Gå til innhold

Slik kan Windows Phone 7.8 bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette spiller ingen rolle i forhold til hvor javlig MSFT har driti pa draget her mtp WP7! Problemet na er jo at ingen vil kjope en WP telefon i dag, nar de vet den snart blir utdatert. Men enna vaerre er signalet MSFT sender: "Ikke sats pa oss, ikke kjope vare greier, for vi kan finne pa a utdatere dem nar som helst".

 

Se pa Apple, de lar det gjevnlig ga ca 2 ar mellom hver iterasjon av produktene sine. Dette er solid, og folk kan stole pa dem. Det gir en god feeling, og du vet at hvis du kjoper noe apple rusk, sa kommer det ikke til a bli utdatert "pluttselig".

 

MSFT sender et fryktelig signal om upalitlighet her, og det hjelper pent lite a begynne med tekniske forklaringer om hvorfor din 2mnd gamle Lumia 900 kommer til a teknisk sett ha en del av det de nye telefonene har...

Lenke til kommentar

Dette spiller ingen rolle i forhold til hvor javlig MSFT har driti pa draget her mtp WP7! Problemet na er jo at ingen vil kjope en WP telefon i dag, nar de vet den snart blir utdatert. Men enna vaerre er signalet MSFT sender: "Ikke sats pa oss, ikke kjope vare greier, for vi kan finne pa a utdatere dem nar som helst".Se pa Apple, de lar det gjevnlig ga ca 2 ar mellom hver iterasjon av produktene sine. Dette er solid, og folk kan stole pa dem. Det gir en god feeling, og du vet at hvis du kjoper noe apple rusk, sa kommer det ikke til a bli utdatert "pluttselig".MSFT sender et fryktelig signal om upalitlighet her, og det hjelper pent lite a begynne med tekniske forklaringer om hvorfor din 2mnd gamle Lumia 900 kommer til a teknisk sett ha en del av det de nye telefonene har...

 

Er enig i det du sier om at Microsoft bør forholde seg til tradisjonelle sykluser på produktoppdateringene sine. Men om man ser på det fra en litt annen side, så henger de faktisk såpass langt bak konkurrentene at de må nødt å ta noen shortcuts her og der om de skal hale innpå.

 

For å ivareta ett snev av stabilitet og driftsikkerhet (tror jeg), så valgte de ganske stusselig hardware på 1 generasjon WP's, f.eks HTC Mozart som jeg har selv liggende i skuffen min. Så kom 2.generasjon Nokia Lumia osv osv, og her har de klart å komme seg opp i mellomskjiktet vil jeg påstå, både teknologimessig og hardwaremessig. MEN, de kan ikke ligge 2 år på det nivået. Det ville jo vært en liten katastrofe. Lumia 900 kom, software var vel dønn lik, men hardwaren ble ennå litt bedre.

 

Nå kommer 3.generasjon, og dette har faktisk godt ganske raskt synes jeg. Jeg antar at Microsoft nå er kommet opp på en konkurrerende og "stabil" plattform, som de kan leve med og konkurrere med i en tid framover. Altså at den kan konkurrere med iPhone 5 og Galaxy Siii ..

Win 8 blir ett megaløft for selskapet. Det lanseres over hele fjøla, samt at man slipper ny produkt portefølje (nettbrett).

 

Selv om jeg gjerne skulle sett at min Lumia 800 kunne oppgraderes til win8 slik at jeg sparte meg noen kroner, så har jeg forståelse for at de har stemplet hardwaren som "for dårlig", og at jeg kun for win 7.8..

 

Har ikke sett roadmap'en til WP, men tviler litt på at det står WP9 der i 2012, og kanskje ikke i 2013 heller. Forhåpentligvis så kjører Microsoft samme løpet på WP som de gjør på Windows, og da er det vel hovedoppgradering hvert 2 år. Eventuellt en R2 og ny hoved etter 4 år. I mellom tiden kan de selvfølgelig slippe FP'er (Feature Packs), og det har jo skjedd innimellom at det har kommet nye features i SP'er (ServicePacks), selv om dette ikke på noen måte er ønskelig :)

Lenke til kommentar

Dette spiller ingen rolle i forhold til hvor javlig MSFT har driti pa draget her mtp WP7! Problemet na er jo at ingen vil kjope en WP telefon i dag, nar de vet den snart blir utdatert. Men enna vaerre er signalet MSFT sender: "Ikke sats pa oss, ikke kjope vare greier, for vi kan finne pa a utdatere dem nar som helst".

 

Se pa Apple, de lar det gjevnlig ga ca 2 ar mellom hver iterasjon av produktene sine. Dette er solid, og folk kan stole pa dem. Det gir en god feeling, og du vet at hvis du kjoper noe apple rusk, sa kommer det ikke til a bli utdatert "pluttselig".

 

MSFT sender et fryktelig signal om upalitlighet her, og det hjelper pent lite a begynne med tekniske forklaringer om hvorfor din 2mnd gamle Lumia 900 kommer til a teknisk sett ha en del av det de nye telefonene har...

Når du kjøper en iPhone får denne samme versjonsnummer av OS'et som neste generasjon av mobilen. Flott. Men det betyr ikke at din gamle iPhone støtter alle funksjoner i det nye OS'et. Altså, OS'et ser likt ut, heter det samme, men er/kan være på mang måter forskjellig.

 

Om MS hadde lansert WP 7.8 som WP 8 hadde svært få reagert sånn umiddelbart. Det heter det samme, ser likt ut, men som på iPhone gror ikke mobilen ny HW av å få nytt OS.

 

Visuelt og bruksmessig vil den jevne bruker ikke merke så mye til at mobilen får WP 7.8 fremfor WP 8. Lumia 900 er en veldig god telefon i dag, jeg har den, og den kommer til å være en veldig god telefon slippet av WP 8.

 

---

 

Om de hadde valgt å bruke WP 8 fremfor WP 7.8 ville det imidlertid blitt noen som hadde begynt å hyle, og da med rette.

 

For det er en vesentlig forskjell i OS'ene da WP8 får en helt ny og oppdatert kjerne. Og selv om brukere ikke merker så mye til dette i utgangspunktet er det spesielt en ting som kan være av betydning. Applikasjoner.

 

Applikasjoner som utvikles utelukkende for WP8 fungerer ikke på WP7.x. Men hvor stort er egentlig dette problemet? For det første finnes det en betydelig mengde gode applikasjoner til WP7.x. Langt fler enn jeg noen gang får bruk for. Når WP8 lanseres finnes det en god del mobiltelefoner med WP.7.x i markedet, disse er fremdeles en potensiell inntektskilde, og kommer ikke til å bli glemt før det finnes en god del flere mobiler med WP8 enn WP7.x.

 

Grunnen til dette er at det sitter en masse utviklere med god kompetanse for utvikling til 7.x, og applikasjoner som utvikles for 7.x fungerer på 8. Hvorfor skal disse utelukke flere millioner brukere bare for å lage rene WP8 applikasjoner? Desuten må de lære å utvikle til WP8, selv om det skal være en overkommelig oppgave om du et trygg på utvikling til 7.x.

 

Over tid vil dette gå mer og mer over til WP8, men "gamle" WP7.x applikasjoner finnes fremdeles, og innen dette blir et stort problem, om det noen gang blir det, kommer Lumia 900 til å være gammel, sett i lys av utsiftingsraten vi i dag ser på mobiltelefoner.

 

Slik jeg ser det er denne store ulempen egentlig ganske liten. Fordelen med endringene de har gjort i WP8 er derimot mye større over tid.

 

Jeg har som sakt en Lumia 900 i dag, og synes det er en kjempetelefon med et supert OS. Når WP8 kommer med HW råere mobiler om en stund skal jeg skaffe meg en slik. Med mindre android eller iOS svarer med noe som er bedre innen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fungus, serpentbane666 dere kommer med veldig gode argumenter for hvorfor WP8 blir bra, og hvorfor det TEKISK sett ikke er sa ille for WP7 brukere. Og jeg er enig!

 

Men hele poenget mitt er at "teknisk" ikke spiller sa mye rolle for folk flest. "Feeling" er mye viktigere. Dette er jo kjernen i markedsforing. Og det katastrofale her er jo na at alle disse WP7 telefonene (som MSFT og Nokia sa veldig gjerne vil at folk skal kjope) pluttselig har fatt image som "utdaterte".

 

Og enda verre, som jeg nevte, har MSFT fatt litt stempel som "upalitelige" siden de kan finne pa a utdatere ting "plutselig", pa denne maten.

 

Da spiller det fint lite rolle om de har gode tekniske grunner til a gjore det...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...