Gå til innhold

Spillet som gjorde meg kvalm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir kvalm av enkelte spill, særlig valve sine FPS spill kan ha en såpass kvalmende virkning, at jeg kan komme farlig nær å kaste opp, og noen ganger nesten besvime, hvis jeg ikke gir meg tidsnok.

 

At kamera beveger seg mye er en logisk forklaring, som passer ganske bra for min opplevelser, samtidig passer den ikke alltid. F.eks. ble jeg dritkvalm av Metroid Prime, mens Metroid Prime 3 gikk helt fint, selv om begge spillene har et veldig likt gameplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen blir rett og slett kvalm av FOV'en i spillet (field of view) f.eks. John Bain også kjent som TotalBiscuit sliter veldig med å spille FPS med en small FOV slik som call of duty og andre konsoll baserte skytespill ofte har...

Jeg har mine egne teorier om folk som blir syke av å spille spill, jeg bodde nemlig sammen med en som aldri beveget seg mens han spilte. I motsetning til jeg som lener meg i svingen, dukker unna kuler og drar spaken bak med hele kroppen for å unngå å kræsje med fly, så satt han helt stille og rørte ikke på seg mens han spilte. Man vet jo det at den tyngste stillingen kroppen kan ha er å være helt stille, det er derfor man ofte har disse ubevisste bevegelsene som å "rocke" litt med foten, knips litt, klø seg litt når det er stille. Det er kanskje forskjellige måter å bli syk på, for jeg synes også den omvendte reisesyketeorien din er god Audun. Han jeg bodde sammen med ble dårlig av tredjepersonsspill som GTA, så han kunne ikke spille noe annet enn Pro evolution soccer (som var størst på den tiden) med meg, men det var helt greit ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen blir rett og slett kvalm av FOV'en i spillet (field of view) f.eks. John Bain også kjent som TotalBiscuit sliter veldig med å spille FPS med en small FOV slik som call of duty og andre konsoll baserte skytespill ofte har... Jeg har mine egne teorier om folk som blir syke av å spille spill, jeg bodde nemlig sammen med en som aldri beveget seg mens han spilte. I motsetning til jeg som lener meg i svingen, dukker unna kuler og drar spaken bak med hele kroppen for å unngå å kræsje med fly, så satt han helt stille og rørte ikke på seg mens han spilte. Man vet jo det at den tyngste stillingen kroppen kan ha er å være helt stille, det er derfor man ofte har disse ubevisste bevegelsene som å "rocke" litt med foten, knips litt, klø seg litt når det er stille. Det er kanskje forskjellige måter å bli syk på, for jeg synes også den omvendte reisesyketeorien din er god Audun. Han jeg bodde sammen med ble dårlig av tredjepersonsspill som GTA, så han kunne ikke spille noe annet enn Pro evolution soccer (som var størst på den tiden) med meg, men det var helt greit ;)

 

Hvis det du sier er sant, kan det forklare hvorfor jeg aldri blir kvalm av å spille spill. For jeg har en tedens til å hoppe når jeg sitter og spiller i spennende øyeblikk, som å møte kameraten i en skyteduell i et FPS. Ellers kommuniserer jeg mye med andre jeg spiller med, noe som kanskje kan ha en innvirkning?

Lenke til kommentar

Kanskje det er grunnen til at jeg ikke blir dårlig? At jeg alltid beveger meg? Når jeg spiller f.eks. tribes er jeg helt med, legger meg over i svingene og dukker under hindre. M.a.o. det er. bra at jeg trenger en dusj etter en time med tribes :-P

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil heller tro det er mer relatert til andre typer kvalme, som f.eks sjøsyke/bilsyke, slik det står i artikkelen. Enkelte folk har svært lett for å bli bilsyke, mens andre igjen kan fint lese mens de sitter i bil.

 

Dette blir jo det samme som folk som blir kvalme av dataspill. Spent på å se hva (om noe) de kommer frem til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil heller tro det er mer relatert til andre typer kvalme, som f.eks sjøsyke/bilsyke, slik det står i artikkelen. Enkelte folk har svært lett for å bli bilsyke, mens andre igjen kan fint lese mens de sitter i bil. Dette blir jo det samme som folk som blir kvalme av dataspill. Spent på å se hva (om noe) de kommer frem til.

 

Enig, har selv aldri opplevd verken å bli båt/bilsyk eller kvalm av dataspill.

Lenke til kommentar

Kan godt tenkes at det hjelper for enkelte å holde seg i bevegelse når man spiller for å ungå å bli kvalm, men tror ikke det har noen innvirkning på hvem som blir kvalm av å spille. Går nok heller mer på det samme som at enkelte er svært følsome for ting som 3D og simulatorer i tilleg til å gjerne lett få reisesyke.

 

Selv sitter jeg som regel helt dønn i ro når jeg spiller uten at jeg noen gang har opplevd noe ubehag ved spilling.

Lenke til kommentar

Hender det blir skikkelig ubehagelig til tider for meg også hvis det er dårlig kamera, eller jeg mister kontrollen. Husker spesielt at jeg følte ubehag når jeg bare så opp mot de høyeste bygningene på GTA IV, siden det er noe merkelig som skjer med kameraet da.

 

Litt som (i virkeligheten) når man står og stirrer 90 grader rett opp i luften en god stund, og så plutselig ser ned igjen. Jeg blir på en måte desorientert, og desorientering i spill kan fort gjøre meg litt småuggen. Husker spesielt i det ene rommet mot slutten av (det originale) Portal. Der må man hoppe seg oppover gjennom flere portaler, ved å lage seg portaler underveis. På ene punktet må man snu seg 180 grader og dette punktet har jeg enda ikke kommet forbi. Aller mest fordi jeg blir bokstavelig talt svimmel.

 

Det er også flere eksempler, men dette er de jeg kan huske akkurat nå.

Endret av Smål
Lenke til kommentar

Jeg vil heller tro det er mer relatert til andre typer kvalme, som f.eks sjøsyke/bilsyke, slik det står i artikkelen. Enkelte folk har svært lett for å bli bilsyke, mens andre igjen kan fint lese mens de sitter i bil. Dette blir jo det samme som folk som blir kvalme av dataspill. Spent på å se hva (om noe) de kommer frem til.

 

Det trur jeg også.

 

Jeg har aldri blitt dårlig av å spille, selv om jeg sitter helt stille.

 

Jeg blir aldri kvalm av noen form for bevegelse, som bilturer, karuseller o.l.

Lenke til kommentar

Husker et snowboardspill på N64 gjorde meg fysisk dårlig, tror det var Twisted Edge Extreme Snowboarding, jeg hadde kjøpt det brukt så jeg bare leverte det inn igjen til butikken.

 

Bortsett fra det er det vel heller det faktum at jeg har sittet for lenge foran skjermen å spilt (mangel på mat/drikke, sliten i øynene) som eventuelt ved andre anledninger har gjort meg dårlig.

Lenke til kommentar

Husker jeg så en dokumentar om utviklingen av Half-Life 2, og spesielt bilsekvensen der. Der hadde faktisk flesteparten av testerene blitt bilsyke fordi det var "for realistisk", så de måtte fikse litt på det. Selv har jeg aldri blitt kvalm av spilling, BORTSETT fra en "dagen derpå" da jeg spilte Darwinia. Var ut utgangspunktet i høvelig grei form, men etter 10 min med det, måtte jeg ta til senga. Etter en halv dag med pause fra PC, prøvde jeg Darwinia igjen. Samme resultat etter 10-15 min.

 

Lenke til kommentar

Jeg blir kvalm av enkelte spill, særlig valve sine FPS spill kan ha en såpass kvalmende virkning, at jeg kan komme farlig nær å kaste opp, og noen ganger nesten besvime, hvis jeg ikke gir meg tidsnok. At kamera beveger seg mye er en logisk forklaring, som passer ganske bra for min opplevelser, samtidig passer den ikke alltid. F.eks. ble jeg dritkvalm av Metroid Prime, mens Metroid Prime 3 gikk helt fint, selv om begge spillene har et veldig likt gameplay.

 

Valve ja! Jeg ble KJEMPEkvalm av Half Life back in the day! Det samme gjelder half life 2.

 

Aldri merket det med noen andre spill.

Lenke til kommentar

Half-Life og Max Payne er de to eneste spillene som har hatt denne effekten på meg. I Half-Life var det ikke særlig ille, men i Max Payne kunne jeg ikke spille i mer enn 10 minutter uten å bli utrolig dårlig. Jeg aner ikke hvorfor det er nettopp disse to spillene som har påvirket meg, men det er godt mulig at det har noe med FOV å gjøre, at måten ting beveger seg på når spillkarakteren snur på seg ikke stemmer overens med det hjernen min mener er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...