Gå til innhold

Ser lyset bedre enn de fleste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ligger det an til par-test av Samsung EX2F og Sony RX100? Tilgjengelig omtrent samtidig (Sony ca. to måneder før Samsung), retter seg mot stort sett samme målgruppe, og blir ikke helt ulike i pris (Sony 5300,-).

 

Vi har en RX100 inne nå, men får ikke ha den lenge nok til at det blir tid til annet enn en sniktitt. Full test får vi komme tilbake til når vi får låne et eksemplar lenge nok, og det finnes fornuftig RAW-støtte for det.

 

EX2F er ført opp på vår liste over ting som skal testes, men den er ikke hogget i stein. Når og om den kommer er veldig avhengig av kapasitet og omstendigheter, blant annet.

 

EDIT: Par-test? Neppe, men de er jo naturlige sammenligningskameraer for hverandre, i individuelle tester.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på valgene som er gjort her. Har mer tro på løsningen til Sony RX100, 1" sensor og kompakt størrelse. Med 1" sensor, så vil f/2 være lyssterkt nok.

Jeg er selvsagt enig i at RX100 og EX2F konkurrerer om de samme kundene, men kameraene har ganske forskjellige profiler så for meg er det ikke opplagt at RX100 vil være favoritten til alle. Sony har gjort en utrolig jobb med å få en (såkalt) entommers sensor inn i et kamera som knapt nok er større en S100 og likevel fått F1.8 på vidvinkel. Lysstyrken synker imidlertid ganske raskt så det reduserer fordelen med sensorstørrelse en del. Samsung har dessuten fått plass til blitssko og vribar skjerm og AMOELD-skjermene til Samsung er også gode.

 

Da Akam testet EX1 hadde det forøvrig et av de skarpeste objektivene i klassen og har de klart å beholde det til tross for endringen i lysstryke er det meget bra. Det jeg er mest forbauset over er egentlig brennviddeområdet. 24mm er jo morsomt, men med bare vel 3x zoom tror jeg mange hadde vært bedre tjent med med litt dårligere vidvinkel og litt mer tele for portretter osv.

Lenke til kommentar

Jeg er så glad Apple ikke lager kameraer for da hadde ingen andre turt å komme med nye ting uten å være redd for å bli saksøkt :)

Apple har sikkert patent på "å trykke på en knapp"...

 

Her er det både flippskjerm og kul blits som Canon og sikkert andre også har !

 

Lenke til kommentar
Regner med at man kan bruke ringen rundt objektivet til å stille inn blenderåpning/lukkertid eller lignende?

Nope. Det er (som på forrige modell) bare en tynn metallring som kan tas av for å f.eks. feste på et deksel av typen som åpner seg i tre deler når optikken våkner til live og skyves ut.

Lenke til kommentar
Regner med at man kan bruke ringen rundt objektivet til å stille inn blenderåpning/lukkertid eller lignende?
Nope. Det er (som på forrige modell) bare en tynn metallring som kan tas av for å f.eks. feste på et deksel av typen som åpner seg i tre deler når optikken våkner til live og skyves ut.

 

Betyr dette at man kanskje også kan sette på en filterholder?

 

Noe jeg f.ø også synes er en mangel ved de fleste tester av avanserte kompatktkamera, om hvor vidt det er mulig å bruke filter; enten ved adaptere eller på annen måte.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...