S

 

Greia med å bruke symbian da, var fordi symbian støtter sånt kamera, det gjør ikke wp. (Enda).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge finnene satt i badstua før de kom opp med designen og specsa til 808 :-\

 

Ikke rart det har gått nedover med Nokia, denne er jo bare for spesielt interesserte og de er IKKE i flertall.

Som nevnt av en annen her så er One X og S III meget gode kameramobiler og de er suverent mye bedre på det meste ift til denne :-)

Lenke til kommentar

Har kanskje nevnt det tildligere ,men jeg har vært gjennom ganske mange mobiltelefoner, spesielt Nokia telefonene, (N95 , 96, N8 og N9)

 

N8 var mobilen som imponerte meg mest når den kom , og for et fantastisk fint kamera, som det på den tid ikke var maken til ,men og på grunn av alle funksjonene. God lagrings plass , plass til minnekort, mulighet å koble til USB hardisker, minnepinner, tastatur, mus (faktisk kult om en kjørte bildene på TV via HDMIen) en kunne sende og dele filer og musikk ,over blåtann om en ville, en kunne lett finne ting på mobilen ved å koble den til PCen via iwindows utforsker) .

 

Jeg var skuffa over N9en fordi den hadde mange færre fuksjoner, og færre muligheter, sjølv om OSet Meego var kjempefint å bruke (og den mobilen er bra oppgraderbar)

 

Har nå hatt Lumia 800 siden launchen.

Windows Phone 7 er et kjempefint OS med mange fine funksjoner ,men det er veldig mye jeg savner her, veldig mye jeg hadde tidligere men mistet da jeg gikk over til Win-phone.

 

Første var internett delingen (som ikke kom på plass, før et par dager siden) , manglende mulighet til å sende filer eller musikk, ingen flash spiller i nettleseren ( kunne faktisk gå inn på Facebook spill direkte i nettleseren på eldre Nokiaer) kjempeminus spør du meg.

Og det tullet at en ikke lenger kan sende filer,bilder , musikk fra en telefon til en annen over blåtann sånn som en har kunne gjort i åresvis.

 

Å bli fratatt sånne muligheter føles som en massiv "Downgrade" sjølv om OSet er aldri så kjapt, inuitivt og pent å se på.

 

Har aldri gleda meg så mye å returnere til Symbian :p ( men ja blir å kjøre Android mobil utenom) Er litt lei av disse pene, men fordømt restrikive OSene.

 

Dette er som en ny raskere mye finere N8 (har såvidt prøvd 808en og blir definitivt å kjøpe denne det sekundet jeg får råd, deiilig telefon å holde, glad den ikke er så glatt som N8en (hehe ,mistet den første N8en min i bakken ,rett etter jeg hadde tatt den ut av boksen sin ,..overlevde heldigvis)

 

Denne blir for meg en A+ +

 

Kunne vært fint å sett en høyere oppløst skjerm og her, men det er vel på grunn at den kjører den gamle n-HD varianten ,som var "native" settingen for Symian OS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker denne mobilen selv, fungerer knall for min del:

Fantastisk lydkvalitet på samtaler.

Høy høyttaler, når kan jeg faktisk høre på musikk mens jeg dusjer.

Genialt bra kamera.

Fungerer utmerket med mine 3 mailkontoer 1 exchange og to vanlige. Widgetene er raskere til å oppdatere seg en på android.

Egne bilder på hver startskjerm, man kan være kreativ her.

Generelt mye bedre dekning på wifi og telefonsignaler en min HTC one X og Motorola Droid Razr.

Svart theme hele veien, stilrent.

Batteriet varer lenge.

 

Savner egentlig bare et par apper som er på android.

 

Ellers er jeg enig i det anmelder ser av feil på denne telefonen. Den er bitte litt choppy, ulogiske menyer osv. Men jeg føler ikke at jeg taper noe tid på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anmelder må ha samme syn som supermann og være raskere en Lucky luke.

Jeg greier ikke å se noen piksler eller at tekst er kantete på denne skjermen og touchen fungerer meget bra med mitt tempo.

Eneste som ikke er bra er nettleseren men der bruker jeg opera mini.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt denne i 2 uker og den har både sterke og dårlige sider.

 

Den lave oppløsningen på skjermen merker du først og fremst når du bruker nettleseren, samt at menyene ikke er like lekre som på f.eks. N9.

Ellers er standard nettleser ett sorgens kapittel, og jeg synes heller ikke at Opera gjør en brukbar jobb.

Nokia Store er også ett fragmentert rot, hvorfor funker ikke Filmweb og Norsk Tipping, hæ?

 

Det den gjør bra er alt det andre.

Fantastisk lydkvalitet på telefonen (Nokia, seff...)

Har alt man måtte øsnke og kan tenke av tilkoblinger.

Støtter de fleste teknologier. (DLNA server og push!, USB on the go, FM-radio og sender, og det beste: alt er preinstallert, du trenger ikke apps.)

 

Symbian er ikke langtifra ubrukelig slik de fleste vil ha det til, men det trenger ett bedre UI.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt denne i 2 uker og den har både sterke og dårlige sider.

 

Den lave oppløsningen på skjermen merker du først og fremst når du bruker nettleseren, samt at menyene ikke er like lekre som på f.eks. N9.

Ellers er standard nettleser ett sorgens kapittel, og jeg synes heller ikke at Opera gjør en brukbar jobb.

Nokia Store er også ett fragmentert rot, hvorfor funker ikke Filmweb og Norsk Tipping, hæ?

 

Det den gjør bra er alt det andre.

Fantastisk lydkvalitet på telefonen (Nokia, seff...)

Har alt man måtte øsnke og kan tenke av tilkoblinger.

Støtter de fleste teknologier. (DLNA server og push!, USB on the go, FM-radio og sender, og det beste: alt er preinstallert, du trenger ikke apps.)

 

Symbian er ikke langtifra ubrukelig slik de fleste vil ha det til, men det trenger ett bedre UI.

send spill til 1960 så får du norsk tipping :D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...