Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Tja, jeg bruker fremdeles startknappen og dens tilhørende meny temmelig ofte. Er ikke alltid jeg klikker på den, siden den på mitt skjermoppsett ikke er i et hjørne, og det er derfor ikke like lett å kjapt føre muspekeren til den lengre. Gjør det mye oftere på laptoper, hvor man ikke alltid finner windowstasten på samme sted, og oftere har startknappen i et hjørne.

 

Menne whatever. Tar sikkert ikke lang tid før noen lager et tredjeparts aero-theme som inkluderer en startknapp igjen.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt skult i videoen men mindre man går inn for å se det

startknappen utgjør bare plassen til et enkelt ikon ,så det er ikke nye å hente på å skjule den

 

nå er det sagt at det i virkelig heten er en direkte vei til startmenyen

 

Windows 7 så føre man musen ned på oppgavelinjen og det dukker opp et ikon man kan klikke på for å få frem en startmeny

 

i Windows 8 må man først føre markøren ned på oppgavelinjen og så til et bestemt område på den for å få frem denne menyen.

Etter dit utsagn skal det først dukke opp et valg som man klikker på for å få frem denne menyen.

Det er ikke det man har sagt tidligere

 

her vil problemet være at man risikerer å få får frem startmenyen når man egentlig leter etter et ikon (snarvei ) til et program. her vil man da få frem en meny som okkuperer hele skjermen i stedet for å starte et program

 

Nei, startmenyen popper ikke magisk opp fordi du leter etter et ikon. Du må fremdeles klikke på den. Hvorfor uttaler du deg så skråsikkert når du åpenbart ikke har satt deg skikkelig inn i det?

 

I Windows 8 må du føre musen ned i venstre hjørne. Da viser det en "Start"-knapp, og hvis du klikker med musen, så åpner startmenyen seg. Det fungerer med andre ord nøyaktig som i Windows 7, bare at knappen i utgangspunktet er usynlig.

 

Om man liker det eller ikke antar jeg er en vanesak, men det plager i hvert fall ikke meg at jeg får mer plass til ikonene jeg faktisk vil ha der nede.

 

EDIT: Det irriterer meg egentlig at denne artikkelen fremstiller det som om knappen er borte vekk, og at Microsoft er helt psycho som har tatt denne beslutningen, i stedet for å forklare de faktiske endringene i hvordan det fungerer.

Endret av Degeim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vet ikke mere en det som har stått i artikkelen.

I artikkelen stod et også noe om at Microsoft har bekreftet at de har tatt bort knappen.

 

Det er nå likevel lit merkelig at denne plassen på noen få cm skal være så verdifull i forhold til resten av oppgave linjen

egentlig så har man mere en nokk plass hvis man ordner litt

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig i at det nok hadde vært plass til den. Jeg vet ikke hvorfor de absolutt ville spare den centimeteren, men jeg vet i hvert fall at alt fungerer minst like bra som før, så det er greit for meg.

 

Jeg klikker minst like ofte på knappen med musen som med tastaturet, og jeg har så langt bare positive erfaringer med Windows 8, så jeg er ganske sikre på at folk kan legge fra seg den irrasjonelle frykten for usynlige startknapper.

Lenke til kommentar

Er dette Metro styret det eneste store på Windows 8? Basert på oppmerksomheten det får virker det ihvertfall slik.

 

Var selv veldig skeptisk til grensesnittet, men etter å ha kjørt det en stund føler jeg det begynner å bli ganske OK. Det er mange år siden jeg brukte tid på å få startmenyen min til å "se pen ut". I dag trykker jeg windows tast og skriver inn hvilket program jeg vil ha. Samme gjør jeg med Metro.

 

Det som irriterer meg mer med Metro er at det virker så halvvies. En føler en beveger seg mellom to OS. Når det gjelder Internet Explorer er det enda værre. Instillinger i Metro IE følger jo ikke "den andre IE" og favoritter er ikke tilgjengelig? på Metro versjonen?

Lenke til kommentar

Window 8 kjører på PC akkurat som på mobil eller nettbrett med ikon " fliser " , derfor viser applikasjonene rett ut i kjermen . Det er fornuftig at Windows 8 trenger ikke start knappen på kjermen heller , direkt til fliser apper er snarvei .

 

Nå høres det ut som om du aldri har brukt noen pc slik du beskriver bruken.

 

Problemet med disse flisen er at de tar alt for stor plass , de skjeller ikke mellom stor og liten skjerm

jo større skjerm jo fler ikoner skal det være plass til . slik blir det ikke når man bruker flesene etter beskrivelsen.

 

Så er man nød til å ta hensyn at det mange har flere programmer en det de for plass til på skrivebordet .

En gammel regel sier at skrivebordet skal være ryddig og oversiktlig.

Slik blir det ikke her

Lenke til kommentar

Window 8 kjører på PC akkurat som på mobil eller nettbrett med ikon " fliser " , derfor viser applikasjonene rett ut i kjermen . Det er fornuftig at Windows 8 trenger ikke start knappen på kjermen heller , direkt til fliser apper er snarvei .

 

Nå høres det ut som om du aldri har brukt noen pc slik du beskriver bruken.

 

Problemet med disse flisen er at de tar alt for stor plass , de skjeller ikke mellom stor og liten skjerm

jo større skjerm jo fler ikoner skal det være plass til . slik blir det ikke når man bruker flesene etter beskrivelsen.

 

Så er man nød til å ta hensyn at det mange har flere programmer en det de for plass til på skrivebordet .

En gammel regel sier at skrivebordet skal være ryddig og oversiktlig.

Slik blir det ikke her

 

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener her, men jo, det er slik at desto størrre skjerm du har, desto flere fliser viser i start-menyen. På min stasjonære PC har jeg plass til svært mye mer enn på min bærbare, og selv på den bærbare har jeg ca 50 programmer uten å måtte bla i hele tatt. Det er mer enn jeg hadde direkte på start-menyen i Windows 7.

 

Selve skrivebordet i Windows 8 er forøvrig identisk med det i Windows 7, så vidt jeg har erfart. Om du vil ha det ryddig, så er det bare å rydde så mye du vil, akkurat som før. ;)

Lenke til kommentar

Skrivebordet er så vidt jeg vet identisk med tidligere Windows-versjoner; ingen fliser der. Regner med du mente start-menyen. Der er det plass til flere jo større skjerm du har; som jeg skrev i forrige post har jeg plass til ca 50 på min bærbare PC, og en god del mer på den stasjonære (er ikke i nærheten av den for tiden, så jeg kan ikke telle, men jeg blir ikke overrasket om det er plass til dobbelt så mange der).

 

Du tenker kanskje på de svære knappene som er vist her? I så fall kan jeg heldigvis trøste deg med at de er fullstendig valgfrie. Det er snakk om "apps" (jeg har ikke brukt dem noe særlig, så jeg vet ikke annet om dem enn at de skal kunne gi deg mer informasjon i start-menyen), og ikke vanlig snarveier.

 

Du kan fjerne, legge til, og organisere ikonene i start-menyen akkurat som før.

Lenke til kommentar

Nå var det skriverboder jeg mente .

 

Man vet jo ikke helt på hvem man skal tro på når artiklene i hardware eller andre datatidsskrifter sier en ting og du som har prøvd ut systemet har en annen mening ( opplevelse) etter å ha testet det

 

Men sannheten kommer nok frem før eller siden

jeg trenger neppe gjenta alle argumentene ?

Lenke til kommentar

Nå var det skriverboder jeg mente .

 

Man vet jo ikke helt på hvem man skal tro på når artiklene i hardware eller andre datatidsskrifter sier en ting og du som har prøvd ut systemet har en annen mening ( opplevelse) etter å ha testet det

 

Men sannheten kommer nok frem før eller siden

jeg trenger neppe gjenta alle argumentene ?

Hva med å faktisk se videoen som har blitt postet et par-tre ganger allerede?

http://www.youtube.com/watch?v=LdkRN2GWBm8

Der ser du både skrivebord og start-meny slik det vil kunne være i den ferdige versjonen. Punktum.

 

Edit: Kjør den i fullskjerm og 720p, så ser du faktisk noe.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du ikke fått med deg hva jeg snakker om.

 

 

Det kom ikke godt frem om flisene kunne variere i strøelse eller antall.

Men det var ikke det som var problemet

jeg har sett videoen før

Problemet er nesten alle påstår at man kan ikke velge vekk metro uten å leke Windows doktor

Det blir også påstått at startmenyen tar opp all plassen på skjermen og mye annet som er negativt i forhold til Windows 7

 

Degeim som sier at har prøv Windows sier det motsatte. at man lett får det til oppføre seg som windows7

Normal logikk til sier at flercellet ikke kan ta feil.

her skulle man tro mere på dem som har teste windows 8 en en artikkel som er lit tvilsom .

her vet man jo heller ikke hvor mye journalistene selv har prøvd Windows 8.

 

Derfor spør jeg hva er sannheten

Lenke til kommentar

Videoen viser sannheten. Se den en gang til i fullskjerm og 720p, og prøv å få med deg hva som skjer. Windows fungerer akkurat som før (skrivebord, start-linje, vinduer, programmer, innstilllinger) bortsett fra at start-menyen nå dekker hele skjermen i stedet for bare en liten del når du åpner den. Når start-menyen ikke er åpen, så er den skjult og du kan se skrivebord og vinduer akkurat som før.

 

Hvis du fremdeles ikke skjønner noe, så kan du laste ned og installere VirtualBox og viritualisere Windows 8 (gratis nedlasting og lisensnøkkel på Release Preview). En programmerer burde klare såpass.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg så videoen en gang til ( etter forrige innlegg) .

jeg ble ikke mye klokere av det.

 

det som ikke kommer frem er hvor mye plass vinduene tar .

riktignok så det ut som enkelt var skalerbare

siden det også er en del andre spørmål så venter jeg heller til erfaringene kommer frem.

en simulering av et system er ikke hele sannheten.

 

for man viker det som det er 3 sannheter som kjemper om være riktig.

video-snutter som skal presentere Windows 8 ( som burde være det mest riktige) og så de som drar meninger i hver sin retning derfra

 

En ting som slå meg er det noen som har forsøkt med dra og slipp metoden.

Man søker etter en fil via menyen og så drar man det inn i et åpent program

Lenke til kommentar
det som ikke kommer frem er hvor mye plass vinduene tar .

riktignok så det ut som enkelt var skalerbare

siden det også er en del andre spørmål så venter jeg heller til erfaringene kommer frem.

Alle vinduene du ser i videoen er helt vanlige Windows-vinduer som oppfører seg akkurat slik som de alltid har gjort. Størrelsen kan forandres, de kan maksimeres, minimeres og lukkes. Metro-programmer er noe annet, men det er ikke brukt noen slike i videoen. Du kan fint bruke Windows uten å bruke Metro-programmer (som ikke må forveksles med Metro-start-menyen).

 

en simulering av et system er ikke hele sannheten.
Det er ikke simulering, det er viritualisering. Operativsystemet kjører på virituell hardware som om det skulle kjørt på fysisk hardware. Tekonologi i maskinvaren gjør at funksjonaliteten lar seg mappe direkte til høyere lag. Det vil ikke oppføre seg annerledes på fysisk hardware, annet enn at ytelsen blir bedre.

 

En ting som slå meg er det noen som har forsøkt med dra og slipp metoden.

Man søker etter en fil via menyen og så drar man det inn i et åpent program

Det fungerer ikke.

Det er heller ikke mulig å høyreklikke på filene som dukker opp i søket. Idiotisk.

Lenke til kommentar

Metro-programmer er noe annet, men det er ikke brukt noen slike i videoen

Det er det som er problemet da det er hardnakket påstått at man ikke kommer unna metro uten "kirurgiske inngrep" hvis man skal bruke Windows 8.

 

 

 

Å kalle visualisering for noe annet en simulering blir som å kalle en banan for en banan i stedet for frukt.

( det er ikke en frukt det er en bananen (her ser jeg bort fra den vitenskapelige betegnelsen) )

 

ja det er en visualisering men det er også en simulering av hardvare.

Lenke til kommentar
En ting som slå meg er det noen som har forsøkt med dra og slipp metoden.

Man søker etter en fil via menyen og så drar man det inn i et åpent program

Det fungerer ikke.

 

Det er heller ikke mulig å høyreklikke på filene som dukker opp i søket. Idiotisk.

 

Da er det slutt på høyremenyen ?

og dobbelt klikking ( eller tilsvarende ) fungerer heller ikke

 

jeg pleier å dobbeltklikke på en fil for å oppe den eventuelt dra den til et program som er åpnet

det blir irriterende hvis man har en liste med mp3 filer og ønsker høre lit fra hver

Lenke til kommentar

Ikke visualisering, virtualisering. Og ja, det er noe annet enn simulering. En virtualisert datamaskin kjører nøyaktig som er vanlig datamaskin, men som endrebjo sier kjører den ofte litt treigere siden den må gjennom ett ekstra lag.

 

Når det kommer til Metro i Windows 8, så merker jeg ingenting til det utenom akkurat start-menyen og noen av Windows sine innstillingsvinduer. Jeg vet at det er metro-apper for å vise bilder og slikt, men jeg foretrekker Picasa, så jeg har valgt den i stedet.

 

Det er heller ikke slutt på høyremenyen, nei. Høgreklikking og dobbeltklikking fungerer som før alle steder jeg har prøvd, med unntak av start-menyen (som altså er det eneste jeg merker til Metro uansett).

 

ALT annet enn start-menyen og de fancy touch-områdene i hjørnene oppleves identisk med Windows 7 for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...