Gå til innhold

Skoleopptaket utsatt for sabotasje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vigo, sammordnet opptak, og Altinn krasjer alltid når det er opptak eller skatte-oppgjør fordi de ikke takler 100'000 brukere samtidig.

 

så at det er et DDoS-angrep er ikke sannsynlig, men heller bruker-overbelastning.

Jeg vet ikke hva du legger i denne påstanden, for den er ganske bak mål.

 

IST gjør som fylkeskommunen befaler og betaler, fordi det er Fylkeskommunen som eier løsningen, og det er IST som er valgt til å forvalte systemet for en liten slump med penger. IST kan ikke gjøre som de vil eller mot fylkeskommunens vilje. De kan bare anbefale. Eller mener du at IST skal jobbe gratis?

 

Hva koster et ddos-sikkert system? Hva om fylkeskommunen har sagt at de ikke ønsker å bruke penger på å gjøre systemet ddos-sikkert? Hva om fylkeskommunen har sagt at de ikke er villig til å betale for ditt og datt?

 

Det er Fylkeskommunen som har 100% ansvar her.

Med fare for å ikke kjenne til alle detaljer, så mener jeg at løsninen har sinnsyk kapasitet. Når det går som værst så benyttes kun en brøkdel. Men det gjør ikke løsninen ddos-sikkert, og så vidt jeg vet så er det svært få ddos-sikre løsninger i verden.

 

ddos er heller ikke farlig, så jeg skjønner ikke sytingen. Det er som å høre på noen syte om at det er tomt for syltetøy...

 

Man kan godt si at man ønsker en løsning med høy kvalitet, det er greit. Men hva mener man med kvalitet? og til hvilken pris? Man får det man betaler for, bare så det er sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vigo, sammordnet opptak, og Altinn krasjer alltid når det er opptak eller skatte-oppgjør fordi de ikke takler 100'000 brukere samtidig.

 

så at det er et DDoS-angrep er ikke sannsynlig, men heller bruker-overbelastning.

Jeg vet ikke hva du legger i denne påstanden, for den er ganske bak mål.

 

IST gjør som fylkeskommunen befaler og betaler, fordi det er Fylkeskommunen som eier løsningen, og det er IST som er valgt til å forvalte systemet for en liten slump med penger. IST kan ikke gjøre som de vil eller mot fylkeskommunens vilje. De kan bare anbefale. Eller mener du at IST skal jobbe gratis?

 

Hva koster et ddos-sikkert system? Hva om fylkeskommunen har sagt at de ikke ønsker å bruke penger på å gjøre systemet ddos-sikkert? Hva om fylkeskommunen har sagt at de ikke er villig til å betale for ditt og datt?

 

Det er Fylkeskommunen som har 100% ansvar her.

Med fare for å ikke kjenne til alle detaljer, så mener jeg at løsninen har sinnsyk kapasitet. Når det går som værst så benyttes kun en brøkdel. Men det gjør ikke løsninen ddos-sikkert, og så vidt jeg vet så er det svært få ddos-sikre løsninger i verden.

 

ddos er heller ikke farlig, så jeg skjønner ikke sytingen. Det er som å høre på noen syte om at det er tomt for syltetøy...

 

Man kan godt si at man ønsker en løsning med høy kvalitet, det er greit. Men hva mener man med kvalitet? og til hvilken pris? Man får det man betaler for, bare så det er sagt.

Cisco Anomaly Guard Module til rundt 200,000kr gjør nok jobben der.

Lenke til kommentar

Jepp. DDoS i seg selv uten noe mer er ikke hacking. Det er bare en midlertidig blokkering. Ala prottestanter som blokkerer inngangen til en byggning, eller folk som er på ferie og kjører så sakte at de lager kilometer lang kø.

Cisco Anomaly Guard Module nevnt over kan godt hende tar hånd om triksing med pakker som normalt kunne fått serveren til å knele uten mye traffikk, men om "angriperne" har betydelig mer båndbredde enn målet er det få/dyre løsninger som kan stoppe DDoS.

Lenke til kommentar

Jepp. DDoS i seg selv uten noe mer er ikke hacking. Det er bare en midlertidig blokkering. Ala prottestanter som blokkerer inngangen til en byggning, eller folk som er på ferie og kjører så sakte at de lager kilometer lang kø.Cisco Anomaly Guard Module nevnt over kan godt hende tar hånd om triksing med pakker som normalt kunne fått serveren til å knele uten mye traffikk, men om "angriperne" har betydelig mer båndbredde enn målet er det få/dyre løsninger som kan stoppe DDoS.

 

Er nok ikke så vanskelig å nulle traffikken som kommer løpende...

Lenke til kommentar

Cisco Anomaly Guard Module til rundt 200,000kr gjør nok jobben der.

Jeg kjenner ikke løsningen så kan ikke si noe om den. Det er masse info på nett hvordan man bygger løsninger som takler ddos. De jeg har lest konkluderer alle sammen med at det er en umulig oppgave fordi det krever sykt med båndbredde og en betydelig serverpark.

 

Men i tilfelle du lurer ... fylkeskommunen har ikke 200.000 til noe slikt. Hadde de hatt 200.000kr så hadde de ikke svidd av alt på en sånn boks. Såpass kjenner jeg dem. De er mer opptatt av synlige ting.

 

En relativt ny open source server, nginx, har faktisk god støtte for å bygge løsninger som takler ddos. Er lagd av en russer, så antar jeg hackere får mafian på besøk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vigo, sammordnet opptak, og Altinn krasjer alltid når det er opptak eller skatte-oppgjør fordi de ikke takler 100'000 brukere samtidig.

 

så at det er et DDoS-angrep er ikke sannsynlig, men heller bruker-overbelastning.

Jeg vet ikke hva du legger i denne påstanden, for den er ganske bak mål.

 

IST gjør som fylkeskommunen befaler og betaler, fordi det er Fylkeskommunen som eier løsningen, og det er IST som er valgt til å forvalte systemet for en liten slump med penger. IST kan ikke gjøre som de vil eller mot fylkeskommunens vilje. De kan bare anbefale. Eller mener du at IST skal jobbe gratis?

 

Hva koster et ddos-sikkert system? Hva om fylkeskommunen har sagt at de ikke ønsker å bruke penger på å gjøre systemet ddos-sikkert? Hva om fylkeskommunen har sagt at de ikke er villig til å betale for ditt og datt?

 

Det er Fylkeskommunen som har 100% ansvar her.

Med fare for å ikke kjenne til alle detaljer, så mener jeg at løsninen har sinnsyk kapasitet. Når det går som værst så benyttes kun en brøkdel. Men det gjør ikke løsninen ddos-sikkert, og så vidt jeg vet så er det svært få ddos-sikre løsninger i verden.

 

ddos er heller ikke farlig, så jeg skjønner ikke sytingen. Det er som å høre på noen syte om at det er tomt for syltetøy...

 

Man kan godt si at man ønsker en løsning med høy kvalitet, det er greit. Men hva mener man med kvalitet? og til hvilken pris? Man får det man betaler for, bare så det er sagt.

Jeg snakker ikke om pris, jeg bare påpeker at å annta at det var et DDoS-angrep var noe meningsløst, da det er mer sannsynlig at brukermengden er skylda for kollapset.

 

Og at det er et selskap som er ansvarlig for dette gir det mindre grunn til å spare fordi en server-park kan beskytte seg selv relativt lett ved å fordele kostnandene på alle deres kunder.

 

Jeg vil heller annta at det å si at det var et DDoS-angrep var bedre for selskapet enn å innrømme at deres system ikke takler mange simultane brukere.

 

Hadde jeg hatt noen til å drifte en webside med mange brukere, hadde jeg tatt det som en selvfølge at det var beskyttelse mot DDoS

 

-frank

Lenke til kommentar

Dei har ikke tenkt på at 200' brukere som ønsker å komme inn på en tjeneste på en gang oppleves også som DDoS..

 

Du tuller.. sant? tror du virkelig 200 personer på en gang er i nærheten av hva en DDoS genererer?

 

Derfor ' tegnet for å illustrere at det var snakk om tusener og ikke 200 personer. Men ja kunne ha skrevet k også

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...