Gå til innhold

Megaupload-raidet var ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stinker lang vei av hele saken, uavhengig om det faktisk er er begått overtramp fra Megaupload.

Alle vet at Megaupload baserte seg hovedsakelig på at folk piratkopierte.

De samarbeidet imidlertid ved at de fjernet linker de fikk besjed om å fjerne.

Et av ankepunktene var at om samme fil var lastet opp av flere stykker så ble bare linken fjernet ikke fila.

Her går det på finjuss, lovverket vil også være ulikt mellom ulike land.

 

Enda værre, la oss si at Megaupload blir dømt i New Zealand men kun for mindre forhold, si en milion i bot og pålegg om å endre praksis, de kan da fort snu seg runt og saksøke staten for 100 mill for å ha ødelagt virksomheten.

Lenke til kommentar
Stinker lang vei av hele saken, uavhengig om det faktisk er er begått overtramp fra Megaupload.
Alle vet at Megaupload baserte seg hovedsakelig på at folk piratkopierte.De samarbeidet imidlertid ved at de fjernet linker de fikk besjed om å fjerne.Et av ankepunktene var at om samme fil var lastet opp av flere stykker så ble bare linken fjernet ikke fila.Her går det på finjuss, lovverket vil også være ulikt mellom ulike land. Enda værre, la oss si at Megaupload blir dømt i New Zealand men kun for mindre forhold, si en milion i bot og pålegg om å endre praksis, de kan da fort snu seg runt og saksøke staten for 100 mill for å ha ødelagt virksomheten.

 

Det jeg mente er at måten saken har blitt håndtert av rettsapparatet på stinker.

 

Det virker for meg som at de har gått etter det enkleste målet i bransjen, den som skiller seg ut, for å statuere et eksempel.

Alle vet at det florerer med piratkopierte filer i alle online backup/lagring/deling tjenester. Men her har man gått Svært hardt til verks mot 1 av mange tilbydere.

 

Det virker også for meg ut som at Megaupload har faktisk godt aktivt inn for å holde seg lovlig, bla. ved å tilby muligheter for industrien til å slette eget innhold med egne kontoer.

 

Det er også viktig å understreke at selv om store deler av dataen lagret hos Megaupload var ulovlig, så var det enormt mye lovlig materiale som kundene brått mistet tilgang til pga et politiraid som nå viser seg å være ulovlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Alle vet at Megaupload baserte seg hovedsakelig på at folk piratkopierte.
Greit nok det som kom fram i media, men tviler ikke på at mange brukte tjenesten til fullt lovlige ting også.

Opplagt, har selv brukt slike tjenerster til 3d modeller og beta versoner av mods. Mest ting som du ønsker å dele med en gruppe intereserte men som ikkke er av en kvalitet at du vil legge ut på offisielle siter.

Lenke til kommentar

Endelig enda en overkjøring av MAFIAAen, her burde de få en bot med 90% av verdien av deres selskap også.Disse MAFIAA og overvåkningsgutta må man ikke gi en millimeter, da tar de resten av hånda også, disse må styres med jernhånd dessverre.

Om dette ender som jeg tror det gjør kan FBI glemme å komme med en lignende sak til et annet land. Da tror jeg de får besjed om å komme med en lokal anmeldelse.

Lenke til kommentar

Homo sapiens + store penger = grådighet.

Jeg er glad jeg bor i norge, her blir man ikke saksøkt for den minste ting :p

Jeg leste en undersøkelse de hadde gjort i usa. De hadde rigga det opp til og se ut som en buss ulykke. Folk som ikke var med i ulykken la seg ved siden av de andre som var "skadet", så de kunne saksøke buss selskapet xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, Kim Dotcom vinner nok ingenting. Jeg tipper raidet, tross mangel på legalitet, oppnådde akkurat det de ville: Ødelegge selskapet og fortjenesten til de bak.

 

Men hva gjør dem som saksøkte Kim Dotcom om han saksøker tilbake for å ha ødelagt hannes bedrift på uærlig vis da?

 

Den kommer til å svi noe så vanvittig om han får det igjennom da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å skje. Misforstå meg rett... Jeg mener det hadde vært det eneste riktige (pluss at en liten(stor) del av meg hadde ledd høyt av skadefryd) at han fikk erstatning for de reelle tap, fremtidige tap og ikke minst "straffeerstatning" som svir.

Men realisten i meg ser at dette kommer til å ende opp i ei papirmølje i årevis. Og hvis, stort hvis, det skulle bli til at han "ikke har gjort noe galt" og skal få erstatning vil dette være lite eller ingenting i forhold til de økonomiske tap både han og firmaet har lidd. For ikke å snakke om "svertet rykte-faktoren".

Dette er rene Kafka-prosessen egentlig. Selv om du skulle vinne taper du. Og selv om de skulle tape vinner de.

MegaUpload ligger nede med brukket rygg og kommer til å gjøre det i overskuelig fremtid. Det var dette som var målet. Ikke en fellende dom.

Endret av Daskemannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å skje. Misforstå meg rett... Jeg mener det hadde vært det eneste riktige (pluss at en liten(stor) del av meg hadde ledd høyt av skadefryd) at han fikk erstatning for de reelle tap, fremtidige tap og ikke minst "straffeerstatning" som svir.

Men realisten i meg ser at dette kommer til å ende opp i ei papirmølje i årevis. Og hvis, stort hvis, det skulle bli til at han "ikke har gjort noe galt" og skal få erstatning vil dette være lite eller ingenting i forhold til de økonomiske tap både han og firmaet har lidd. For ikke å snakke om "svertet rykte-faktoren".

Dette er rene Kafka-prosessen egentlig. Selv om du skulle vinne taper du. Og selv om de skulle tape vinner de.

MegaUpload ligger nede med brukket rygg og kommer til å gjøre det i overskuelig fremtid. Det var dette som var målet. Ikke en fellende dom.

 

Jeg ser hvor du vil hen, men problemet er fortsatt at raidet var ulovlig og kan ikke bare ta ned websider bare fordi noen tufser føler for det uten å ha fått tillatelse til det.

 

Og er jo nettopp dette som kan føre til at Kim Dotcom kan slå hardt tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...