Gå til innhold

Vi får snart full DAB-dekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dab blir aldri en en hit uansett..

For det første må man enten bytte stereo (utvalget med dab støtte er elendig)

eller kjøpe en ny boks og koble til den gamle spilleren. Dette blir fort noen kr for de som ikke kan gjøre dette selv + at du får dårligere lyd kvalitet..

 

nei takke meg til min Parrot Asteroid spiller med tune in internett radio.

Lenke til kommentar

Er dett enda et påfunn fra AP ?

Er det ikke på tide at de tar det litt med ro ?

 

hvorfor er det da ikke kommet flere varianter av DAB radioer , som virkelig tar hensyn til behovet.

 

hvorfor ikke billige bil radioer ?

og hvor er lommeradioene ?

 

Man kan lett få mistenke at dette er gjort for at staten skal kunne tjen seg masse moms penger når vi blir nødt til kjøpe nye radioer eller adaptere slik at det igjen går an å høre på radioen

Lenke til kommentar

Jeg syns heller ikke at dab gir noe bedre lyd. Det tror jeg ikke jeg har hørt noen andre enn de som selger det påstå.

 

DAB bruker, så vidt jeg vet, mp1 for å komprimere. Det sier seg selv at det ikke blir rare greiene. Dessuten ligger låtbibliotekene allerede komprimert hos radiostasjonene. Det vil si at et komprimert lydsignal blir komprimert enda en gang før det når dine ører. Med FM går ihvertfall signalet ukomprimert gjennom lufta.

 

*rettelse*

Det er vist MP2 som benyttes i dag.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

DAB bruker, så vidt jeg vet, mp1 for å komprimere. Det sier seg selv at det ikke blir rare greiene. Dessuten ligger låtbibliotekene allerede komprimert hos radiostasjonene. Det vil si at et komprimert lydsignal blir komprimert enda en gang før det når dine ører. Med FM går ihvertfall signalet ukomprimert gjennom lufta.

 

*rettelse*

Det er vist MP2 som benyttes i dag.

NRK lagrer låtene de skal sende på lufta i MP2 format det ligger i lydkvalitet mitt imellom CD og MP3.

etter som Nrk mener MP3 er for dårlig å sende på lufta. :cool:

Kan hende at andre radio stasjoner bruker MP3 eller andre format. :hmm:

Lenke til kommentar

hvorfor ikke billige bil radioer ?

og hvor er lommeradioene ?

 

Bilstereo med DAB, inkludert antenne, får du fra kr 1200. Bilen er vel det eneste stedet DAB er rimelig fornuftig, dersom en kjører lengre strekninger. Her er en grei inngangsmodell med handsfree http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10051&katid=1204&id=

 

Lommeradioene finnes, men drawback er strømforbruk.

Lenke til kommentar

 

Lommeradioene finnes, men drawback er strømforbruk.

 

hvorfor ser man da ikke eneste av dem utstilt i butikken ?

 

dessuten hvis det skal ha noe for seg så må prisen under 500 kr

 

Jeg vet ikke hvilke butikker du ser i, men jeg har sett flere. Lefdal har denne http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/radio-cd-spillere/DA1200/philips-digital-radio-fm-dab-dab-da1200

 

Grunnen til at du ikke ser flere er nok at etterspørselen er lav, og driftstiden på batteri er dårlig. "Reiseradioer" er det imidlertid mange av.

Lenke til kommentar
Lommeradioene finnes, men drawback er strømforbruk.
hvorfor ser man da ikke eneste av dem utstilt i butikken ?dessuten hvis det skal ha noe for seg så må prisen under 500 kr

 

Jeg har en Goodmans DAB/FM lommeradio med vekt på 65g inkludert to AAA-batterier. Kjøpte den kr 225 inkludert frakt fra UK.

Fant en lik på eBay til under kr 300 (+ moms?):

http://www.ebay.com/...=item19cc5946a6

 

Når jeg sykler til jobb gir denne bedre dekning med DAB enn FM, mens på jobb må jeg skifte fra DAB til FM for å få lyd uten støy.

Batterilevetid over åtte timer med oppladbare NiMh-batterier.

 

Jeg håper likevel at avstengning av FM utsettes til 2019, og kunne gjerne beholdt FM enda lenger for min del da de fleste radioene mine fortsatt kun har FM.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Batterilevetid over åtte timer med oppladbare NiMh-batterier.

 

Bare av nysgjerrighet; er dette med ren DAB drift, eller med DAB til og fra jobb og FM resten?

 

Edit:

Kunne du gjort en liten "test" og rapportert tilbake her? Brukstid kun DAB vs kun FM.

Helt klart en fordel med AAA kontra "innebygd" batteri, da en kan ha med flere batterier på tur.

 

@den andre elgen: Det kommer helt sikkert til å dukke opp flere alternativer når stenging av FM-nettet nærmer seg. Alternativene er dog mange, med streaming over mobil.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Jeg tror noe av problemet med å få folk til å konvertere til DAB er prisen. DAB er utvilsomt dyrere og da blir det et tilvalg for de spesielt interesserte og ikke et standardvalg. Da gidder ikke massene å bytte før de blir nødt.

 

En annen del av problemet er at folk har blitt godt vant med å ha ørten radioer rundt seg. I bilen(e) på mp3-spilleren, telefonen, jobben, hørselvernet, radio på kjøkkenet, badet, stua, barnerommene, verandaen, hytta osv. Skal man bytte ut alt så blir det kostbart. Jeg tror mange av de som kjøper DAB i dag gjør det for å teste teknologien i tillegg til å fortsatt bruke FM-radioene sine.

 

Vær også obs på at DAB bare er en del av NRKs satsing på digital radio. En annen viktig del er nettradio, som jeg tror vil gjøre at DAB vil dabbe av en gang etter 2020.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Batterilevetid over åtte timer med oppladbare NiMh-batterier.

 

Bare av nysgjerrighet; er dette med ren DAB drift, eller med DAB til og fra jobb og FM resten?

 

Edit:

Kunne du gjort en liten "test" og rapportert tilbake her? Brukstid kun DAB vs kun FM.

Helt klart en fordel med AAA kontra "innebygd" batteri, da en kan ha med flere batterier på tur.

 

Lommeradioen benyttes kun med DAB, rundt 25 minutter hver arbeidsdag. 8 timer er bare et forsiktig anslag, lader neppe batteriene mer enn en gang i måneden.

Radioen på jobb har ikke batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...