Gå til innhold

Crucials populære SSD kommer i miniformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Basert på mSATA som utgangspunkt, men med annen "pinout" og litt avvikende størrelse på kontaktene. Samme gjelder Zenbook - den er heller ikke mSATA. Formfaktoren er også feil - gjerne dobbelt så stor for nuligheten å kunne bruke rimeligere NAND, eller dobbelt kapasitet.

 

Men jeg ser jeg var særdeles uklar, burde skrevet at de ikke var kompatible grunnet de avvikene som er gjort fra standarden. Og eneste grunnen til Apple og andre gjør det er for å kunne kreve premium priser for middels løsninger. Det er i alle fall ingen reelle tekniske grunner til å gjøre det. At tidligere MacBook Air, nye MacBook Air og MacBook Pro Retina alle bruker ulike løsninger er jo toppen av idioti.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Har ramlet litt av lasset mtp hw.

Men har merket at store rar filer etc og torrenter og slikt gjør at ytelsen går ned på ssdene selv med gc og trim.

 

Har ventet en stund på noe man kan kjøre realt hurtig cache fra.

 

Kjapp ssd i mSata sporet på hovedkortet vil vel funke bra? Noe jeg overser? Ja bortsett fra at jeg endelig vil trenge nytt mobo?

 

Er vel heller ikke problemaisk med en liten reset av mSata ssd om hastigheten skulle droppe. tross alt null OS på ssden til slikt bruk.

Lenke til kommentar

Når kommer det SSD baserte minne kort ( de man kan plaser i forskjellig dingser ) ?

 

De har da funnes lenge. SSD bruker noen som heter NAND minne. Minne i mobiltelefoner, musikkavspillere osv er alle av typen NAND. Samme gjelder vel minnepinner og minnekort. Det spesifikke med en SSD er mer avanserte kontrollere og logikk, samt at SATA 6 Gb/s er en langt raskere overføringsteknologi enn f.eks USB2. Men det kommer minnekort etc som nærmer seg hastigheten på SSD-er. Så et 64 GB CompactFlash med lese/skriv på ca 100 MB/s kan faktisk brukes omtrent som en SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...