Gå til innhold

Sony-projektor med «ultrakort» kastelengde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Videosignaler: 480/60i, 576/50i, 480/60p,576/50p, 720/60p, 720/50p, 1080/60i,1080/50i NTSC, PAL, SECAM

Altså HD ready i både signalmottak og oppløsning (1280x720 = HD ready oppløsning). Også er vel et viktig salgsargument den korte kastelengden. Den fra Optoma har mye annet bra, men er altså dårligere på kastelengde.

 

Uansett, jeg synes også at 1280x720 er for dårlig. I dag bør man som minimum ha 1920x1080 for film og spill og minimum 1080 høyde for bruk i møterom.

 

Både DLP og LCD prosjektorer synes jeg har såpass store ulemper at jeg ikke der vitsen før man MÅ opp i størrelser som blir alt for dyre med Plasma, LCD-TV og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og slike projektore med så kort kastelengde er et helvete å installere ordentlig, med mindre man har et takfeste som er veldig fleksibelt. Null zoom eller lens shift gjør at jeg aldri hadde kjøpt noe slikt. Ikke er den særlig pen heller ...

 

Bruksområde for denne må jo være selgere som holder møter på små hotellrom og enkeltmannskontorer eller små møterom uten projektor eller skjerm.

 

Den er ikke ultraportabel, ikke "pico" i størrelsen. Styrken ligger i kort kasteavstand på bildet, og nok lysstyrke til å tåle lyse rom, samtidig som oppløsningen er tilstrekkelig.

 

Dette er et nisjeprodukt de ikke får solgt veldig mange av, noe prisen både demonstrerer, og medfører. For halve prisen får man projektorer som er bedre på alt untatt kasteavstand.

 

Fast installasjon utgår, da kjøper man heller en LCD monitor eller TV.

 

IMO!

 

;-)

Lenke til kommentar

Ser den, men det er mange som ønsker denne typen projektor til fast installasjon også, særlig i kombinasjon med SmartBoard etc., siden det reduserer skyggeproblemer en del. :) Det vil si, du må stå mye nærmere for at skygger skal bli et problem, skygger når man har hånden på tavlen får man jo uansett ...

Lenke til kommentar

Ser den, men det er mange som ønsker denne typen projektor til fast installasjon også, særlig i kombinasjon med SmartBoard etc., siden det reduserer skyggeproblemer en del. :) Det vil si, du må stå mye nærmere for at skygger skal bli et problem, skygger når man har hånden på tavlen får man jo uansett ...

 

Det er det som er spennende med databransjen (ok, denne er vel ikke 100% data, men AV og Data går svært ofte hånd i hånd), uansett hvor godt du prøver å tenke deg om, så er det "alltid" et eller annet man ikke klarer tenke seg til, som kan fixes/løses ved kreativ bruk av de hjelpemidler (SW/HW) man har tilgjengelig.

 

Dette er en ren innrømmelse av at du/dere løser et problem jeg ikke klarte å tenke meg til at eksisterte, da jeg skrev innlegget.

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor det er en LAN port på denne? Kan den brukes på internett?

 

Knyttes til lokalt nettverk, for adm (status på lampe etc), men først og fremst mulig å kjøre presentasjoner delt over nettverket. Bruker kan overføre presentasjon til projektorens lagringsmedie, slik at den ev. er tilgjengelig selv om LAN går ned.

 

Må ev. lese mer i bruksanvisningen på PJ, eller produktbeskrivelsen hos produsent for å se hva som støttes over LAN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SnowLeopard: Slik er det i de fleste bransjer, tror jeg :) Deler man erfaringer og kunnskap med hverandre, spiller man andre og seg selv gode.

 

For å utdype litt ang. LAN-kontakten: Det er praktisk dersom f. eks. en IT-avdeling har ansvaret for 30 projektorer (langt i fra noe umulig tall). Er alle koblet til LAN, kan de med et enkelt web-grensesnitt se status for alle projektorene - slik som lampetid, filtertid eller noe så enkelt som om den står på eller ikke. Man kan jo for eksempel skru av alle projektorene med ett klikk. Det er mange som går fra et møterom uten å skru de av! Riktignok har de fleste projektorer i dag en strømsparefunksjon som gjør at de skrur seg av om de mister kildesignal (f. eks. når man kobler ut laptopen og forlater rommet), men mange møterom har også en fast-PC, og da kan i teorien projektoren stå på over natten; da ryker fort 12-16 timer med lampetid ...

 

Og så kan man, som SnowLeopard sier, sende data til projektoren over LAN, men det krever ofte en propretiær software. Samme med projektorer som har WiFi innebygd. Min erfaring er at det ikke er så sømløst som man kanskje skulle håpt på. Fortsatt er det enkleste å bruke en videokabel (VGA, HDMI, DP ...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...