Gå til innhold

iPhone-oppgradering gir deg dårligere kart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør du oppgradere? Nei. iOS 6 er fortsatt kun tilgjengelig for utviklere. Når iOS 6 slippes så antar jeg at Google Maps kommer til å komme på App Store også, så det er vel ikke noe stort problem å oppdatere når den tid kommer. Regner også med at kartene kommer til å bli bedre over tid.

 

Det har vært en del skriving i oppegående media om at Apple's skifte til egen løsning har skyldtes dårlig samarbeid med Google i forhold til funksjonalitet og Androids kartfunksjonalitet har jo lenge vært overlegen den i iOS. Apple henter vel nå inn mye av det gapet i iOS6, så får heller kartene komme siden.

 

Det mest spennende for Norge sin del er nok mulighten for at trafikkdata kan bli mye bedre (med tanke på hvor mange iPhoner det er rundt omkring), men må innrømme at jeg ble litt overrasket når jeg nå åpnet maps på telefonen min og oppdaget at den faktisk hadde trafikkdata (har vært så vant med at det ikke var noen forskjell når jeg slo det på at jeg ikke har rørt den på flere år)

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på, og det er Siri-integreringen med eldre iPhoner.

Per i dag er ikke Siri et alternativ for telefoner før 4S - vil det si at funksjonen på kart blir redusert? Hva med Eyes free som ble lansert - Siri i bilen. Hvordan vil den virke på en iPhone 4?

Lenke til kommentar

Det mest spennende for Norge sin del er nok mulighten for at trafikkdata kan bli mye bedre (med tanke på hvor mange iPhoner det er rundt omkring), men må innrømme at jeg ble litt overrasket når jeg nå åpnet maps på telefonen min og oppdaget at den faktisk hadde trafikkdata (har vært så vant med at det ikke var noen forskjell når jeg slo det på at jeg ikke har rørt den på flere år)

Jeg er uenig i at dette vil gjøre trafikkdata bedre. Siden alle med iphone og android i dag benytter seg av samme løsningen så gir google maps i dag et godt bilde av trafikken rundt omkring. Når alle disse brukerne i fremtiden deles opp i to leirer, iphone brukere med apple sin kartløsning og androidbrukerne med google sin kartløsning så vil begge løsningene få dårlige grunnlag for å vise trafikkmønsteret siden de har færre brukere.

 

Det blir omtrent som med bensinpris-appen som er tilgjengelig både på iphone og android. Før var den ganske oppdatert med priser på de fleste stasjonene i Bergensområdet. Så slapp NAF sin tilsvarende app med mye medieomtale i lokal presse. Denne appen er bare tilgjengelig til IOS. Etterpå har oppdateringene i den førstnevnte bensinprisappen vært dårligere, og jeg antar at oppdateringen i den nye appen til NAF ikke er noe spesielt mye bedre.

 

Taperne er oss sluttbrukerne...

Lenke til kommentar

Det mest spennende for Norge sin del er nok mulighten for at trafikkdata kan bli mye bedre (med tanke på hvor mange iPhoner det er rundt omkring), men må innrømme at jeg ble litt overrasket når jeg nå åpnet maps på telefonen min og oppdaget at den faktisk hadde trafikkdata (har vært så vant med at det ikke var noen forskjell når jeg slo det på at jeg ikke har rørt den på flere år)

Jeg er uenig i at dette vil gjøre trafikkdata bedre. Siden alle med iphone og android i dag benytter seg av samme løsningen så gir google maps i dag et godt bilde av trafikken rundt omkring. Når alle disse brukerne i fremtiden deles opp i to leirer, iphone brukere med apple sin kartløsning og androidbrukerne med google sin kartløsning så vil begge løsningene få dårlige grunnlag for å vise trafikkmønsteret siden de har færre brukere.

 

Det blir omtrent som med bensinpris-appen som er tilgjengelig både på iphone og android. Før var den ganske oppdatert med priser på de fleste stasjonene i Bergensområdet. Så slapp NAF sin tilsvarende app med mye medieomtale i lokal presse. Denne appen er bare tilgjengelig til IOS. Etterpå har oppdateringene i den førstnevnte bensinprisappen vært dårligere, og jeg antar at oppdateringen i den nye appen til NAF ikke er noe spesielt mye bedre.

 

Taperne er oss sluttbrukerne...

 

Fordelen her vil jo evt bli om Google lanserer denne funksjonen i sin iOS app, og om den blir såpass god at folk velger den fremfor Apple sin.

Lenke til kommentar

Sjette versjon av iOS, og jeg har forstått det slik at det fortsatt ikke finnes støtte for widgets. Hvis dette er korrekt, så vil det si at startskjermene på en iPhone er ca like interessante å se på som desktopen til en PC med Windows 3.1.

 

Irriterer meg også grønt over dette. De timene jeg bruker på iPaden, de bruker jeg på startskjermene.

Lenke til kommentar

Sjette versjon av iOS, og jeg har forstått det slik at det fortsatt ikke finnes støtte for widgets. Hvis dette er korrekt, så vil det si at startskjermene på en iPhone er ca like interessante å se på som desktopen til en PC med Windows 3.1.

 

Irriterer meg også grønt over dette. De timene jeg bruker på iPaden, de bruker jeg på startskjermene.

Poenget er heller at man ikke skal bruke tid på å finne ut info som kan være oppdatert via en widget. Bruker ikke mange Widgets selv (på Android), men de få jeg bruker synes jeg er veldig nyttige. Deriblant antall uleste feeds, gjenstående MB på dataplan og min egen random quotes widget. Ok, sistnevnte er ikke så veldig nyttig da. :)

 

Mange er også avhengige av widgets for vær, sosiale medier, aksjekurser (jeg bruker alltid en widget for valuta på ferier), epost osv osv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...