Gå til innhold

Kommentar: Apple må skjerpe seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Njaaa.... Selv om jeg er enig i at apple er trege på å lansere oppdateringer, så vil jeg ikke si at apple ligger på latsiden. I mountain lion kommer gatekeeper, som gjør at du kan begrense hvilken software som har lov til å bli installert på maskina. Med tanke på at så og si alle programmer verdt å ha på mac nå om dagen (gratis eller ikke) er tilgjengelig via app store, gjør det også mindre sannsynlig at folk laster ned og installerer noe som åpner dem for angrep.

 

Apple har også sagt fra seg ansvaret om å videreutvikle Java for Mac, der har de spilt ballen over til Oracle og når de endelig får fart på sakene så blir det nok bedre... Nå brukes jo kun java til bankID for min del, men det er vel godt mulig det blir brukt mye flittigere av andre.

 

Det blir også litt feil å sammenligne mac os x med windows xp hvor det var vanlig at brukerne kjørte med administrator rettigheter. Windows hadde mye større behov for å kjøre en omveltning enn det apple har idag.

 

I noen tilfeller er det også brukerens feil (i mange tilfeller, i min erfaring), men selv om det ikke er tilfelle, så er det alltids noen ormer som vil slippe gjennom, ingen software er perfekt. Men ja, apple kunne nok vært raskere ute med sikkerhetsoppdateringer av safari blant annet, men HELT håpløse er de ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Umulig å ta han fyren seriøst. Det eneste han er ute etter er å skremme Mac brukere til å kjøpe anitvirus.

 

Men, hadde Kaspersky sine antivirus klart å stoppe ormen før noen viste om den? Om ikke så er jo programmet fette unyttig, da brannslokkingen like godt kan komme fra Apple, som fra Kaspersky.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det kommer kanskje litt an på to ting. Hvor raskt vil Kaspersky i forhold til Apple oppdage feilen, og hvor lang tid vil det ta før det kommer en fiks.

I tillegg så bør man kikke på omfanget. Om en enkelt hjemmebruker får et virus eller en orm er jo det kjipt nok. Men hvordan vil det være for en bedrift som kanskje har sensitive data?

Lenke til kommentar

Kjenner jeg begynner å bli over middels irritert av Eugene. Det ene forsøket etter det andre på å skremme forbrukere til å kjøpe antivirusprodukter.

 

Sikkerheten i Lion og Mountain Lion er absolutt på nivå med konkurrerende plattformer. Full ASLR, Sandboxing, Gatekeeper, med mer. Jeg vil påstå at Apple har lagt listen høyt, men det vil selvfølgelig alltid være noen som klarer å hoppe over den.

 

Eugene kan ta seg en bolle

Lenke til kommentar

Poenget her er ikke selve "antivirusprogrammet" det er Apple sin holdning og ikke minst budskap til forbrukeren "Apple er trygt" som Kaspersky først og fremst prøver å få fram har gjort til at situasjonen nå er svært kritiserbar.

 

At Apple også er svært trege med å "tette" sårbarheter er også alvorlig og jeg må si meg enig med Kaspersky at det er ikke bra for forbrukeren i det hele tatt at slikt fortsetter på denne måten.

 

Det blir morsomt i de kommende årene om forbrukerne fortsatt kommer til å sitte og tro på alt de får servert hos Apple mens sannheten er at en Apple er like sårbar som en Pc (windows).

Endret av Malvado
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selv om han muligens har motiver om å selge flere antivirus pakker, betyr ikke det at argumentene hans er feil.

 

Jo større markedsandel Apple får, jo fler virus vil en se. Det er klart at en "hacker" som har ønske om å skaffe seg kontonummer etc går til den platformen hvor det er flest brukere.

 

Windows har hatt så enormt mange brukere at det ikke er rart at virus og hacks dukker opp der. Om 5-10 år er kanskje bildet litt annerledes, selv om Apple sannsynligvis ikke vil få større markedsandel enn Microsoft.

Lenke til kommentar

Spar oss Kaspersky. Å la flame (og gud vet hva annet) få herje fritt så lenge som det gjorde inviterer ikke akkurat til å ha tillit til dine antivirusferdigheter. Og for ordens skyld har jeg ikke hørt virus-argumentet fra Apple siden den reklamen var på lufta for nokså lenge siden.

MEN: når det er sagt burde Apple oppdatere programmer og tette sikkerhetshull oftere. Der er jeg enig.

Lenke til kommentar

Det blir morsomt i de kommende årene om forbrukerne fortsatt kommer til å sitte og tro på alt de får servert hos Apple mens sannheten er at en Apple er like sårbar som en Pc (windows).

 

Jeg velger å tro at unix-systemer er mindre sårbare enn Windows. Burde vel ha noen referanser for dette kanskje ...

 

Uansett Apple sin approach med trege sikkerhetsoppdateringer og ingen brannslukningsystemer (antivirus) er ikke bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Det morsomme med denne artikkelen er at jeg skrev akkurat det samme i kommentarfeltet om en artikkel der en journalist skrev at mac er så trygt og godt. Den gang skrev jeg at mac kommer til å få virus, og det vil bare herje mer og mer jo større andel det får. Flere mac entusiaster protesterte vilt og mente at det samme er blitt sagt i fortiden uten at det er skjedd. Her er vi et år etterpå der det nå blir advart om utviklingen.. Jo fler som kjøper mac, jo flere virus vil vi få. I tillegg er det først nå i det siste at mac er blitt så populært, det tar litt tid før neste generasjon av mac brukere/virus skapere vil starte med virus i stort omfang.

 

INGEN systemer er vanntette, så lenge markedsandelen er stor vil det ALLTID være profitt å hente for de som lager virus.

 

Arrogansen og troen hos enkelte mac brukere på at produktet faktisk ikke kan få virus er så stor hos enkelte at det kan bli irriterende..

 

Slik systemene er i dag tror jeg at windows vil stå litt dårligere rustet nettopp fordi brukeren selv har større frihet. I mac har man en hånd kneblet på ryggen og derfor vanskeligere å gjøre like mange feil og åpne like mange dører. Med windows 8 kan det virke som microsoft ønsker å gjøre det samme med windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...