Gå til innhold

MeeGo kan være på vei tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en N9, og gruer meg til å måtte hoppe over på en annen plattform.

Har prøvd Windows 7, som ikke er så verst heller (enkelte ting er jo bedre i Windows 7, men de er få!) men Meego er etter min mening bedre.

Det eneste som er dumt, er at mobilen i seg selv er liiiitt treg. Hadde derfor vært flott med en ny mobil med Meego!

Lenke til kommentar

Nå skal de nemlig satse på et mobil os (nesten) ingen vil ha. Snakk om å gå med hodet i baklomma.

 

Nåvel, det er vel snarere det at Nokia meget bevisst gav systemet dødsstøtet.

Telefonen ble ikke lansert i noen større markeder, og de kjørte en ganske hard Osbourne på den ved å offentlig, før lansering, gå ut og forklare at de ikke vil satse på systemet uansett hvor populært det blir.

 

Jeg håper dette går veien og kommer definitivt til å kjøre denne telefonen om den kommer. Har N9 nå, og må si jeg ikke har prøvd et så elegant mobilsystem noensinne. Synd at Swipe og Swype trolig ikke blir å finne på telefonen fra dette selskapet, men noen sure sokker får man vel tåle ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det plan B til Nokia som begynner og våkne til liv?

Skulle ikke forundre meg mye om Nokia eller deler av Nokia er med på dette, kanskje Elop får fyken i nærmeste fremtid.

Tross alt eier ikke MS Nokia så det er ikke sikkert Elop og hans MS-sentrerte verden

gir aksjonærene den tryggheten og nattesøvnen de ønsker.

Lenke til kommentar

Ikke overraskende at Linux-utviklere ikke liker å bli overkjørt av Microsoft og ha trusselen om oppsigelse hengende over seg hele tiden. Håper utviklerne får til noe bra utenfor Nokia.

 

Nå skal de nemlig satse på et mobil os (nesten) ingen vil ha. Snakk om å gå med hodet i baklomma.
Nåvel, det er vel snarere det at Nokia meget bevisst gav systemet dødsstøtet.

Nå er det vel Windows Phone han snakket om, ikke Meego

 

Dummeste ideen noen sinnet. MeeGo var og er elendig. Eneste måten å klare dette er å gjøre en helomvending av brukergrensesnittet :)

Hvis du leser artikkelen så ser du at nytt GUI trekkes frem som en av nyhetene.

 

Håper Jolla-telefonen slår an.

Lenke til kommentar
Nytt GUI ja, men det må være helt forskjellig. Dagens MeeGo er pure crap !

Ja, det er akkurat det det står:

Planen er blant annet å komme med et helt nytt brukergrensesnitt til MeeGo.

 

Personlig har jeg ikke prøvd Meego så jeg aner ikke hva noen av dere lovpriser og andre kaller pure crap.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dummeste ideen noen sinnet. MeeGo var og er elendig. Eneste måten å klare dette er å gjøre en helomvending av brukergrensesnittet :)
Hvis du leser artikkelen så ser du at nytt GUI trekkes frem som en av nyhetene.Håper Jolla-telefonen slår an.
Nytt GUI ja, men det må være helt forskjellig. Dagens MeeGo er pure crap !

 

På hvilken måte er den pure crap? Beste jeg har prøvd og jeg har prøvd alt, eneste det mangler på er apps..å sleppe å trykke på knapper er genialt, å ha face og twitter på en av startsidene på den måten er genialt og å ha en ordning på multitaskinga slik som på N9 er genialt og lettvint.Har fått skryt til himmels av masse anmeldere så vet ikke jeg..er ikke pure crap. bare for komplissert for deg vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MeeGo var og er elendig.

 

Sorry, men jeg må bare le, men at dette kommer i fra en som bruker iOS (rett meg om jeg tar feil), så må dette være dagens flause å si.

 

Om du ser for deg iOS. Hva er det med MeeGo som er så dårlig når det kommer til brukergrensesnittet og måten OS'et fungerer på da?

 

Kanskje du heller skal klage på at iOS sitt brukergrensesnitt ikke har blitt videreutviklet siden 2007 i stedet?

 

iOS 6 er også elendig med at OS'et fortsatt er sååå 2007 i så fall.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Dette er positivt feil. Nå må amobil gjøre jobben sin.

 

Jolla ble startet i 2011, nesten et år siden. De bruker IKKE MeeGo og de bruker IKKE Swipe. Den underliggende "Linuxen" er "Mer" og Swipe er Nokias eiendom og ikke open source.

 

Den nye telefonen kommer til å kjøre "Mer" og bruke et helt annet UI. Det eneste vi vet om UI, er at det er basert på Qt.

Lenke til kommentar

MeeGo var og er elendig.

 

Sorry, men jeg må bare le, men at dette kommer i fra en som bruker iOS (rett meg om jeg tar feil), så må dette være dagens flause å si.

 

Om du ser for deg iOS. Hva er det med MeeGo som er så dårlig når det kommer til brukergrensesnittet og måten OS'et fungerer på da?

 

Kanskje du heller skal klage på at iOS sitt brukergrensesnitt ikke har blitt videreutviklet siden 2007 i stedet?

 

iOS 6 er også elendig med at OS'et fortsatt er sååå 2007 i så fall.

 

Det er riktig som du sier, jeg bruker iOS atm men skal over til Android etter sommeren grunnet at jeg har blitt lei.

 

Jeg skal være ærlig. Første gang jeg prøvde N9 kom jeg ikke innpå telefonen engang. Prøvde sikkert i 3-4 minutter. Andre gang jeg prøvde den kom jeg innpå menyer osv men kom meg ikke ut fra apper. Tredje gangen klarte jeg dette og fikk muligheten til å utforske MeeGo. Dårlig utvalg av apps, elendig design på brukergrensesnitt og generelt dårlig brukervennlig. At jeg som er ganske mobil-interresert ikke kunne komme innpå telefonen engang beviser bare at det ikke er særlig brukervennlig. Dere vil sikkert si at det bare er jeg som er dum og ikke klarte det men det er fakte, MeeGo er ikke for mannen på gata.

 

At iOS er omtrent likt som i 2007 er også rett, men et dårlig argument. Jeg vil påstå det ikke trengs forandring da det funker fint og at det er funksjonene som inni operativsystemet som er flotte. Noen liker det mens andre ikke. Jeg trodde jeg ville like det, noe jeg gjør, men som du ofte bruker som argument, liten skjerm. Derfor skal jeg konvertere til Android og gi det en ny sjanse etter katastrofen med Desire.

 

Jeg synes iOS6 virker fint med de nye funksjonene. Hvorfor synes ikke du det er flott? Ikke tenk på iOS generelt og alle minus som du oftest ytrer men tenk på iOS6. Startskjermen som er lik 6. år på rad ?

 

Hunterra :)

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Nokia ansatte mister jobben sin som dalende snøfnugg fra himmelen. Nå skal de nemlig satse på et mobil os (nesten) ingen vil ha. Snakk om å gå med hodet i baklomma.

 

Vell, for de første satser de på et OS som er veldig bra. I brukerundersøkelser er WP brukere de mest fornøyde med OS'et. Jevnt over scorer de høyere eller likt med iOS-brukere. Deler man opp undersøkelsene er det ofte slik at WP brukere er mer fornøyd med OS-et, og iOS brukere er mer fornøyd med appene som finnes.

 

For det andre har WP sett brukbar fremgang, og har en global markedsandel på rundt 3%. Lumia serien til Nokia har mye av æren for dette. Etter lanseringen av Lumiaserien doblet markedsandelen i Tyskland seg til 6%, og de gav en oppsving i USA, UK, Frankrike og Italia til mellom 3 og 4%.

 

Det er kanskje ikke svære tall sammenlignet med Android og iOS, men tross alt en oppsving på ca 27% i løpet av Q1.

 

Med WP8 som støtter bedre HW, samt applikasjonesutvikling på kryss av tre plattformer kan man regne med at dette vil ta seg opp ytterligere. Men som dem sier i Flåklypa, -"Time will show"...

 

Jeg tror ikke man ser noen større utvikling før noe tid etter WP8 har kommet, og flere produsenter lanserer mobiler med dette OS'et. Hvor raskt denne distrubisjonen kommer i gang og hvor stor den er har en innvirkning på resultatet. Jeg tror vi får se nye mobiler fra tre-fire produsenter, Nokia, Samsung, HTC og Huawei, noe som gir en del færre modeller for folk å velge i enn man for eksempel har på Androidplatformen.

 

Jeg tror ikke man ser de helt store kurveendringene før nærmere jul til starten på 2013.

 

Hvordan dette går gjenstår å se, men å si at ingen vil ha WP er feil. Stadig flere kjøper en WP mobil, og de som gjør det er fornøyde.

Lenke til kommentar

Jeg skal være ærlig. Første gang jeg prøvde N9 kom jeg ikke innpå telefonen engang. Prøvde sikkert i 3-4 minutter. Andre gang jeg prøvde den kom jeg innpå menyer osv men kom meg ikke ut fra apper. Tredje gangen klarte jeg dette og fikk muligheten til å utforske MeeGo. Dårlig utvalg av apps, elendig design på brukergrensesnitt og generelt dårlig brukervennlig. At jeg som er ganske mobil-interresert ikke kunne komme innpå telefonen engang beviser bare at det ikke er særlig brukervennlig. Dere vil sikkert si at det bare er jeg som er dum og ikke klarte det men det er fakte, MeeGo er ikke for mannen på gata.

 

Jepp, det er nok bare du som er dum. Når du tror du kan kritisere noe uten å ha satt deg inn i de mest elementære ting, er det faktisk du som er problemet. Swipe-grensesnittet er rost opp i skyene fra de fleste hold, og selv om det nok er overvurdert, har det også sine fine sider. Å lukke apps er iallfall lettere enn under Android -- og å legge dem i bakgrunnen uten å avslutte dem er lettere enn under iOS og WP7, grunnet langt bedre støtte for multitasking. Applikasjonene er også jevnt over mer konsekvent utformet enn under Android, grunnet et bedre rammeverk for GUI-programmering.

 

At iOS er mer intuitivt enn Swipe kommer dels av at det er det du kan. Reklamevideoene som skal vise brukervennligheten er også instruksjonsvideoer, så du lærte å bruke telefonen før du kjøpte den. Lur markedsføring. At du ikke kikket på slike videoer før du testet Nokia N9 kommer nok bare av én ting: at du ikke er så fryktelig interessert i akkurat denne telefonen. Men enhver som faktisk kjøper den, får faktisk en kjapp gjennomgang av systemet idet telefonen slås på for første gang, og da er den -- rent faktisk -- ikke vanskelig å bruke for noen som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal være ærlig. Første gang jeg prøvde N9 kom jeg ikke innpå telefonen engang. Prøvde sikkert i 3-4 minutter. Andre gang jeg prøvde den kom jeg innpå menyer osv men kom meg ikke ut fra apper. Tredje gangen klarte jeg dette og fikk muligheten til å utforske MeeGo. Dårlig utvalg av apps, elendig design på brukergrensesnitt og generelt dårlig brukervennlig. At jeg som er ganske mobil-interresert ikke kunne komme innpå telefonen engang beviser bare at det ikke er særlig brukervennlig. Dere vil sikkert si at det bare er jeg som er dum og ikke klarte det men det er fakte, MeeGo er ikke for mannen på gata.

 

Jepp, det er nok bare du som er dum. Når du tror du kan kritisere noe uten å ha satt deg inn i de mest elementære ting, er det faktisk du som er problemet. Swipe-grensesnittet er rost opp i skyene fra de fleste hold, og selv om det nok er overvurdert, har det også sine fine sider. Å lukke apps er iallfall lettere enn under Android -- og å legge dem i bakgrunnen uten å avslutte dem er lettere enn under iOS og WP7, grunnet langt bedre støtte for multitasking. Applikasjonene er også jevnt over mer konsekvent utformet enn under Android, grunnet et bedre rammeverk for GUI-programmering.

 

At iOS er mer intuitivt enn Swipe kommer dels av at det er det du kan. Reklamevideoene som skal vise brukervennligheten er også instruksjonsvideoer, så du lærte å bruke telefonen før du kjøpte den. Lur markedsføring. At du ikke kikket på slike videoer før du testet Nokia N9 kommer nok bare av én ting: at du ikke er så fryktelig interessert i akkurat denne telefonen. Men enhver som faktisk kjøper den, får faktisk en kjapp gjennomgang av systemet idet telefonen slås på for første gang, og da er den -- rent faktisk -- ikke vanskelig å bruke for noen som helst.

 

Om du har lært å lese så skrev jeg at jeg har satt meg inn i det etter at jeg kom meg inn. Testet en del og altfor masse var dårlig. Lær og les før du kritiserer andre ! :)

 

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...