Gå til innhold

Utviklerne favoriserer fortsatt Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommer til å jevne seg ut når Ics og Jelly Bean når massene tipper jeg, men Eple kommer til å sikkert til å føre denne "kampen" også

 

edit : Når Jelly Bean blir lansert og ført ut til massene

 

ICS har brukt 8 måneder på å nå ut til under 10 % av androidtelefoner. Det er ingenting som tilsier at JB vil gjøre ting noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samtidig bør det nevnes at Android-plattformen har hentet litt innpå Apple når det gjelder utvikling av nye apper det siste halvåret.

 

Ja, men her synes jeg dere burde få med Flurrys uttalelse hvor de mener dette er svært sesongbetont:

 

"While Google made some gains in Q1 2012, edging up to over 30% for the first time in a year, we believe this is largely due to seasonality, as Apple traditionally experiences a spike in developer support leading up to the holiday season. Apple’s business has more observable seasonality."

 

Sammenlikner man Q1 2011 mot Q1 2012, slik at man sammenlikner samme sesong fra hvert av de to årene det er snakk om her, har iOS sin andel økt fra 63% til 69%, mens Android sin har sunket fra 37% til 31% (øker den ene, synker selvsagt den andre i slike oversikter).

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist at utviklerne må velge. Det burde vært som internett var: Utvikling av tjenester som kan tas i bruk på alle platformer.

Man "må" ikke velge, men det er vanskelig å lage en direkte port fra en platfor til en annen, når UI og primære gestures er forskjellige mellom OSene.

Man kan se på Readability, der utviklerne har gjort VELDIG mye arbeid i å få Android porten lik den orginale iOS utgave. Men ved å gjøre det så skyter de seg selv i foten, siden Android har helt andre UI elementer og oppygging enn iOS.

 

Så for å få et bra resultat så kan man ikke kjøre en "one-for-all" løsning, siden OSene er så forskjellige.

 

Google prøve å bøte på dette ved at de har sluppet veldig detaljerte og gode Design Guidelines som er mye mer lettfattelig og uniforme enn Apple sin 200siders blekke. Så får vi ser hvor det ender :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig ønsker jeg like mange utviklere til alle plattformer (Android, iOS, Windows Phone med flere..), det er utrolig trist når valget av mobiltelefoner og mobiloperativsystem ofte står på hvorvidt applikasjonene du ønsker eksisterer eller ikke eksisterer på den plattformen.

 

For min del så kunne jeg godt tenke meg å teste ut Windows Phone 7.5, men dagens utvalg av applikasjoner er alt for snevert til at det blir aktuelt for min del. For meg så definerer på mange måter endel tredjeparts applikasjoner hva jeg kan, og ikke kan gjøre med en smarttelefon. Operativsystemet i seg selv kan være så bra det bare vil, men har jeg ikke de applikasjonene jeg er ute etter så stikker det noen alvorlige kjepper i hjulene for hvor praktisk og hending hele mobiltelefonen blir for meg.

 

Her er folk naturligvis forskjellige, finnes de som knapt bryr seg om applikasjoner også har du jo de som går lange veier for å få ting sånn som de vil iform av at det kanskje muligens finnes noen litt mer "uoffisielle" applikasjoner som kan konfigureres og manipuleres til å få jobben som du er interessert i gjort. Jeg for min del vil at en mobiltelefon skal være så rask, effektiv, brukervennlig og lettvinn som overhode mulig, ønsker jeg en Google Authenticator, eller sjekke sanntidsoppdatering av lokalkollektivtrafikken så ønsker jeg enkel og grei tilgang på Google sin Authenticator applikasjon og Trafikanten applikasjoner og ikke noe "uoffisiell" tredjepartsverktøy som kanskje gi meg det samme resultatet etter et par timer med Google søk, mye frem og tilbake og annet dilldall.

 

 

Nå er det jo ikke sånn at Android står så mye tilbake for iOS på disse områdene lenger, men de ligger fremdeles bak og jeg ser stadig at nye applikasjoner kommer til iOS først og Android senere og endel større programvarer som gjerne koster litt penger finner aldri veien til Android da utviklere tydeligvis mener at det ligger mindre penger og potensiell fortjeneste i Android enn med iOS.

 

Windows Phone på sin side tror jeg vil ta seg opp med tiden, spesielt med Windows Phone 8 og Windows 8 med felles utviklerplattform (?). Men på det norske markedet per i dag er og blir Windows Phone et nisjeprodukt for utviklere og du ser jo knapt noe som helst utviklet for Windows Phone 7.5 og når det først kommer så er det som oftest i versjoner som ikke når Android og iOS variantene til knærne engang. Og som sagt da hjelper det ikke om Windows Phone 7.5 som operativsystem er aldri så godt, for jeg er faktisk helt avhengig av mine mest bruke applikasjoner og et godt bibliotek av nye applikasjoner for å få full utnyttelse av en smarttelefon anno 2012.

 

 

Ting skal ikke være sånn, og det er til syn og sist oss forbrukere som taper på dette. Men Google har vell bare seg selv å takke når det gjelder problematikken rundt Android, spør du meg så er det et par hovedgrunner til at ting har blitt som de har blitt med Android kontra iOS fra en utvikler sitt ståsted:

 

 

#1: Folk har en lei tendens til å forbinde Google og Android med noe som i all hovedsak er gratis. Mange kjøper rimelige Android telefoner fordi de er nettopp det, rimelige. Her har du en veldig stor brukerbase som rett og slett ikke er like kjøpevillige på Android Market og stort sett holder til applikasjoner som er gratis. De fleste statistikker understreker jo nettopp det at det er flere som betaler for applikasjoner på iOS (AppStore) enn på Android (Android Market) og utviklere må heller ty til reklame i applikasjoner kontra det å tjene inn penger på rene salg. Dette blir gjerne et problem for mindre utviklere da det er fryktelig vanskelig å regne seg frem til hvor populær en applikasjon vil bli og hvor mye du potensielt vil tjene på reklame innenfor mobilapplikasjoner. Med mindre du er Riot og vet du kan tjene i bøtter og spann på Angry Birds fordi millioner, på millioner av mennesker garantert vil laste det ned så er ikke dette en god nok forretningsmodell for flere utviklere.

 

 

#2: Fragmentering. Det så mange variabler en utvikler må ta høyde for når de utvikler til Android kontra iOS at det ikke er morsomt. Først har du mobiler med alle mulige slags oppløsninger, og ikke bare er det forskjellige oppløsninger men også forskjellige sideforhold (16:9, 3:2, 4.3 osv..). Du kan ikke bare lage deg en applikasjon som automatisk vil skalere og fungere godt på samtlige Android mobiltelefoner på markedet, noe du mer eller mindre kan med iOS som fører til ekstra mye hodebry og ekstra utviklingstid som betyr ekstra og høyere utgifter for utvikleren. Videre så har du jo det faktum at Android mobiltelefoner finnes med alle mulige slags maskinvarekonfigurasjoner, alt fra svake til kjempekraftige modeller. En utvikler vil gjerne utvikle mot et bredest mulig publikum og må da ta høyde for at ting må kunne yte og kjøre forsvarlig på de svakere modellene, men samtidig så forventer jo personer med dyrere og kraftigere modeller at maskinvaren deres skal bli utnyttet, hva gjør du som utvikler da? Her finnes det jo utallige eksempler av spilltitler som finnes til både iOS og Android hvor iOS versjoner har en god del mer avansert og penere grafikk enn Android varianten rett og slett fordi utviklere må ta høyde for fragmenteringen av maskinvare på Android plattformen.

 

Bare for å gjøre kabalen og kostnadene enda høyere så må du jo gjerne sitte på xx-antall Android modeller for testing av applikasjonene dine for å sørge for at ting kjører smertefritt på alt fra svake modeller, til kraftigere modeller. Modeller med Qualcomm SoC, til Exynos til nVIDIA Tegra osv.. Det er jo ikke gitt at applikasjonen din som fungerer perfekt på en modell med Exynos SoC vil fungere like bra eller på noen måte perfekt på en modell som kjører Tegra SoC osv osv.. Igjen så blir det jo et hav av ting for en utvikler å forholde seg til og det koster mye tid og penger.

 

 

Videre så har vi jo fragmentering av selve operativsystemet, det at knappe 10% sitter med Ice Cream Sandwich understreker jo dette problemet. Når en utvikler ikke lenger kan vite med 100% sikkerhet hvilken programvareversjon det er best å utvikle imot så har man et stort problem. Sammenligner vi med iOS så stitter over 80% av brukerne nå på iOS 5, mens altså knappe 10% sitter på ICS. Skal en utvikler ta sjansen på å implementere funksjoner og APIer fra ICS og optimalisere mot det når det tar så lang tid før brukere kommer seg over på den nye versjoner eller skal man da holde seg til å optimalisere og programmere mot gammel programvare da dette er det folk flest tydeligvis bruker? Dette er jo ikke ideelt for noen parter involvert. Det blir jo ikke bedre av at XX-antall rooter og legger inn custom roms som øker fragmenteringen ytterligere og gjør det enda verre for en utvikler å verifisere og kvalitetsjekke applikasjonene sine opp mot riktig programvare.

 

 

#3: Ikke alle har tilgang på Android Market i utgangspunktet, dette er naturligvis en showstopper for mange utviklere som er ute etter å tjene mest mulig penger. For ikke å snakke om at det er utrolig enkelt å Google seg frem til cracka versjoner av applikasjoner og legge inn rett i stock / standard rom på Android. På iOS så må du tross alt jailbreake (noe de færreste faktisk gjør), legge inn installous osv før du kan få inn piratkopierte varianter av applikasjoner. På Android så er dette langt enklere og gjør at potensiale for piratkopiering er endel høyere enn på iOS.

 

 

 

Det er ikke nødvendigvis sånn at disse faktorene enkeltvis skremmer bort utviklere, men summen av alle faktorene totalsett gjør det jo naturlig for endel utviklere å nedprioritere Android da det ligger mer penger og fortjeneste i iOS. De fleste utviklere går heldigvis for å utvikle til flest mulige plattformer for størst potensiale for fortjeneste, men jeg skjønner godt hvorfor mindre utviklere heller velger iOS fremfor Android når ting er sånn som de er per dags dato og her må Google ta noen skikkelige grep for å få ting på rett kjør. Det er nå hvertfall min mening og oppfatning av det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

#3: Ikke alle har tilgang på Android Market i utgangspunktet, dette er naturligvis en showstopper for mange utviklere som er ute etter å tjene mest mulig penger. For ikke å snakke om at det er utrolig enkelt å Google seg frem til cracka versjoner av applikasjoner og legge inn rett i stock / standard rom på Android. På iOS så må du tross alt jailbreake (noe de færreste faktisk gjør), legge inn installous osv før du kan få inn piratkopierte varianter av applikasjoner. På Android så er dette langt enklere og gjør at potensiale for piratkopiering er endel høyere enn på iOS.

 

har ikke alle tilgang til marked??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det ikke snakk om litt over 7% som har ICS pr i dag?
Tallet du nevner gjelder vel andelen av Google Play sine brukere som har ICS, ikke andelen av Android-mobiler i bruk som har ICS. Stor forskjell.

 

Hvorfor det? For en som utvikler applikasjoner til Google Play Market er det jo andelen av brukerne der som har ICS som teller. Ikke alle de andre folka som aldri kommer til å laste ned noe.

Lenke til kommentar
Uansett hvilket tall som er relevant for deg er det fortsatt viktig å presisere hva et tall faktisk beskriver.

 

Klart. Men du hevder nå at det er en signifikant forskjell i andelen brukere av de forskjellige versjoner som ikke er på Google Play, noe jeg ikke helt ser hvorfor skulle skje. Dersom sannsynligheten for at en bruker laster ned apps er like stor om han har 1.5, 2.2, 2.3 eller 4.0 er jo distinksjonen fullstendig irrelevant.

Lenke til kommentar

Selv om det er en del av sjarmen med åpenheten rundt Android, så håper jeg Google innser at de må slutte å gi Android til alle produsenter som spør, og kun satse på maks 10 modeller med Android i året (er min mening).

 

Noe annet som kan være grunnen er at det er enklere å piratkopiere apper på Android enn på iOS, selv om begge delene er relativt enkelt så lenge du vet hva du må gjøre.

 

Her er hva jeg ser for meg er den beste løsningen for Android:

 

7 modeller som kjører Android i året, ALLE skal oppdateres gjevntlig i minimum 2 år.

3 high-end modeller med det nyeste av det nyeste, der to kommer i Q2 og en i Q4.

2 mid-end modeller, samme prinsipp som over.

2 Billig-modeller som kan komme når som helst, men må være god nok til å motta fremtidige androidoppdateringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror Android som ett felles system er døende.

 

Etter at Google kjøpte Motorola er alle de andre leverandørene livredde for at Google skal favorisere sine egne produkter (tidligere tilgang til kunnskap f.eks), og med god grunn.

 

Min spådom er at vi kommer til å se utstrakt forking av Android-kodebasen i løpet av et år eller to, og et enormt fall i populariteten til systemet som et resultat.

 

Android er ekstremt populært i dag, og avarter av det kommer nok til å dominere lenge, men ikke som et system med interkompatibilitet mellom enheter fra forskjellige produsenter. Det har allerede begynt, bare se på Kindle Fire.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
#3: Ikke alle har tilgang på Android Market i utgangspunktet, dette er naturligvis en showstopper for mange utviklere som er ute etter å tjene mest mulig penger. For ikke å snakke om at det er utrolig enkelt å Google seg frem til cracka versjoner av applikasjoner og legge inn rett i stock / standard rom på Android. På iOS så må du tross alt jailbreake (noe de færreste faktisk gjør), legge inn installous osv før du kan få inn piratkopierte varianter av applikasjoner. På Android så er dette langt enklere og gjør at potensiale for piratkopiering er endel høyere enn på iOS.
har ikke alle tilgang til marked??

 

Play Store er for eksempel ikke forhåndsinstallert på Android-telefoner i Kina. Som kjent så er ikke Google og Kina gode venner, så hvis en kineser har kjøpt en Android-enhet i Kina, så må den personen roote telefonen og legge inn Play Store selv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...