Gå til innhold

Norge slår hele Afrika i bredbåndsbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vi gjør det liksom bra på den fronten? meh.. Sammenligner oss med en av verdens fattigste verdensdeler. Gj.Fortsatt store deler av Norge som har elendig internett, samme gjelder for mobilnettet.

 

Jeg bor 10/15 min fra oslo, og kan Maks få 5/1 Mbit internett, og vi har mer eller mindre ikke 3G ;(

Men morfaren min som bor i gokk (10min unna nermeste småby og 1 time unna nærmeste storby) har fibernett...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dette er ikke spesielt oppsiktvekkende – mellom 2007 og 2011 har den gjennomsnittlige veksten ligget på 57 prosent. Det regnes enkelt og greit med at bredbåndsbehovet dobler seg for hvert andre år.

 

(100% * 1,56) * 1,56 = 243,36%

 

Det er da en hel del mer enn en dobling i løpet av to år. Over fire år er det nesten seks ganger større i stedet for fire ganger større.

Lenke til kommentar

Er ikke rart at det er etterslep på infrastruktur i Norge når folk bor langt ute i gokk, men likevel forventer bredbånd og det meste annet. Det må koste enormt å bygge ut f.eks bredbånd til en så liten og spredt befolkning som det vi har. Kom dere inn til byene folkens. Og da snakker jeg ikke om Tromsø. ;)

 

Disclaimer: Jeg tuller. For det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, Afrika har befolkning på over 1 milliard. Norge er på ca 5 millioner. Vi har altså i snitt over 200x så høy båndbreddebruk pr person. Jeg synes ikke det er veldig overraskende, men det er noe å tenke over. Om mange land i Afrika får lagt inn fiber til tettsteder og så fordeler det trådløst til mange innbyggere kan de fort øke kapasiteten sin med mer enn 80% pr år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Nå gadd jeg ikke lese kilden, men kan det være at de har medberegnet bredbåndsbruken til datasentre? Altså at tallene ikke gjelder bare hjemmebredbånd?

Lenke til kommentar

Se bare på De Arabiske Emiratene, de vet at oljen de tjener milliarder på idag, en dag vil ta slutt. Så de bygger et turistparadis nå, mens de enda har penger. Slik at de en dag vil kunne leve av turisme.

 

Kunne ikke Norge ha gjort det samme?(på en måte) Bygge infrastruktur og fiber nå, mens vi fremdeles er styrtrike, slik at vi en dag blir et attraktivt sted å ha bedrifter, og annet nyttig.

Noen her mener kanskje at folk bør flytte til byene for å få raskere internett, men tenk på hva som skjer når EU bryter sammen og det er fult kaos i den store vide verden? Hvem skal dyrke maten vår?

Nei, bygg ut fiber i distriktene, så den stakkars bonde kan kose seg når han kommer inn.

Endret av EinarOlai
Lenke til kommentar

Norge har jo fått tilbud om flere data sentre i norske gruver, men staten svarer så treigt at de velger andre land istede

Alt er så tregt i Norge, tar minst 10 år fra de starter å planlegge til de starter å gjøre noe og enda en 5 år til før planen er ferdig og innen da er planen utdatert..

Lenke til kommentar

Se bare på De Arabiske Emiratene, de vet at oljen de tjener milliarder på idag, en dag vil ta slutt. Så de bygger et turistparadis nå, mens de enda har penger. Slik at de en dag vil kunne leve av turisme.

 

Kunne ikke Norge ha gjort det samme?(på en måte) Bygge infrastruktur og fiber nå, mens vi fremdeles er styrtrike, slik at vi en dag blir et attraktivt sted å ha bedrifter, og annet nyttig.

Noen her mener kanskje at folk bør flytte til byene for å få raskere internett, men tenk på hva som skjer når EU bryter sammen og det er fult kaos i den store vide verden? Hvem skal dyrke maten vår?

Nei, bygg ut fiber i distriktene, så den stakkars bonde kan kose seg når han kommer inn.

 

Når er det en missforstått egenskap som mange glemmer. Infrastruktur trenger vedlikehold, så ved å bygge ut infrastruktur uten at det fører til økte inntekter er en økt utgift. Er dog enig i at storsamfunnet bør støtte småsamfunnene slik at man har mange av de samme godene som folk i byer uten at det skal koste voldsomt, men hvor raskt nett trenger man.

Skal man streame 4k video i 3d med maks kvalitet så kommer kanskje 100mbit/s til sin rett, men sannheten er vel at du skal jobbe hardt for å finne video som trenger mer enn 4mbit/s for 1080 video. Jeg har selv 20mb/s i dag, men trenger det ikke, det går bare raskere å laste ned ting. Så det jeg mener er egentlig at hvis man skal legge opp fiber i dag, er det ikke noe poeng å gjøre det til steder som allerede har en grei dekning (la oss si >10mb/s), og så heller oppgradere den dagen behovet byr seg, for teknologi blir billigere med tiden, ihvertfall fiber som ikke lages fra kobber.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...