Gå til innhold

Miniobjektiv fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rettelse: Pentax har 3 stk 40mm pannekakeobjektiver, derav 2 som er i salg nå. Den nyeste (XS-versjonen) er ikke fult så skarp som de to andre (Tester: Dxomark og slrgear)

 

Canons 40mm har et ekstra linseelement, men til gjengjeld har Pentax sine flere blenderlameller. (Den gamle, manuelle versjonen som jeg har har også blenderring, men det er dessverre en stor ulempe med manuell fokus på denne brennvidden. Unødvendig å si, men jeg sier det nå likevel: jeg får selvsagt stabilisert bilde med pannekaka)

 

Jeg synes uansett det er bra at Canon får et slikt objektiv. Jeg regner med det yter bra, i hvert fall på 1,6x crop. Lurer på om dette insinuerer noe om Canons satsing på speilløst. (Hybrid CDAF sensor sier vel også noe)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Utrolig søt liten sak! Mon tro om vi får et speilløst kamera å henge det på???

Neppe uten adapter - kommer det et speilløst hus vil det ha kortere registeravstand.

 

Men - det kan godt hende det kommer en versjon til et speilløst system.

 

 

Det som derimot kan være snasent på et speilløst system med kortere registeravstand er enda videre pannekaker, som ikke er mulige å lage små og gode til EOS-fatningen.

Lenke til kommentar

Utrolig søt liten sak! Mon tro om vi får et speilløst kamera å henge det på???

Neppe uten adapter - kommer det et speilløst hus vil det ha kortere registeravstand.

 

Men - det kan godt hende det kommer en versjon til et speilløst system.

 

 

Det som derimot kan være snasent på et speilløst system med kortere registeravstand er enda videre pannekaker, som ikke er mulige å lage små og gode til EOS-fatningen.

Så sant, så sant... får holde drømmene for meg selv :p

Lenke til kommentar

Når det bygger såpass mye ut som 22,8 mm, vet jeg ikke om pannekakeobjektiv er den helt riktige betegnelsen. Kjøttkake, kanskje :p

 

Men det er interessant at de priser det såpass lavt. Ikke utenkelig at man vil se en utbredelse av slike objektiver fremover.

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Mange synes at lysstyrke f/2,8 er dårlig for en fast normal, og andre har laget like kompakte pannekaker med største blender f/2.0. Det er lov å håpe at Canon har prioritert optisk ytelse heller enn maksimal lysstyrke.

 

MTF-chartet ser lovende ut

 

Her sammenlignet med et par av Canons 50mm´ere

 

40pancakemtf.jpg

(Svarte streker er riktignok på full åpning, og her bør en 40mm/2,8 lett slå 50mm på 1.8/1.4)

 

 

Om objektivet yter godt fra full åpning mht. kontrast, farge og skarphet, lever min 35L farlig. På store blendere foretrekker jeg bokehen til Zeiss 35/2, men autofokus er kjekt å ha. En kompakt 40mm med god optisk ytelse kunne være et fint suplement de gangene jeg trenger autofokus.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Imponerende skarphet, iflg Photozone er dette Canons skarpeste fastoptikkalternativ mellom 35 og 50mm på blender 2,8, bare 35L slår den på senterskarphet, men ikke i hjørnene...

 

Nedblendet blir konkurransen jevnere.

 

Den kompakte designen gir vignettering som er nokså stor på 2,8 men til å leve med. Får mer og mer lyst på dette objektivet.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Det er et godt valg å optimalisere for skarphet.

 

Vignetteringen er ganske stor. Man taper nesten to blendertrinn ut i hjørnene. Det er omtrent f/5,0 i hjørnene når den er f/2,8 i midten. Kompensasjon kan gjøres ganske bra, med de ulempene at det drar opp støynivået og ned kontrastnivået i hjørnene.

 

CA er også litt høy, men det kan også kompenseres for, med visse ulemper.

 

Bokehen er "nervøs" med grønnskjær i kantene.

 

Men skarpheten er upåklagelig!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...