Gå til innhold

Test: Dell XPS 15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En blass anmeldelse uten særlig dybde eller engasjement, men det er kanskje heller ikke så lett når Dell lanserer dette sukket av en maskin. Likevel burde det være mer fokus rundt hva XPS-serien tradisjonelt har stått for - noe Dell tydeligvis har beveget seg bort i fra med nye XPS.

 

For da sist generasjon XPS ble lansert, som forrige før der igjen, hadde den en nærmest markedsledende skjerm og fyldige høyttalere. Den hadde til og med en egen dedikert subwoofer på baksiden. Dette at de nå har gått bort fra at den skal være deres beste multimedia-maskin, og kun latt være igjen det ekstravagante utseendet, har jeg lite sansen for.

 

Dell har tydeligvis fokusert på å få maskinen tynnere og mer minimalistisk, men har feilet i det de har fortsatt å bruke noen av de mest plasskrevende komponentene, DVD-drevet og harddisken. Når de i tillegg krever en såpass høy utgangpris, dyrere enn noen XPS-generasjon fra fortiden, gjør meg særdeles skeptisk.

 

Mangel på særpreg, mangel på ikoniske kvaliteter, dårlig design og for høy pris. Labert av Dell.

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En blass anmeldelse uten særlig dybde eller engasjement, men det er kanskje heller ikke så lett når Dell lanserer dette sukket av en maskin. Likevel burde det være mer fokus rundt hva XPS-serien tradisjonelt har stått for - noe Dell tydeligvis har beveget seg bort i fra med nye XPS.For da sist generasjon XPS ble lansert, som forrige før der igjen, hadde den en nærmest markedsledende skjerm og fyldige høyttalere. Den hadde til og med en egen dedikert subwoofer på baksiden. Dette at de nå har gått bort fra at den skal være deres beste multimedia-maskin, og kun latt være igjen det ekstravagante utseendet, har jeg lite sansen for.Dell har tydeligvis fokusert på å få maskinen tynnere og mer minimalistisk, men har feilet i det de har fortsatt å bruke noen av de mest plasskrevende komponentene, DVD-drevet og harddisken. Når de i tillegg krever en såpass høy utgangpris, dyrere enn noen XPS-generasjon fra fortiden, gjør meg særdeles skeptisk.Mangel på særpreg, mangel på ikoniske kvaliteter, dårlig design og for høy pris. Labert av Dell.

 

 

Har LX501X selv som ser bra ut, har bra skjerm og fyldig lyd..

Meget fornøyd med selve maskinen men den bynne å bli smålig utdatert desvere.. og litt for tung for å være en 15"

 

Syns ikke noe særlig om det at dell her går bort ifra dette for å skape et bedre design.

 

Så blir nok en 13" Asus Zenbook i neste kjøp for min del..

 

 

Lenke til kommentar

@Agentspoon: Har du noen formening om Dell Inspiron 15r SE? Jeg har nylig bestilt denne og en 180GB SSD (erstatter den medfølgende) til en totalsum av 9600,-. Det stod mellom Asusen det er vist til i artikkelen og denne, men dell-alternativet ble billigst totalt sett og hadde blu-ray. Spent på skjerm og byggekvalitet, men tror det skal være bra (?).

 

edit: et forslag til noe som kanskje ville gjøre inntrykket av artikkelen litt bedre: I stedet for eksisterende ingress, burde kanskje prisen være berørt. F.eks. "En solid bærbar med tiltalende design, men desverre med enkelte svakheter og litt i dyreste laget."

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært særlig begeistret for Inspiron-serien siden Dell Inspiron 6400 , og den begynner vel å bli nærmere 6 år gammel.

 

Det er ikke det at de er dårlige maskiner, men på markedet blir de veldig anonyme med gjennomsnittlig ytelse og relativt få finesser. Jeg liker maskiner med stort særpreg. Da mener jeg ikke et innrisset mønster på baksiden av dekslet, men typisk funksjonalitet som gir noe forbedret til brukeren. Eksempelvis på forrige XPS, fyldige rike høyttalere og en unormalt god skjerm perfekt til film.

 

Skal få tatt en skikkelig gjennomgang av markedet i førstkommende uke, og oppdatere den bærbare delen av datatråden (her). :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt morsomt er at alle mener at optiske stasjoner er avleggs. Nei, det er nåtiden og fremtiden. Har dere tatt en titt på hvor mye plass 4K-film tar? En ukomprimert trailer på rundt 30 sekunder av the Amazing Spider-man tar 500GB... 500GB! Det blir mest sannsynlig komprimert for å få plass på Blu-ray XL av en eller annen type. 1TB er den største størrelsen man har klart å lage av Blu-ray-plater. En plastikkplate er mye billigere enn en harddisk eller en minnepinne per film. Å streame 4K kan vi vel bare glemme i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Stopper når jeg ser 5400rpm harddisk. Kommer aldri i livet til å ha snurredisk i en laptop igjen.

Du kan bytte til 512GB SSD på DELLs side: http://configure.eur...s=dhs&cs=nodhs1

Prisen blir da 16.990,- (- 400,- ved bruk av rabattkoden her) eller 14.186,50,- hvis du er medlem av Studenttorget.

Jeg klikket linken og fikk aldri noe alternativ for å bytte harddisk. Jeg ser også at det er umulig å IKKE få ferdig installert bloatware som McAfee og diverse backup og andre ting så man ender med en kostbar treig drittmaskin som tar flere timer med opprydning før den er klar til bruk. Ville ikke betalt 5000 for den engang.

 

Edit: Ok ser nå at den kommer med 512GB SSD, men ville jo aldri kjøpe en SSD helt uspesifisert. Noen peiling på hvilken det er? Uansett, en sluttpris på 17000 er helt på trynet. Jeg dessuten har dårlig erfaring med byggekvaliteten på disse (og Dell generelt). Plastikk kanter som slår sprekker og knirking og mye støy er kjennetegn på Dell XPS maskiner.

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar

Ja, Apple MacBook Pro har en bedre skjerm og bedre GPU, men for å få 512GB må du ut med 22.490,- mens DELLs XPS 15 koster 16.990,- med en 512GB SSD. Jeg er ganske sikker på at det er en SAMSUNG PM830, slik de hadde i XPS 13, men jeg har ikke funnet informasjon som bekrefter dette enda.

 

Hvilken maskin som er penest eller passer ditt bruk er subjektivt ;)

Lenke til kommentar

MacBook Pro kommer vel da også med Thunderbolt, men veldig dyrt ja og skal du ha retina display kommer du nærmere 30 lapper. Du får utrolig mye for 30 lapper om du setter sammen en Clevo basert laptop eller velger en toppmodell fra Asus.

 

Jeg venter nå uansett til det kommer laptoper med IEEE 802.11ac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...