Gå til innhold

? Windows 8 blir en katastrofe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+152

Håper virkelig at Valve gjennomfører det de har planlagt for linux. Det vil forhåpentligvis kunne vise andre produsenter og firmaer at det finnes et marked på linux, og at det kan være verdt å satse på.

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

2500 spill over på Linux? Ja da vil jeg først se en Linux det faktisk går an å spille noe annet på enn Minecraft. There's a loooong way to Tipparary.........

Nå har de fleste id-spillene vært tilgjengelig i Linux fra dag 1 (det uheldige unntaket her er Rage). Dessuten kom Savage 1 og 2 til Linux, sammen med Battle for Newereth. Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003 og 2004 kom også til Linux. Penumbra-serien er også et eksempel. Og X-serien. Og Prey. Og Braid...

 

Dessuten gir Wine mulighet til å spille mange av Windows-spill i Linux også, så spillutvalget er ikke lik null på noen måte. Det er selvfølgelig mindre enn hva det er på Windows.

 

Rent teknisk er det lite som tilsier at spill ikke skal fungere like bra på Linux som på Windows. En har ikke DirectX-APIene, men en har erstatninger til nesten samtlige APIer der. Direct3D blir som sagt erstattet av OpenGL, mens SDL har mange erstatninger for input-håndtering. Så har en OpenAL og SDL for erstatning av lydhåndteringen i DirectX.

 

EDIT: Fikset ID-spill-bemerkning. De hadde ikke støtte fra dag 1.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

2500 spill over på Linux? Ja da vil jeg først se en Linux det faktisk går an å spille noe annet på enn Minecraft. There's a loooong way to Tipparary.........

Nå har de fleste id-spillene vært tilgjengelig i Linux fra dag 1 (det uheldige unntaket her er Rage). Dessuten kom Savage 1 og 2 til Linux, sammen med Battle for Newereth. Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003 og 2004 kom også til Linux. Penumbra-serien er også et eksempel. Og X-serien. Og Prey. Og Braid...

 

Dessuten gir Wine mulighet til å spille mange av Windows-spill i Linux også, så spillutvalget er ikke lik null på noen måte. Det er selvfølgelig mindre enn hva det er på Windows.

 

Rent teknisk er det lite som tilsier at spill ikke skal fungere like bra på Linux som på Windows. En har ikke DirectX-APIene, men en har erstatninger til nesten samtlige APIer der. Direct3D blir som sagt erstattet av OpenGL, mens SDL har mange erstatninger for input-håndtering. Så har en OpenAL og SDL for erstatning av lydhåndteringen i DirectX.

 

Det er nettopp dette. Det finnes nesten ingen store tekniske begrensinger, hovedgrunnen til at spill ikke kommer til linux er at spillprodusentene ikke ser et stort nok marked der.

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar

Om W8 ikke blir suksess, er det da ikke bare til å fortsette å holde seg til W7 inntil en bedre windows kommer? Jeg for min del prøvd vista, men likte det ikke. Jeg holdt meg til XP frem til W7 kom. Går det ikke an å bare fortsette å bruke W7 til en bedre windows kommer? Det vil jo samtidig gi MS signaler om at det de har implementert i W8 ikke er det vi vil ha.

 

Ang spill til linux vil jeg bare si at det er noe jeg har ventet på lenge. Jeg tror jeg er en av mange som hadde konvertert til linux for lenge siden hadde det ikke vert for at det ikke er kompatibelt med de spillene jeg vanligvis spiller. Alt har en begynnelse og dette er uansett et steg i riktig retning. Hadde linux hatt bredere støtte for spill generelt tror jeg MS hadde tapt betydelige markedsandeler på OS fronten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2500 spill over på Linux? Ja da vil jeg først se en Linux det faktisk går an å spille noe annet på enn Minecraft. There's a loooong way to Tipparary.........

Hvilken sjanger liker du best? Her er 47 forslag fra ulike sjangere.

 

Jeg ønsker mange flere spill på Linux velkommen. Den eneste grunnen til at jeg kjører Windows er nettopp spill. Hadde jeg ikke spilt, hadde jeg brukt Linux fulltid.

Nå er det mange spill som ikke kommer til Windows også. Spill som får eksklusivitet på plattformer som Playstation, Xbox, Nintendo osv. Men jeg er enig i at spill har vært et ankepunkt for mange mot Linux. Det er godt at det åpner seg nå. Lurer på hvilke distroer som blir de mest populære spilldistroene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2500 spill over på Linux? Ja da vil jeg først se en Linux det faktisk går an å spille noe annet på enn Minecraft. There's a loooong way to Tipparary.........

Hvilken sjanger liker du best? Her er 47 forslag fra ulike sjangere.

Sorry Sam, men det der blir som å prøve å tilby spekk på brødskiva når det er smør som har vært gjeldende i årtier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ønsker mange flere spill på Linux velkommen. Den eneste grunnen til at jeg kjører Windows er nettopp spill. Hadde jeg ikke spilt, hadde jeg brukt Linux fulltid.

 

Ja, tenker det samme, jeg vil gjerne ha mer av min hverdag på linux når det kommer til spill!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har de fleste id-spillene vært tilgjengelig i Linux fra dag 1 (det uheldige unntaket her er Rage). Dessuten kom Savage 1 og 2 til Linux, sammen med Battle for Newereth. Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003 og 2004 kom også til Linux. Penumbra-serien er også et eksempel. Og X-serien. Og Prey. Og Braid...Dessuten gir Wine mulighet til å spille mange av Windows-spill i Linux også, så spillutvalget er ikke lik null på noen måte. Det er selvfølgelig mindre enn hva det er på Windows.Rent teknisk er det lite som tilsier at spill ikke skal fungere like bra på Linux som på Windows. En har ikke DirectX-APIene, men en har erstatninger til nesten samtlige APIer der. Direct3D blir som sagt erstattet av OpenGL, mens SDL har mange erstatninger for input-håndtering. Så har en OpenAL og SDL for erstatning av lydhåndteringen i DirectX.

ID software ga vel ikke ut Linux versjonene samtidig som Windows? De pleide vel å komme en stund etter?...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå har de fleste id-spillene vært tilgjengelig i Linux fra dag 1 (det uheldige unntaket her er Rage). Dessuten kom Savage 1 og 2 til Linux, sammen med Battle for Newereth. Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003 og 2004 kom også til Linux. Penumbra-serien er også et eksempel. Og X-serien. Og Prey. Og Braid...Dessuten gir Wine mulighet til å spille mange av Windows-spill i Linux også, så spillutvalget er ikke lik null på noen måte. Det er selvfølgelig mindre enn hva det er på Windows.Rent teknisk er det lite som tilsier at spill ikke skal fungere like bra på Linux som på Windows. En har ikke DirectX-APIene, men en har erstatninger til nesten samtlige APIer der. Direct3D blir som sagt erstattet av OpenGL, mens SDL har mange erstatninger for input-håndtering. Så har en OpenAL og SDL for erstatning av lydhåndteringen i DirectX.

ID software ga vel ikke ut Linux versjonene samtidig som Windows? De pleide vel å komme en stund etter?...

 

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg blandet det sammen med UT2004 som hadde linux-installeren direkte på CDen.

Lenke til kommentar

Synes bare han karen virker desperat over at han må konkurrere med en ny app store. Jeg er ikke noe windows-fan, men jeg syns det nye ser morsomt ut :) bra MS tør å gjøre noe nytt!

Det er mange som synger for sin syke mor..... Endringer skjer og vil skje.

 

Klart han er redd for at Windows Store skal gi problemer for Steam, det er da helt naturlig. Men la oss se på det som skjer på en litt annen måte. La oss tenke at slike "lukka" butikker blir eneste måten å kjøpe/installere spill/programmer på datamaskiner. Er det noen fordel for oss, medfører ikke det en reell fare for at konkurransen faktisk kan bli svært redusert og at priser kan øke over tid.

 

Er det noen fordel at Microsoft, Apple og til og med Google skal ha muligheten til faktisk å bestemme "vareutvalget".

 

Nå tror jeg ikke nødvendigvis dette vil skje - av flere grunner:

- Blir låsinga for kraftig vil dette bli utfordret av konkurranselovgivningen - særlig gjelder dette Windows pga markedsandel.

- Linux vil bli et alternativ for både maskinvareleverandører og programvare-/spillleverandører. Om disse retter ressurser mot Linux, vil Linux faktisk bli et reelt alternativ for mange.

Lenke til kommentar
en egen butikk for programvare og spill. I én av de fire versjonene Windows 8 kommer som, er dette den eneste måten du kan laste inn programmer på.

 

Hæ? Kan man ikke gå på en nettside og laste ned hvilket som helst program og kjøre dette på W8? Eller gjelder dette bare 1 version? Hvilken da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tror ikke det er utelukkende Windows Store som skremmer Valve, selv om det nok har vært en utløsende faktor.

 

Valve har tidligere uttrykket støtte for åpne drivere (http://linux.slashdot.org/story/12/07/20/1837257/valve-intel-collaborating-on-open-source-drivers) fordi de er lei av at de lukkede driverne fungerer som svarte bokser de må eksperimentere med for å få best mulig ytelse i spillet.

 

Selv om grafikkdelen ofte er den mest betydelige i spill, kan jeg godt se for meg at store spillutviklere som Valve vil ha en ikke-ubetydelig glede av å kunne se nøyaktig hva som foregår via de forskjellige systemkallene, noe som ikke er mulig hvis man bruker lukkede systemer.

 

Men selvfølgelig, Windows Store er nok det største argumentet. Microsoft ser ut til å handle i troen om at Apple har gjort alt riktig i iOS med tanke på restriksjoner. Hvis Windows Store blir eneste inngangsporten for programmer i visse Windows-versjoner for x86 eller ARM står Valve i fare for å miste store markedsandeler i spillbutikkmarkedet.

 

Dessuten vil nok Windows Store få en stor fordel hvis man har en god søkemotor opp mot Windows Store direkte i Windows UI-et.

 

Selv skulle jeg gjerne brukt Linux 100% på min stasjonære, men har en Windows-partisjon for spill. Hvis spillutvalget hadde blitt større på Linux hadde jeg ikke hatt behov for denne. Så selv håper jeg virkelig Valve vil lykkes med prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...