Gå til innhold

AMDs Radeon HD 7970 skal bli raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Typisk at en ny kjerne kommer til 7970 rett etter at jeg kjøpte den "vanlige" typen nettopp -.-
Disse ryktene har jo svirret i ukesvis, ja over en måned vel ++Du må lære deg å undersøke før du kjøper ;)

 

Og ikke minst at ingen burde kjøpt 7970 siden dagen 680 og spesielt 670 ble lansert.

Lenke til kommentar

Dette skal være mer enn nok for AMD å ta tilbake ytelsetronen, og det er medregnet nVidias boost som trekker opp gjennomsnitts-FPS og skaper er feil inntrykk av Kepler i favør av nVidia.

 

hvorfor skaper boost feil intrykk av kepler ? er jo sånn brikken er designet, så er ikke juks av noe slag. nvidia er bare smartere en amd, ikke at det er noe nytt

Lenke til kommentar

 

 

hvorfor skaper boost feil intrykk av kepler ? er jo sånn brikken er designet, så er ikke juks av noe slag. nvidia er bare smartere en amd, ikke at det er noe nytt

 

Smart og smart fru blom!

Readyboost har vist seg å være mindre effektiv i datamaskiner som har dårlig lufteevne eller hvor kjøleren ikke fungerer optimalt.

Jeg tviler sterkt på at Nvidia er smartere enn Amd (eller at Amd er smartere enn Nvidia) , selskapene har stort sett vært flinke med å innovere å komme med ny teknologi som du og jeg kan kose oss med. La oss håpe det fortsetter sånn og at forbrukerne er såpass fornuftige at de kjøper det skjermkortet som er mest fornuftig å kjøpe i forhold til deres lommebok og behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor skaper boost feil intrykk av kepler ? er jo sånn brikken er designet, så er ikke juks av noe slag. nvidia er bare smartere en amd, ikke at det er noe nytt

Boost i Kepler ligger ikke på brikka, det er helt enkelt kretsdesignet som er bygget opp for DV/DF (Dynamic Voltage/Dynamic Frequency.) Implementeringen er basert på 3 mål: strømforbruk, GPU-bruk og temperatur, så lenge disse målene er innenfor sine gitte grenser (GPU-bruk høyt nok, temperatur og strømforbruk lavt nok) vil kortet få en boost.

Kepler Boost vil gi størst boost når det kreves minst, grunnen er så enkel at strømforbruk/temperatur vil være lavest og boosten høyest når det er lite som foregår på skjermen og boosten vil være lavest når det er mye som foregår på skjermen.

Videre har du situasjonen at de fleste benchmarks er korte og lar kortet kjøle seg ned litt mellom hver runde, i motsetning til med faktisk spilling der du kjører 80-100% last mer eller mindre konstant, som igjen betyr at Kepler Boost vil fungere bedre i benchmarks enn i praksis.

 

Så Nvidia er smarte, Kepler boost er en enkel måte å få kortet til å virke bedre på benchmarks enn det faktisk er i virkeligheten. Jeg tviler på at det skyver resultat voldsomt mye, men du ser nok på rundt 10% høyere benchmarks enn hva en ville fått uten Boost i verste fall.

 

Uansett, et HD 7970 @ 1100MHz vil være mer enn nok til å hamle opp med hva enn et GTX 680 kan stille opp med i dag hva ytelse angår, og den kraftig senkede spenningen tyder på at kortet vil klokke enda lengre enn originale 7970 gjorde (vi snakker muligens om 1300MHz kjørbart 24/7 på skikkelig luftkjøling.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette skal være mer enn nok for AMD å ta tilbake ytelsetronen, og det er medregnet nVidias boost som trekker opp gjennomsnitts-FPS og skaper er feil inntrykk av Kepler i favør av nVidia.

 

resultatet som teller.... bare på skolen det ikke er sånn ;)

 

men som nevnt over, har litt mindre nytte i lange økter

Endret av sindre94
Lenke til kommentar

hvorfor skaper boost feil intrykk av kepler ? er jo sånn brikken er designet, så er ikke juks av noe slag. nvidia er bare smartere en amd, ikke at det er noe nytt

Boost i Kepler ligger ikke på brikka, det er helt enkelt kretsdesignet som er bygget opp for DV/DF (Dynamic Voltage/Dynamic Frequency.) Implementeringen er basert på 3 mål: strømforbruk, GPU-bruk og temperatur, så lenge disse målene er innenfor sine gitte grenser (GPU-bruk høyt nok, temperatur og strømforbruk lavt nok) vil kortet få en boost.

Kepler Boost vil gi størst boost når det kreves minst, grunnen er så enkel at strømforbruk/temperatur vil være lavest og boosten høyest når det er lite som foregår på skjermen og boosten vil være lavest når det er mye som foregår på skjermen.

Videre har du situasjonen at de fleste benchmarks er korte og lar kortet kjøle seg ned litt mellom hver runde, i motsetning til med faktisk spilling der du kjører 80-100% last mer eller mindre konstant, som igjen betyr at Kepler Boost vil fungere bedre i benchmarks enn i praksis.

 

Så Nvidia er smarte, Kepler boost er en enkel måte å få kortet til å virke bedre på benchmarks enn det faktisk er i virkeligheten. Jeg tviler på at det skyver resultat voldsomt mye, men du ser nok på rundt 10% høyere benchmarks enn hva en ville fått uten Boost i verste fall.

 

Uansett, et HD 7970 @ 1100MHz vil være mer enn nok til å hamle opp med hva enn et GTX 680 kan stille opp med i dag hva ytelse angår, og den kraftig senkede spenningen tyder på at kortet vil klokke enda lengre enn originale 7970 gjorde (vi snakker muligens om 1300MHz kjørbart 24/7 på skikkelig luftkjøling.)

 

hvis boost virker i benchmark, så virker det da i spill og..og de fleste testsider som har testet 680 tester jo også spill...som har vist at 680 er raskere en 7970 i spill også...

 

7970@1100 vil nok muligens slå 680 ja, mens husk at 680 brikken egentlig er et mid range kort, så er ikke så mye å skryte av. når 685/780 kommer, så vil nok 7970 bli skikkelig gruset :D

Lenke til kommentar

 

... mens husk at 680 brikken egentlig er et mid range kort, så er ikke så mye å skryte av. når 685/780 kommer, så vil nok 7970 bli skikkelig gruset :D

 

Innen den tid kan det godt hende AMD har kommet med en ny serie - sånn går det frem og tilbake, bra for oss forbrukere at det er konkurranse, og synd for fanboys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hvis boost virker i benchmark, så virker det da i spill og..og de fleste testsider som har testet 680 tester jo også spill...som har vist at 680 er raskere en 7970 i spill også...

 

7970@1100 vil nok muligens slå 680 ja, mens husk at 680 brikken egentlig er et mid range kort, så er ikke så mye å skryte av. når 685/780 kommer, så vil nok 7970 bli skikkelig gruset :D

Du tok ikke poenget mitt, gjorde du?

Benchmarks - intervaller.

Spilling - hurtig langkjøring.

Lettere å forstå?

 

Å påstå GTX 680 er et midrangekort er så virkelighetsfjernt at jeg lurer på om jeg burde ta deg seriøst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Typisk at en ny kjerne kommer til 7970 rett etter at jeg kjøpte den "vanlige" typen nettopp -.-
Disse ryktene har jo svirret i ukesvis, ja over en måned vel ++Du må lære deg å undersøke før du kjøper ;)
Og ikke minst at ingen burde kjøpt 7970 siden dagen 680 og spesielt 670 ble lansert.

 

Nå må du ikke glemme at det er mange der ute som av forskjellige grunner må holde seg til AMD, eller forsåvidt nVidia om det er slik

Er du som meg, og har en 3D skjerm som ikke støtter 3D Vision så bør man jo helst holde seg til AMD om man skal spille i 3D.

 

Andre sitter kanskje inne med Eyefinity oppsett og ønsker dermed å fortsette med AMD kort. (Vet Nvidia støtter 3 skjermer nå, men kan være tungvindt i forbindelse med tilkoblingene som er tilgjengelige)

 

I tillegg så er da ikke forskjellen for stor mellom Nvidia og AMD heller, men klart, Nvidia har de beste kortene på markedet atm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...