Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-261816

Som ein oppfølger til Tråden for opptak Politihøgskolen 2012 og Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen, startar denne tråden opp.

Tråden er meint for alle som vurdera å prøve seg på opptaket til PHS i 2013, samt alle andre som har noke å bidra med.

Her kan vi spørre, svare, dele, motivere og tipse.

 

Frå 2012 tråden legg eg ut nokre linkar som kan vere til god hjelp:

- Opptakskrav

- Søknadsprosess

- Politihøskolens OFFISIELLE facebook-gruppe (Her svarer de på spørsmål du måtte ha)

- Treningsplanen til PHS.

- FAQ (Svar på dei vanlegaste spørsmåla)

 

- Fitnessbloggen: Slik klarer du opptaket til politihøgskolen

 

Lykke til!

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei folks!

 

Søkte i år, og kom heldigvis inn... Til dere som skal søke neste år, og vet at dere sliter litt med styrke (spesielt hangups) så anbefales det å trene nå med engang! Da jeg var på opptaket så var jeg sistemann, alltid som vanlig, da jeg har etternavn på W. Jeg har alltid klart 3 poeng der, men jeg begynte å tvile VELDIG på meg selv da jeg satt og så på de som var før meg. Kravet er minst 5, og mange klarte bare 4, eller 4 og nesten 5. De slet veldig med haka over bommen. Tror det faktisk nesten halvparten som røk ut, og ble veldig redd selv. Men etter at jeg tok det, så syntes jeg det var mye enklere å holde i bommen i forhold til vanlig chin-up bars ellers. Var nok dessuten bare folk som var dårlig trent for chins og undervurderte dette! Tren med engang, tren nå!

Endret av Brombrom
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Var du på opptaket i år, Stian? Du var i tvil om du skulle møte på testene?

 

Ja, eg var i tvil. Og eg møtte. Rauk på bommen. Presterte mykje dårligare enn på trening.

Så støtter dei som seie at det er viktig å komme i gang.

 

Likevel var det kjekt å vere på opptaket, og er gir virkelig motivasjon for neste år.

Eg forsetter treninga og går for 2013! ;)

Lenke til kommentar

Er ikke mye trening som skal til for a klare minstekravene :) Tren regelmessing, del opp øktene, ikke tren samme musklene hver dag. Legg om treningsrutinene så kroppen ikke blir vant til øvelsene.

 

Om noen vil sikte litt høyere derimot har dere nå et helt år på dere, og på et år kan man oppnå utrolig mye.

 

Om det er noen som ikke er helt sikker på hvor man begynner er dette ihvertfall det jeg gjorde som forbereding til opptaket. En viktig ting å ta til seg er at små muskler i kroppen, som biceps og triceps, trenger 4-5 dager på å hvile og bygge seg opp igjen etter man har trent. Det er når man hviler at muskler bygges, ikke når man trener. Om man foreksempel tar hangups 5 ganger i uken kommer det ikke til å hjelpe mye.

 

Kjernemusklatur som rygg og bein er også en viktig ting å trene, selv om det ikke direkte er en øvelse på opptaket, hjelper det mye på opptaksdagen. Blant annet bidrar disse øvelsene, som tar i bruk kroppens største muskelgrupper, til større utslipp av veksthormoner, som styrer hele kroppens muskelvekst.. Både løpingen og svømmingen har veldig god nytte av økt beinstyrke, det samme har benken og hangupsene av ryggstyrke.

 

En annen viktig ting er at 2 ting må være skikkelig når man vil ha fremgang i styrke. Både maten man spiser, og treningen. Om en av disse 2 ikke er skikkelig, får man veldig mye mindre fremgang.

 

Dette er hva jeg gjorde da jeg siktet etter 3'er kravene på opptaket. Kommer til å fortsette med den på politihøgskolen. Har 6 år med en god del styrketreningserfaring og liker denne best.

 

Mitt treningsoppsett til politiopptaket

 

1 dag med Bryst og triceps (+mage)

1 dag med biceps og skuldre

1 dag med øvelser som ikke er så viktig på opptaket, som rygg og bein, vedlikeholdstrening.

(svømming 1 dag i uken er også lurt om det lar seg gjøres)

 

 

Bryst og triceps.

 

3 x oppvarming benk

5 x benkpress

5 x pushups

5 x triceps

3 x mage

 

Utførelse:

 

3 sett oppvarming benk. 5 sett med tunge benkløft der du tar deg helt ut. Sats på 5-8 repetisjoner med så tung vekt du klarer. Ikke tren med 60 kg x 18. Det kommer av seg selv etterhvert som du legger på mer kilo i benk. (Fint å ha en treningskamerat her, eller en som kan spotte for deg)

 

5 sett med pushups med føtter på benk og hendene på manualer, ta deg helt ut. Lite hviletid mellom sett, max repetisjoner . DIsse hjelper veldig både på benkøvelsen og løpingen på opptaket. Etterhvert taper man så godt som ikke et sekund på løpingen for man blir så rask på pushups. Man øker veldig fort i antall reps per uke, men ikke forvent mange pushups første økt :) De jeg har trent dette med før har startet på rundt 3-5 pushups, ofte på knær, til å klare 30 reps 1-2 måneder etter. Dette er etter 5 sett med benkpress vel å merke. Her trener man utholdenheten til å klare 18 reps på 60 kg og man blir raskere og mindre sliten av pushupsene til løpetesten.

 

5 sett med triceps, enten dips, curlstang, kabler, vektskiver, manualer....etc. Fint å variere den

 

3-5 sett med mageøvelser. Situps, kabel, maskin, etc Mange øvelser her.

 

 

Biceps og skuldre.

 

5 x Hangups

5 x biceps

3 x øvre skuldre

3 x ytre skuldre

 

Utførelse

 

5 sett hangups. Om man er ny på hangups begynner man i starten uten vektskive. Ta så mange du klarer på hvert sett. Om/når man klarer 10+ hangups etterhvert er det lurt å legge på vektskive med beltet så kroppen ikke blir vant til treningen og fremgangen stopper. Lett å bli sittende fast på hangups uten fremgang. Begynn med 5 kgs vekt, øk vektskiven hver gang du klarer 10 reps, da blir 15 på opptaket uten vektskive null problem.

 

5 sett med biceps, enten curlstang ,manualer, kabler, maskiner. Fint å variere der og. Max reps hvert sett.

 

3-5 sett med forskjellige øvelser for øvre del av skuldre. Mye man kan velge i der. Militærpress med manualer/stang, kabel, maskin etc.

 

3-5 sett med øvelser for utsiden av skuldre. Manualer, maskin, kabel.etc.

 

 

 

Rygg/bein, vedlikeholdsøkt.

 

3 sett oppvarming knebøy, fulgt av 3 sett med knebøy

 

3 sett med markløft.

 

5 sett med sittende roing med kabelmaskin

 

3-5 sett med diverse øvelser for øvre rygg.

 

Om ønskelig kan denne dagen deles inn i 2 dager, der man har en større mengde sett på hver øvelse. En beindag og en ryggdag.

 

Ny i styrketrening

Om man er relativt ny i styrketrening er det nok å ha de 3 styrkeøvelsene bare en gang hver i uken. I startfasen av styrketrening, om man ikke har trent mye før, øker man utrolig fort nesten uansett hva man gjør. Det er når man kjenner fremgangen stopper opp litt at man øker intensiteten og må begynne å variere i øvelsene.

 

 

 

Siste innspurt til opptaket, 1-2 måneder før

 

De siste 2 månedene før opptaket hadde jeg 2 runder med dette i uken, altså 6 styrkeøkter. Pluss 2-3 intervalltrening med bakkeløp. Det er tidkrevende men man klarer gjøre tid til det om man går inn for det.

 

Løptetesten.

Jeg var heldig nok til å få prøvd løpetesten i en gymsal et par ganger før opptaket som gav meg en fin pekepinn på hvordan jeg lå an. Man trenger ikke mye øving der for å klare den, det viktigste er å få opp kondisjonen.

 

For å få bedre kondisjon er intervall-løping i bakke å anbefale på det sterkeste. Gav meg utrolig fremgang på kort tid. Finn en ca. 60-100 meter lang bratt oppoverbakke. Der spurter man så absolutt fort man klarer opp og går ned igjen uten pause. De siste 2 ukene før opptaket spurtet jeg opp, og løpte ned igjen istedenfor å gå

Begynn første gang med 5 runder. Øk jevnlig for hver uke, først 6, så 8, så 10 runder. Første gang jeg løpte 5 runder var jeg for kvalm til å gå på 10-20 minutter. Fremgangen er helt enorm med bakkeløp, men de første gangene er forferdelig tungt :)

 

 

Svømmingen

 

Svømming er mye kondisjon og teknikk eller styrke. Om man ikke har teknikk kan man svømme bra på ren styrke. Crawlsvømming er også mye raskere enn brystsvømming. Ikke lett å gi så mye tips om den annet enn å svømme regelmessig. Svøm selve opptaksøvelsen på tid. Finn ut hvor du ligger an, prøv å forbedre tiden hver treningsøkt.

Om man ikke klarer crawl er det sikkert ikke dumt å investere litt i et svømmekurs for å lære crawling.

Den siste måneden før jeg var på opptak stengte svømmehallen jeg trente i for sommeren, men med hjelp av den eksplosive løpetreningen jeg hadde, forbedret jeg svømmetiden min med løping. På opptaket hadde jeg selv rimlig dårlig teknikk men svømte på grei tid ved å pløye meg gjennom vannet så fort jeg klarte. Personen fra nemden som tok tiden på meg lo i tillegg av stilen min, var artig. :)

 

 

 

 

Skulle bare skrive et lite innlegg her men det ble nok en del lenger enn det jeg tenkte. Dette er et lite forslag om noen kanskje ikke vet helt hvor man begynner eller vil prøve noe annet. Denne treningsplanen passer for alle. Man kan begrense det til å passe inn i den formen man er i. Bare til å spørre om man lurer på noe om trening til opptaket :)

Jeg kan også gå nærmere inn på hvordan øvelser utføres om det trengs.

 

Uansett, lykke til alle som skal på neste års opptak :)

Endret av Komby
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei folkens. Jeg har ikke lappen, så jeg regner med å måtte søke i 2014 ettersom nye regler vil gjøre at man må ha ha lappen senest september året før man søker opptak. Ingen forhåpninger om å greie å ta den på 2 måneder :)

 

Jeg har dog 52.4 poeng (maks alderspoeng og en bachelorgrad), slik at jeg mest sannsynligvis kommer inn på et eller annet studiested dersom det ikke blir store utslag fremover.

 

Jeg har to spørsmål som jeg jeg hadde satt pris på om noen kunne svare på:

  1. Jeg har ikke gjennomført verneplikt, fikk fritak for psykiske problemer (depresjon) under videregående skole. Dette er nå 6 år siden. Dette preger meg ikke mer, men vil det nødvendigvis telle veldig negativt?
  2. Syn. Jeg bruker ikke synskorrigerende hjelpemidler, og håper ikke synet vil bli noe dårligere de neste 2 årene. Fra en synstest jeghadde for et par år siden hadde jeg -0.75 på begge øynene. Jeg har imidlertid lest her at man skal kunne lese midterste linje på en plansje med bokstaver fra 5 meters avstand, og at eventuell brillestyrke ikke vektlegges. I så fall klarer jeg meg vel, jeg ser fint bilskilt på 30 meters avstand. Kan noen bekrefte at det kun er plansjelesing utført av lege før opptak og plansjelesing utført av lege under lege som er opptakskrav?

De fysiske kravene har jeg god tid på, og jeg klarer 5 pull-ups allerede (regner med det er varianten hvor man har håndflatene vekk fra ansiktet). Synes faktisk det er veldig merkelig at jentene kun trenger invertert roing og halv belastning i benkpress, men det er ikke nødvendigvis en diskusjon vi trenger ta.

 

Fra PHS sine "medisinske krav"

 

Psykisk helsekrav og sosial tilpasning

Pågående psykisk lidelse medfører udyktighet. Både aktuell og tidligere alvorlig

sinnslidelse / psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse medfører

udyktighet. Sykehistorie med annen psykisk lidelse som eksempelvis angstlidelse,

depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse medfører udyktighet dersom dette vurderes å

kunne medføre betydningsfull forhøyet sårbarhet, og / eller at tjenesten ikke kan

utføres tilfredsstillende.

Alvorlig personlighetsforstyrrelse medfører udyktighet.

 

Hvor mye legen vektlegger tidligere psykiske problemer er vansklig å svare på, det kommer nok an på lidelsen og man trenger faglig kompetanse for å svare.. Men en del av legeattesten er "har du nå eller tidligere hatt psykiske problemer/lidelser". Dette er noe jeg er sikker på legen vil spørre deg om under legesjekken. Hvor alvorlig det var og hvor mye det blir vektlagt er vansklig for noen på forumet her å svare på.

 

Synskrav

"Søkeren må ha normalt synsfelt. Søkeren skal ha synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10 (6/12),(0.5)".

 

Er ikke sikker hva de tallene betyr, men uansett. Jeg tok selv laseroperasjon for opptaket og er strålende fornøyd med det.

 

Det er ikke verre enn å kontakte skolen eller en lege for å finne ut mer om synskravet og din tidligere sykdom.

 

At de fysiske kravene for jenter er lavere er ikke merkelig. Jeg vil ikke starte en diskusjon om det.

Endret av Komby
Lenke til kommentar

Opptak 2013!

 

Vil vel si at det å klare bommen med et par kilo ekstra er en stor bragd, så om du har litt overvekt og sliter med bommen så er det nesten viktigere å gå ned i vekt enn å trene ren styrketrening. Kombinasjonen av disse to er såklart det beste.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at det er viktig med bommen! I år var det maaaaaange som røk ut her!

Opptak 2013!

 

Vil vel si at det å klare bommen med et par kilo ekstra er en stor bragd, så om du har litt overvekt og sliter med bommen så er det nesten viktigere å gå ned i vekt enn å trene ren styrketrening. Kombinasjonen av disse to er såklart det beste.

Lenke til kommentar

Heihopp!

Morsomt å se at det allerede er kommet en post for oss som skal søke phs til neste år :) Var forøvrig på årets opptak men nådde ikke helt opp i konkuransen. (fysisk og intervju bestått, men litt dårlige karakterer)

Men nå er planene klar :) er i dialog med et lokalt opplæringskontor som skal hjelpe meg med studier å forberedelser til eksamener, vurderer å ta samtlige realfag opp som privatist iløpet av året. ^^

Ellers så trener jeg som før :)

Kjenner at selvom jeg ikke kom inn i år så er motivasjonen enda større for å forbedre meg både karaktermessig å fysisk, så nå ser jeg frem til neste års opptak :-D

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...