Gå til innhold

Senteret for fri programvare mister all støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jammen på tide!

 

Kommersielle aktører oppfattes ikke som spesielt mer seriøse, og Open Source programvare var begynt å bli en trussel på mange fronter nå, så det er kanskje ikke så rart at det foregår lobbyvirksomhet for å stoppe utviklingen.

 

Er spesielt lite overrasket over at Rigmor Gåsehud står bak dette.

 

post-27389-0-51844200-1340942490_thumb.jpg

Endret av Nator
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg synes friprogsenteret ser ut som lite annet enn en lobby-organisasjon...

 

Er vel ikke noe galt i det? Så lenge de lobbyerer for mer Open Source slik at det ikke bare er 100% lukket kode som får balletak på alle der ute. Noe som dessverre er situasjonen på de fleste områdene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke staten betale for at dagens platform skal være Linux basert isteden for Windows og Mac?

 

Er så tåplig spessielt med utvikling at staten skal sponse de store, mens de små forblir små.

 

Eneste argument her er å ungå at folk ikke har jobb å gå til og vi lever i en lukket verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideelt sett burde det vært to-tre ca like store konkurrenter, men Microsoft Windows og Office har jo total dominans. Dette gir høye priser og dårlig utvikling - utviklingen går ikke etter brukernes ønsker og krav, men etter Microsoft sine visjoner. Hadde de vært litt mer som Apple sine visjoner, hadde dette kanskje vært en bra ting, men Microsoft er dessverre heller middelmådige i utføringen. De har ambisjoner og prøver mye bra, men de klarer ofte ikke levere helt i henhold til det de reklamerer for.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvorfor i all verden skal staten favorisere teknologiske organisasjoner ? De får konkurrere på like vilkår som alle andre.

 

Bra at de trekker støtten. De pengene kan vi bruke på andre ting

Lenke til kommentar

Godt mulig norge faller igjennom på flere punkter:

 

Nedprioritering av fiberlinje og høyhastighet internett.

Nedprioritering av fri programvare

Nedprioritering av NSBs sine tog.

Nedprioritering av sykehus og eldre.

 

Hva skal vi prioritere da? Kriminalitet og innvandring? Og ikke minst billige varer i et land som er så rike?

 

Lurer på hvordan norge blir om 10 år. Omtrent som USA.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Godt mulig norge faller igjennom på flere punkter:

 

Nedprioritering av fiberlinje og høyhastighet internett.

Nedprioritering av fri programvare

Nedprioritering av NSBs sine tog.

Nedprioritering av sykehus og eldre.

 

Hva skal vi prioritere da? Kriminalitet og innvandring? Og ikke minst billige varer i et land som er så rike?

 

Lurer på hvordan norge blir om 10 år. Omtrent som USA.

 

Billige varer er etter lommeboka. Jeg tjener mindre enn en svenske i sverige gjørm så er det billige varer for meg også?

Lenke til kommentar

Jeg synes friprogsenteret ser ut som lite annet enn en lobby-organisasjon...

 

Er vel ikke noe galt i det? Så lenge de lobbyerer for mer Open Source slik at det ikke bare er 100% lukket kode som får balletak på alle der ute. Noe som dessverre er situasjonen på de fleste områdene.

Men jeg ser ikke hensikten til organisasjonen samfunnsmessig. Javisst er Open source bra tiltak, men hvordan er det en samfunnsoppgave å drive lobbyvirksomhet for det? Hva er poenget med å ha en side hvor de lister åpen kildekode som de anbefaler?

Hvis åpen kildekode er en samfunnsoppgave, så må det gå på at utvikling av programvare i det offientlige blir åpen kildekode. Om bedrifter velger å bruke åpen kildekode synes ikke jeg er et samfunnsansvar som det offentlige skal betale for å promotere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det meste innen åpen kildekode skrives ikke av neckbeards som bor i kjellern til mamma lengre, det skrives av profesjonelle utviklere, joda det er mye backing fra store firma, men hvorfor skal ikke et av de landene med høyest GDP i verden kunne backe opp rundt miljøet med 4.5 millioner i året?

 

Jeg regner med at som vanlig så ser politikerne at det går ut penger uten at senteret tjener inn noe, men jeg tror at det er såpass mye verdiskaping rundt open source og fri programvare og det å få det ut i bruk blant statlige etater at dette egentlig er langt ifra et tapsprosjekt.

 

Samme var leksa med NASA, de hover ikke inn penger men verdiskapningen kommer tilbake fra andre hold, militæret derimot det må man beholde slik at USA framdeles kan leke verdenspoliti

  • Liker 6
Lenke til kommentar
men jeg tror at det er såpass mye verdiskaping rundt open source og fri programvare og det å få det ut i bruk blant statlige etater at dette egentlig er langt ifra et tapsprosjekt.

 

Dette er spekulasjon.

 

Men saken handler ikke så mye om åpen kildekode som det handler om friprog senteret i seg selv. Var friprog senteret en samfunnsmessig produktiv institusjon?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...