Gå til innhold

? USA og Israel står bak kyberangrepet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Godt jobba.

 

Hvem da? :-)

 

Uten at man behøver å holde med noen av partene som driver på nede i "vepsebolet", kan man trygt si at alt som er med på å forsinke en mulig utvikling av enda flere a-våpen og a-våpen stater er ; Godt jobba

Lenke til kommentar

Vel, hvor objektivt det er at HW holder seg til å referere fra kun en kilde skal jeg ikke kommentere.

Det jeg lurer på er om det er lov for noen og konstruere virus og sende det storskala ut på nettet ?

Nå ble det så vidt jeg har forstått ryddet pent opp etter seg, men likevel.

Altså : finnes det regler ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må tolkes som en krigshandling. Eneste forskjellen på dette og å sprenge vital infrastruktur er at førstnevnte er litt mer elegant.

 

USA har jo selv uttalt at denne typen cyber-angrep vil ses på som en krigshandling og kunne medføre militær respons.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Det tok oss et halvt år å analysere Stuxnet. Denne er 20 ganger så komplisert, og det kan ta oss 10 år å få full oversikt over alt den gjør, forteller Kasperky Labs' sikkerhetssjef Alexander Gostev.

 

Tjaa det virker ikke som om det tok et halvt år å analysere stuxnet, men 40 timer ca kan vi stole på denne karen

.

 

Lurer på hvor mye HW.no får for å reklamere for Kaspersky....

 

Vel, ifølge bbc (http://www.bbc.co.uk...18238326?header) så var det Kasperysky som fant viruset. Og i videoen jeg linket til over så kan du høre at karen fra windows sier mye godt om kaspersky lab. Og forteller b.la at de er på mailinglisten deres når de prøvde å analysere stuxnet.

 

Noe jeg lurer på HW, er om filen flame kommer med er på 20 mb, eller er viruset 20 mb? Jeg mener å huske at stuxnet egentlig bare var på 200kb, som i og for seg er en god del med tanke på at det var 5 0-days. Lurer på hvor mange 0-days det brukes i dette viruset i så fall.

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt ikke lagt fram noe bevis for at USA/Israel står bak. Tidligere høytstående tjenestemenn uttaler seg rett som det er, men det medfører ikke alltid riktighet det de kommer med. Noen er forbanna på tidligere arbeidsgiver, noen liker å dele skrøner med en imponert journalist, osv.

 

Når USA som opphav ikke er direkte usansynlig i tillegg er det klart at man lett spinner på dette.

 

Så, enn så lenge forblir dette spekulasjoner slik jeg ser det...

Lenke til kommentar

Godt jobba.

 

Hvem da? :-)

 

Uten at man behøver å holde med noen av partene som driver på nede i "vepsebolet", kan man trygt si at alt som er med på å forsinke en mulig utvikling av enda flere a-våpen og a-våpen stater er ; Godt jobba

 

Nå er det jo nettop lite eller ingenting som indikerer at Iran faktisk har et atomvåpen program på gang da. USAs egne etterretningsorganer sier jo nettopp at det ikke er noen bevis i den retning. Den slags frykt og krigshersing som man hører fra talerørene til den ekstreme konservative høyre (som Fox News) som insinuerer at selv et potensiale for atomutvikling er grunnlag for invasjon må man ta med en klype salt - eller noen kilo rettere sagt...

 

Man kan jo deretter spørre seg om det er riktig og forsvarlig av USA og Israel å sabotere generell atomutvikling for et land som man ikke en gang rimelig kan påvise har noe annet en fredelige hensikter for det. Hadde du vært komfortabel med om USA også saboterte Japans atomprogram? Hva om utvikling av potensielle atomkraftverk i Norge i fremtiden ble rammet på samme måten? Nå ville naturligvis ikke noe slikt skjedd i praksis med all sannsynlighet da vi regnes som allierte - men gir det en god nok grunn til å sabotere for andre stater som enten er nøytrale eller i en potensiell risikosone? Det er ihvertfall ikke kondusivt for fred mellom statene...

 

Når da USA (og Israel!) samtidig selv sitter på størsteparten av aktive atomvåpen i verden så finner jeg det ihvertfall høyst merkverdig at du velger å applaudere dem for å hindre profileringen av atomvåpen i verden. Det er tydeligvis greit at de selv besitter slike våpen - men ikke greit at andre stater har dem fordi....?

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...