Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon EOS-M


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøyalt :)

 

eiere av Canon EOS 5D Mark III annonserte høylytt at de hadde planer om å kjøpe seg et eksemplar heller enn den tradisjonelle IR-fjernkontrollen ST-E2.

 

Hadde egentelig ikke forventet meg noe annet en at blitsen fulgte med i pakken, at den er en master gjør det mer positivt, litt synd at den ikke har funksjonen til det nye radiotriggersystemet Canon lanserte en tid tilbake.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Prisen er nok det største ankepunktet for meg. Og ellers ville nok en entusiastmodell med søker og kontrollhjul være mer interessant.

 

Liker at kitzoomen er i metall og later til å ja god byggekvalitet - 18-55-kitzoomene til EF-S har alltid utmerket seg ved å ha røten byggekvalitet, tross overraskende gode optiske egenskaper på flere av dem.

 

Er også spent på hvordan sensoren yter på annen sær optikk via adapter - NEX-7 var for eksempel dårlig der.

Lenke til kommentar

Når det går en del ned i pris, og det kommer en ny versjon MED søker, ja da blir det vel til at denne morsomme nyheten innlemmes i samlingen av nr.2 kameraer.... Har faktisk tro på denne satsingen!!

Skal uansett bli spennende å lese de grundige testene!

 

Synes uansett det ser bra ut som et første steg inn i den speilløse framtiden! Dette kommer vel etterhvert også til å legge press på de andre aktørene i markedet.... (les: positivt for oss brukere mht. pris/kvalitet)!

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forunderlig at man henger seg opp i det faktum at EOS-M har forskjellig objektivfatning fra EOS. Objektivene kan jo uansett ikke brukes om hverandre pga forskjellig registeravstand. Derfor er objektivadapteret tvingende nødvendig for å bruke "gamle EOS"-objektiv på lilleputten, og det er fullstendig logisk å lage forkjellig fatning for å unngå feil bruk av objektivene.

Ref M43 og 43-objektivene, hvor de siste kan benyttes på M43-kamera via adapter. Som M43-bruker (Olympus E-M5) kan jeg bare håpe at Canons inntreden i den speilløse framtid vil ha positiv innvirkning på prisnivået i mitt foretrukne system :-)

Endret av olavsm
Lenke til kommentar

Dette er en spennende satsing og jeg tviler ikke på at mange som meg kommer til å kjøpe et EOS-M etterhvert.

Veldig bra at systemet er direkte kompatibelt med EF objektivene. Det, sammen med APS-C sensor er det som selger dette kameraet.

 

Personlig skulle jeg gjerne sett at kameraet hadde

1) søker

2) bedre batteri

3) GPS

4) værtetting

 

Grunnen til at jeg ønsker GPS i ethvert kamera er selvsagt min bruk. Det er nyttig for meg å kunne se nøyaktig hvor bildet er tatt. Selvsagt finnes det andre duppeditter man kan synke mot, men det er fint om kameraet fikser slikt. Tror GPS er nyttig for mange egentlig, fugle og naturfotografer osv.

Lenke til kommentar

Dette er skuffende fra Canon. Det er ingenting vesentlig nytt her i forhold til konkurrentene.

 

Det er åpenbart at de ønsker å konkurrere om massemarkedet i og med at de satser uten søker og med berøringsskjerm som betjeningsflate.

 

Hvis de skulle gjort noe virkelig nytt for dette markedet så måtte de komme med skikkelige kommunikasjonsløsninger for sosiale medier. Først og fremst burde teknologier som WiFi, bluetooth og GPS være en selvfølge. Hvis de så hadde apper på de populære mobile plattformene (iOS/Android) og automatisk kobling til Facebook, Twitter, Instagram, flickr etc etc så hadde vi snakket om en klar distansering til konkurrenten.

 

Vi som er entusiaster vil kanskje synes at dette ikke er så viktig, men hvis Canon kunne løst dette på en elegant måte så ville det kunne gitt massemarkedet en grunn til å oppgradere. Og jeg tror det ville være lurt å introdusere slike løsninger i toppen av dette segmentet og så la det bli en funksjon på kompaktkamera etterhvert.

 

En lansering for entusiastmarkedet hadde selvsagt vært trivelig, men det var vel for mye å håpe på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser generelt rundt på nettet at man er imponert over touch-løsningen. Tror faktisk dette er bevist fra Canon sin side, da den yngre generasjon i stor grad er "opplært" til å bruke touch. Ser akkurat det samme i diskusjoner om Windows 8 og nye ultrabooks.

 

@tomsi42: Jeg har sjekket litt rundt STM objektivene. Så vidt jeg kan forstå er de faktisk optimalisert for video - også når det gjelder fokusbevegelse. Dvs. at de er bygd med en litt soft bevegelse, slik man ønsker ved litt mer profesjonell video (litt som effekten av å bruke fokus-puller). Da vil jo fokusen virke litt langsom.

 

Generelt virker det som Canon har vektlagt video relativt mye, blant annet gjennom regulerbart opptaksvolum (Høyre og venstre kan reguleres separat, og det er innebygd funksjon for "støykansellering"). Hybridsensor, kontinuerlig AF og STM optikk indikerer det samme.

 

@haakonts:

Å implementere WiFi, Bluetooth og GPS ville være batterisluker til de grader. Klart interessant (særlig GPS skulle jeg også likt), men da må man også ha en bedre batteriløsning. Med batteriet Canon har brukt her kan man risiker å gå tom relativt fort. At man ikke kommer med apps-løsninger har nok samme årsaken.

 

Generelt er det batteritid og pris som virker som de største ankepunktene pr dato. At man mangler EVF og kontrollhjul ser jeg ikke som nødvendigvis negativt, tross alt er speilløst i realiteten delt opp i kamera med EVF og kamera uten. Og man må velge et utgangspunkt - og jeg ser ikke hva et speilløst med søker hadde gitt av store fortrinn overfor f.eks xxxD serien til Canon. Man mister jo en god del av fordelen med størrelse og vekt. Men at erstatteren til 1100D kan bli et speilløst system kan jo godt hende.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Generelt er det batteritid og pris som virker som de største ankepunktene pr dato. At man mangler EVF og kontrollhjul ser jeg ikke som nødvendigvis negativt, tross alt er speilløst i realiteten delt opp i kamera med EVF og kamera uten. Og man må velge et utgangspunkt - og jeg ser ikke hva et speilløst med søker hadde gitt av store fortrinn overfor f.eks xxxD serien til Canon. Man mister jo en god del av fordelen med størrelse og vekt. Men at erstatteren til 1100D kan bli et speilløst system kan jo godt hende.

 

Har erfaringer på PEN-serien til Olympus, og merket veldig fort at muligheten for å sette på en god søker gjorde at de i mine øyne hevet seg betraktelig rent bruksmessig..... . Men som en førsteutgave fra Canon så synes jeg at det virker lovende uansett... (kommer nok en oppgradering både med tanke på søker og annet etterhvert).... Det aller største minuset blir nok uansett batterikapasiteten ....., selv om en jo anskaffer reservebatterier...! :hmm:

Lenke til kommentar

@tomsi42: Jeg har sjekket litt rundt STM objektivene. Så vidt jeg kan forstå er de faktisk optimalisert for video - også når det gjelder fokusbevegelse. Dvs. at de er bygd med en litt soft bevegelse, slik man ønsker ved litt mer profesjonell video (litt som effekten av å bruke fokus-puller). Da vil jo fokusen virke litt langsom.

Kjøper ikke helt den argumentasjonen - det er greit at AF kan ha et mer bedagelig tempo på video enn stillbilder. Men jeg har ikke hørt at STM er tregt ved bruk av PDAF, så da er det ingen grunn til at fokus på stillbilder skal være tregt på CDAF. Olympus har vist at de kan fokuserer raskt med kun CDAF, og Nikon 1 serien viser at det er mulig å ha rask PDAF rett på sensoren.

Lenke til kommentar

STM er også langsommere på PDAF - ut fra reviews av f.eks 40mm STM. http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/camera-lenses/canon-ef-40mm-f-2-8-stm-1083886/review. Hele konstruksjonen er laget for stille og soft fokusering, ikke raskest mulig. Noe faktisk Canon også uttaler.

 

Når det gjelder 22mm og 40mm så er det også kontruksjonsmessige forhold sammen med stepper motoren som påvirker.

 

According to Canon UK's David Parry, Canon's USM lenses are a better choice for stills photography because they focus more quickly, but their movement tends to be too jerky for video recording. That's not to say that STM lenses can't be used when shooting stills, but their slower movements mean they are not the ideal choice for shooting sport scenes.

 

 

Nå vet både du og jeg at fokushastighet til hovedsak bestemmes av hvor fort optikken flytter elementene som brukes til å fokusere. Elektronikken er nok uansett så rask når det gjelder å vurdere avstand/flytting at den ikke betyr noe særlig.

 

Så før vi konkludere noe om fokushastighet så bør vi se noen tester også med objektiver fra Canon som er kjent for å fokusere raskt.

 

@smort1: Det er jo flere av de som hadde ekstern søker som mulighet i starten som har droppet dette i nyere versjoner. Slik jeg har forstått det ble det solgt relativt få eksterne søkere. Men jeg er langt fra uenig at det hadde vært fint å ha. Dog vil jeg heller ha en løsning mer lik tradisjonelle gamle rangefinder kamera, f.eks slik som Fuji har, dog holder det med en ren EVF. Men da må kamera bli litt større også.

Lenke til kommentar
@smort1: Det er jo flere av de som hadde ekstern søker som mulighet i starten som har droppet dette i nyere versjoner. Slik jeg har forstått det ble det solgt relativt få eksterne søkere. Men jeg er langt fra uenig at det hadde vært fint å ha. Dog vil jeg heller ha en løsning mer lik tradisjonelle gamle rangefinder kamera, f.eks slik som Fuji har, dog holder det med en ren EVF. Men da må kamera bli litt større også.

 

Enig med du mht. rangefinderløsning, det hadde jo vært bærre lekkert! :dribble: (hadde glatt godtatt de litt større da ja...) . Spent på hva Olympus kommer opp med på neste PEN.... :hmm:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...