Gå til innhold

Ikke alle får Apples nye operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Synes det er meget snodi at et 5 år gammelt OS takler 32 bits drivere på en 64 bits maskin, men at et splitter nytt OS ikke gjør det. Det ringer ikke logisk hos meg. Jeg hinter da selfølgelig til at dette kan være gjort for å gi gammle kunder enda en grunn til å kjøpe ny maskin. Kan vel ikke være så vanskeli å lage 32bits støtte, da de har klart det for 5 år siden..?

Kan godt hende jeg er helt på vidda med denne konklusjonen, anyone?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En Apple-bruker nevnte en gang at dette var en policy fra Apples side, at de ikke fortsetter å støtte legacy-hardware (eldre Apple-maskiner) etter noen år, til forskjell fra Microsofts policy som ifølge den brukeren prioriterer kompatibilitet også for eldre maskinvare i bedriftsmarkedet.

Hans poeng var da at dette bidrar til å holde Apples OS slankere og unngår etterslep med gammel kode. Det kan også være vikarierende motiver, som å gi eiere av eldre maskinvare et ekstra insentiv til å kjøpe nytt og dermed bidra til en enklere supportsituasjon for seg selv, samtidig som man gjør eldre maskinvare avleggs.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en midt/høst-2010 modell av "13" Macbook Pro ( 2,66 Ghz C2D ) så skal vel gå bra for min del.

 

Men har i ganske nær fremtid tenkt å sette inn en god SSD disk og 8 gig minne, for å øke ytelsen og forlenge levetiden.

 

Så installerer vel Mountain Lion etter dette. :)

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Har 15 år gammel pc med W7, fordi jeg kan...

Er vel bare enda en grunn for ikke å kjøpe råtne epler..

Bare fordi du kan betyr ikke at du må.

Det kan godt hende at Apple fant ut at oppgraderingene til siste OS X krevde visse hardware-spesifikke funksjoner og derfor måtte kutte støtten til eldre laptoper.

Dessuten er de ikke tjent med å støtte eldre maskinvare som Microsoft er, Apple selger jo både maskinvare og OS og tjener derfor mer på at folk kjøper seg ny maskinvare + OS enn kun OS fra dem. Microsoft har derimot alt å tjene på å støtte eldre maskinvare siden det gir dem et større marked.

All programvare får høyere krav med tida, så det bør jo ikke være et sjokk at Apple utestenger eldre maskinvare. Hvorfor skal man forvente at en 4 år gammel PC skal kunne kjøre siste OS-utgave når Android-mobilene ikke støtter stort mer enn et år med oppgraderinger av OS?

Maskinene er jo heller ikke ubrukelige om de ikke får siste OS X-oppgradering akkurat.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For apple sin del er dette ren kost/nytte beregning.

 

De kunne glatt ha skrevet nye drivere for gammel hardware i 64bit, men det ville ha kostet mer enn det smaker.

Det er ikke akkurat verdens undergang for OS X brukere at de ikke får oppgradere til Mountain Lion. Versjonen de bruker den dag i dag slutter ikke plutselig å fungere.

 

Akkurat det samme var sant for overgangen mellom Windows XP og Vista også. Mange eldre maskiner ble avskrevet og kunne ikke oppgradere til Windows Vista, men maskinene som ikke kunne oppgradere kjørte lykkelig videre på Windows XP, og har i mange tilfeller levd godt i mange år siden den gang.

Lenke til kommentar

wow lukter typisk apple moneygrabbing hele veien.. hvis microsoft ikke har store problemer med det her burde ikke "superstabile" apple OS ha noe problem med det. bare gjort for å presse kunder til å kjøpe ny pc.

Såvidt jeg vet så støtter ikke Windows 7 innlasting av enhetsdrivere til andre arkitekturer enn det kjernen er kompilert opp mot. F.eks innlasting av x86-drivere med en x64-kjerne. Det samme er et faktum med Linux-kjerna.

 

At Windows fungerer er ikke alltid nok for å garantere full maskinvarestøtte. Sist dette var et problem for meg, var for et par år siden når Windows Vista var relativt nytt. Da prøvde jeg å installere Vista på en Asus A6Ja bærbar PC. Prosessen stanset fordi ATi sin policy var (iallefall på den tiden) at OEM var ansvarlig for å pakke og distribuere grafikkdrivere til bærbare systemer. I tillegg så var det problemer med enkelte plattformspesifikke funksjoner, slik som ekstra LED-indikatorer og RF-killvitsjen. Asus kom selvsagt aldri med noen Vista-drivere.

 

Microsoft er dyktige på å støtte sine operativsystem. Det skulle også bare mangle for et programvareorientert selskap, som tillater at eldre OS-versjoner over lengre perioder distribueres samtidig som nyere versjoner. For Microsoft så er det også formålstjenelig å holde i live noe som kan betraktes som en plattform for kjøring av programvare bygget på og av alle rammeverkene og utviklingsmiljøene som Microsoft selv gir ut. Dette økosystemet mangler sidestykke for andre OS og programvareplattformer for personlige datamaskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 15 år gammel pc med W7, fordi jeg kan...

Er vel bare enda en grunn for ikke å kjøpe råtne epler..

Bare fordi du kan betyr ikke at du må.

Det kan godt hende at Apple fant ut at oppgraderingene til siste OS X krevde visse hardware-spesifikke funksjoner og derfor måtte kutte støtten til eldre laptoper.

Mountain Lion kommer til å kreve mer av GPU en tidligere versjoner av OS X. For å kunne støtte de høye oppløsningene som kommer i ny maskiner må større del av pipeline flyttes over til GPU.

 

Flere Apple laptoper som i utgangspunktet støtter 64-bit har dessverre ganske elendig grafikk fra Intel (GMA 9x0) som mangler hardwarestøtte for blant annet vertex shadere og T&L. Intel har også for lengst kuttet utviklingen av drivere, det finnes heller ikke 64-bit drivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det illustrerer Apple sin tankegang veldig bra dette her.

Sitter selv med en mid 2009 Macbook Pro, ble kjøpt rett før årskifte.

Med alle restriksjoner som er kommet med de nye macene har jeg oppgradert både Hd og Ram i påvente av det nye operativsystemet.(De nye maskinene har sveiset fast hd er og ram,hvor talentløst er ikke det?)

 

Det siste Os som kom ut gjorde macen treigere.

Nå kommer det et Os som forhåpentligvis skal gjøre denne "kjappere" igjen.

Men støtte for Airplay (som jeg ser på som et minstekrav i 2012) er da altså ikke tatt med til 2009 modellene.

Dette kunne de visst de ville gjort noe med.

 

Derfor må man ty til Apps og andre "jalla løsninger" for å kunne streame fra mac til div komponenter.

Liker Apple fordi ting fungerer som det skal ,er sikkert å man slipper å stresse.

 

Men det blir nok til å bygge sin egen maskin samt å kjøpe en fullverdig løsning som fungerer med ALT av mottakere i huset,på lik linje som apple har i dag.

For makan til kontroll og styring innenfor et "datasystem" har jeg ikke vært borti.

Direkte Oldtidsmaskiner vi sitter med i dag, med en haug med restriksjoner.

Nye plugger å ekstra kabler for å få ting til å fungere - Kan ikke gjøre annet enn å riste på hodet.

 

Enten det er råtne epler eller knuste vinduer.-Så kommer jeg til å gå for en fullverdig løsning som jeg er fornøyd med. Man kan kjøpe MEGET bra løsninger utenom Apple for samme sum penger.

Lenke til kommentar
De kunne glatt ha skrevet nye drivere for gammel hardware i 64bit, men det ville ha kostet mer enn det smaker.

 

De? Apple skriver ikke drivere selv, de lager en template og ber produsenten følge den, nøyaktig som omtrent alle andre.

Mest sannsynlig er det et tveeget problem: Selskapet som lagde dingens vil ikke lage nye drivere for en prisen det er verdt, da de stoppet å skrive den kanskje 2 år etter de lagde den, og Apple på sin side nekter vel å lage et eget kompitabliteteslag for å holde driverne oppe.

Så hvem skal vi beskylde? Nei si det, begge er jo skyldig til et vist punkt. Det eneste punktet for norske forbrukkere er vel de som kjøprte Minien er vel dekket av forbrukerkjøpsloven da den ikke er 5 år enda, mens de som kjøpte eldre modeller i butikkene også skal være dekket, så reklamer.

Lenke til kommentar

Det eneste punktet for norske forbrukkere er vel de som kjøprte Minien er vel dekket av forbrukerkjøpsloven da den ikke er 5 år enda, mens de som kjøpte eldre modeller i butikkene også skal være dekket, så reklamer.

Hvordan skal at du ikke får oppgradere til "Mountain Lion" være en grunn til å reklamere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rett og slett at apple/nvidia/amd ikke vil støtte GeForce 7000 serien og ATI X1000 lengre.

 

Uansett er det ikke mye til problem, jeg bruker forsatt hovedsakelig OSX 10.6, selvom jeg har 10.7 installert på en annen partisjon. 10.6 har forsatt støtte i alle applikasjoner jeg så langt har brukt. Jeg regner med at 10.7 kommer til å være støttet og aktuellt å bruke i mange år framover, så om du har en Mac fra 2007, så kommer nok 10.7 til å fungere greit i lang tid framover.

Lenke til kommentar

All programvare får høyere krav med tida, så det bør jo ikke være et sjokk at Apple utestenger eldre maskinvare. Hvorfor skal man forvente at en 4 år gammel PC skal kunne kjøre siste OS-utgave når Android-mobilene ikke støtter stort mer enn et år med oppgraderinger av OS?

Det er så sjarmerende at folk har slike problemer.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere klager over. Snow Leopard er et suverent OS og maskinene som ble solgt med Lion forhåndsinstallert har mulighet til å oppgradere til Mountain Lion.

De siste utgivelsene av OS X har forandret seg veldig under panseret med tanke på overgangen fra 32 bit til 64 bit. Så etter min mening er det ikke rart at gamle maskiner med gamle 32 bits drivere ikke fungerer på et flonka nytt OS.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...