Gå til innhold

Sniktitt: Metro: Last Light (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For referanse - likte du Metro 2033?

 

At det er ein "russisk take" på postapokalyptisk fiksjon synest eg ikkje var særleg tydeleg i spelet, som var ganske ... Vestifisert? Boka er desto meir russisk, med jamnlege intermezzoer av sakteflytande dialog som dobler som amatørfilosofi og eksposisjon, Austleg tankegang i høve til dystopiar og denslags var i grunn STALKER-spela mykje betre på enn Metro. Og dette kjem frå nokon som er veldig glad i Metro!

 

Ser veldig fram til dette. Får berre satse på at THQ overlev til 2013.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Kommer bare til å selge pga grafikken. Folk er møkklei monsterspill og frihetsbegrensninger i spill. Så om det var post-war GTA ville de kommet bedre ut av det.

 

Dette følger en russisk novelle. Men det er nok ting som fantasimonstre at folk er lut lei av.

Man feks ser det med at Wow massen minsker og spill som cod øker.

 

(Cod har ingen fantasi monstre, monstre er ut og virus er inn. feks zombier er jo inn for tiden.)

 

Så vil tippe at hovedslaget blir i asia.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jo roter kansksje litt med ordene. Men det at spill med fantasifostre er ut er jo sant. Det var populært i Quake tiden husker jeg og Doom tiden. Men man ser jo hva slags spill som selger mest for tiden. Romvesen (Intelligente) er jo også inn men de er jo teknisk sett ikke vanlige monstre.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Tony*R*White: Du er litt ute på tynn is no. Last Light har eit originalt manus, delvis skrive av Glukhovsky sjølv, fordi den eigentlege oppfølgjaren til romanen (ikkje novella) Metro 2033 var dårleg egna for spelformatet. Den overordna fiksjonen er sjølvsagt den same som i forløparen.

 

At det er monstre i spelet er fullstendig underordna den både settinga - den overgrodde, trangbodde metroen og atomvinter-Moskva (no "atom-vår", riktignok), og dei menneskelege konfliktane som har oppstått i sjølve metroen. Om Metro 2033 er nokon indikasjon, så får du sikkert skyte på vanlege folk i Last Light òg.

 

Det eg likevel synest er mest rart er at du trur spelet kjem til å selje best i Asia - kvifor? Den asiatiske spelmarknaden har ingen tradisjon for å vere interessert i FPS-ar utover lightgun-spel, og ser ikkje PC-en som ein reell spelplattform. Denne sorten spel frå aust-europa har tradisjonelt gjort det aller best i Sentral-Europa, og sterkt ellers i Vest-Europa og Nordamerika.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Neida, Jeg likte også spillet. Kjøpte det fordi det var spennende (Rykter). Viste ingenting om spillet da jeg kjøpte det og var på tiden lut lei av Dead Space. Trodde det bare var ett spill med mange fraksjoner av mennesker med litt frihet. Helt til monstrene dukket opp. Så det var som en berg og dalbane. Likte spillet og historien men synes monstrene ødela atmosfæren hver gang de dukket opp. (Hele tiden) Dessuten så gir det ingen mening i plottet at det er monstre så tidlig etter atomkrig. Forventet meg toppen kannibaler.

 

WTF is this. Sa jeg når en sånn drage eller hva det var dukket opp og ulvemonstre.

 

Burde definitivt ha sett trailere først. Men ærlig talt likte jeg spillet. Bare synd med alle monstrene fra helvetet. Fordi det ga ingen forståelse.

 

De beste delene for meg var byene, de menneskelige fiendene og mystikken og ikke minst den gode atmosfæren.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Kommer bare til å selge pga grafikken. Folk er møkklei monsterspill og frihetsbegrensninger i spill. Så om det var post-war GTA ville de kommet bedre ut av det.Dette følger en russisk novelle. Men det er nok ting som fantasimonstre at folk er lut lei av.Man feks ser det med at Wow massen minsker og spill som cod øker.(Cod har ingen fantasi monstre, monstre er ut og virus er inn. feks zombier er jo inn for tiden.)Så vil tippe at hovedslaget blir i asia.

 

Uenig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Best selgende spill har omtrent aldri monstre i seg. Mest aliens.

 

aka

 

Gears of war eller Halo.

 

Metro solgte vel ikke mye mer enn 1.5 millioner. Likevel vil jeg tilslutt si at det er en PERLE for alle som liker monstre.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

@Tony*R*White: Hehe, du minner meg om min fars forhold til spill når jeg var guttunge på starten av 90-tallet. Det eneste han kunne være med meg og spille var Street Fighter 2. Nettopp fordi det ikke var noe "unaturlig" ved det, som i monstre og laservåpen, men mennesker som sloss. Stort sett, han var naturligvis ikke glad i Blanca :)

Men helt ærlig tror jeg det er meget marginalt å bry seg om det er "monstre" i spill eller ikke. Alle spill er uansett fiksjon, og det er iallefall første gang siden nevnte situasjoner på 90-tallet at jeg har hørt den type argumentasjon.

Jeg har full respekt for at du har den meningen, men jeg tror ikke at du så lett kan projisere den meningen utover det ganske spillsamfunn.

Lenke til kommentar

Kommer bare til å selge pga grafikken. Folk er møkklei monsterspill og frihetsbegrensninger i spill. Så om det var post-war GTA ville de kommet bedre ut av det.Dette følger en russisk novelle. Men det er nok ting som fantasimonstre at folk er lut lei av.Man feks ser det med at Wow massen minsker og spill som cod øker.(Cod har ingen fantasi monstre, monstre er ut og virus er inn. feks zombier er jo inn for tiden.)Så vil tippe at hovedslaget blir i asia.

 

Bra du alt i alt likte spillet :)

 

Men holdningen din er på mange måter klassisk, som en sa her, som hans far. Fatteren var også slik i sin tid, hata alt som hadde med sci-fi/fantasi, ting skulle være "ekte" helst cowboy hehe :p . Jeg ser poenget ditt, du forventet et mer realstisk spill, å fikk nok en gang servert ett urealsistisk med mosntre. Ser den.

 

Men hvordan du kan si spill med "monstre" er ut, den har jeg vanskelig å se. Tror det mest er en oppfattelse du har laget det selv, kanskje godt hjulpet av hva vennene dine og de rundt deg synes. For det har ikke spesielt mye med virkligheten å gjøre. Sci-fi og fantasy samt skrekk spill vill altid være populært. Å de som ikke liker disse sjangrene vil det også altid være mange av.

 

Personlig er jeg litt lei av at spill absolutt skal være så frie som mulig. Har altid hatt en dragning mot stram regi, spill som fokuserer mer på historiefortelling enn å gi deg friheten til å gjøre hva du vill. Derfor kom Metro 2033 som et fantastisk friskt pust for meg. En stemning som var helt uovertruffen av hva jeg har spilt på svært lenge, en god historie som rev meg med å en verden som var gjennomført å troverdig. Men det var mer en horror survival sjanger enn ren fps, altid likt den undersjangeren :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zealuu skrev: Tony*R*White: Du er litt ute på tynn is no. Last Light har eit originalt manus, delvis skrive av Glukhovsky sjølv, fordi den eigentlege oppfølgjaren til romanen (ikkje novella) Metro 2033 var dårleg egna for spelformatet. Den overordna fiksjonen er sjølvsagt den same som i forløparen.

At det er monstre i spelet er fullstendig underordna den både settinga - den overgrodde, trangbodde metroen og atomvinter-Moskva (no "atom-vår", riktignok), og dei menneskelege konfliktane som har oppstått i sjølve metroen. Om Metro 2033 er nokon indikasjon, så får du sikkert skyte på vanlege folk i Last Light òg.

Det eg likevel synest er mest rart er at du trur spelet kjem til å selje best i Asia - kvifor? Den asiatiske spelmarknaden har ingen tradisjon for å vere interessert i FPS-ar utover lightgun-spel, og ser ikkje PC-en som ein reell spelplattform. Denne sorten spel frå aust-europa har tradisjonelt gjort det aller best i Sentral-Europa, og sterkt ellers i Vest-Europa og Nordamerika.

Synes det blir feil å si at asiatere ikke ser pc-en som en reell spillplatform, det er jo utrolige mange gode dota, hon og cs gamere som kommer fra asia så syns den påstanden der egentlig faller i grus.

 

Generelt sett har vel ikke så mange i asia råd til pc eller har det bare ikke, eller bruker det ikke til gaming, der de kjøper konsoller istedetfor.

Men så bor det jo ekstremt mange der og og syntes de blir dumt å ta alle under en kam for det er sikkert bra mange der som spiller data.

Endret av PcAj
Lenke til kommentar

Kommer bare til å selge pga grafikken. Folk er møkklei monsterspill og frihetsbegrensninger i spill. Så om det var post-war GTA ville de kommet bedre ut av det.Dette følger en russisk novelle. Men det er nok ting som fantasimonstre at folk er lut lei av.Man feks ser det med at Wow massen minsker og spill som cod øker.(Cod har ingen fantasi monstre, monstre er ut og virus er inn. feks zombier er jo inn for tiden.)Så vil tippe at hovedslaget blir i asia.

 

Hør på han som innehar verdensopinionen da! Haha. Liker ironien i en kar som tar sin egne personlige oppfatning, og vrir den så langt at det plutselig blir et objektivt faktum. "Jeg liker ikke spill med monstre i, så dette spillet vil nok ingen like".

 

Metro 2033 handlet om langt mer enn skyting av monstre. Monstrene dominerte ikke spillet engang. Og så er det ganske så tåpelig å slå alle "monstre" unner én kam. Det fine med monstre, er at de ikke eksisterer, og at en kreativ spillutvikler kan lage nye monstre som han vil, og interaksjonen din med disse kan være helt unik fra andre spill som også inkluderer monstre. Dermed er det ganske ubrukelig å si at "spill hvor du dreper monstre er ut".

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...