Gå til innhold

Gjør et kamerakupp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke finne Casio EX-ZR100 til 995,- noe sted i deres Prisguide. Selv om det står at Lefdal selger det for 995,- der, så får man opp 1695,- som pris når man kommer over til Lefdal.com. Det samme gjelder for Elkjøp, en pris på Prisguide.no og en helt annen (1695,-) på Elkjop.no.

 

Sjekket noen av de andre kameraene i denne artikkelen også, mye feil priser i Prisguide.no sett opp mot realiteten på butikkenes egne nettsider. Det er helt håpløst med en slik artikkel som ene og alene er bygget opp rundt produktenes priser og hvor kildematerialet (ref. Prisguide.no) ikke holder mål, rett og slett villedende journalistikk.

Lenke til kommentar

ZR100 har regelmessig vært på søndagstilbud hos Lefdal og Elkjøp den siste måneden. Jeg pleier å sjekke sidene deres hver lørdag kveld for å se hva de har som lokketilbud på søndag. Det er et morsomt kamera på grunn av muligheten til å ta 10-30 bilder i sekundet, men lider som vanlig av liten sensor og mye støy.

 

Lefdal har forresten NX200 med den lille 20-50mm på tilbud til kr 3995,-

http://www.lefdal.com/product/foto-video/systemkamera/NX200Z/samsung-nx200-systemkamera?scid=PRICECOMP_PRISGUIDENO

Lenke til kommentar

Kan ikke finne Casio EX-ZR100 til 995,- noe sted i deres Prisguide. Selv om det står at Lefdal selger det for 995,- der, så får man opp 1695,- som pris når man kommer over til Lefdal.com. Det samme gjelder for Elkjøp, en pris på Prisguide.no og en helt annen (1695,-) på Elkjop.no.

 

Sjekket noen av de andre kameraene i denne artikkelen også, mye feil priser i Prisguide.no sett opp mot realiteten på butikkenes egne nettsider. Det er helt håpløst med en slik artikkel som ene og alene er bygget opp rundt produktenes priser og hvor kildematerialet (ref. Prisguide.no) ikke holder mål, rett og slett villedende journalistikk.

 

Prisene til Akam er nok riktige ved pubelisering. Dette Casio kameraet har "svingt" rund tusenlappen lenge både på Elkjøp og Lefdal. (i praksis samme nettsjappe)

Lenke til kommentar

Elkjøp og Lefdal er ikke "i praksis" samme nettsjappe, for eksempel sender ikke Lefdal mange varer til Nord-Norge. Det er vel rettere å si to hoder av samme troll. Jeg har faktisk fått tilbudsprisen fra Lefdal ved å spørre Elkjøp.no, riktig nok hadde Elkjøp hatt samme prisen tidligere. Begge to er del av samme kjede som Pixmania, forøvrig (DSG).

Lenke til kommentar

Alle prisene i denne artikkelen ble sjekket før publisering, og stemte på det tidspunktet.

Man leser det som passer av innlegget ser jeg.

 

Det som er problemet er jo ikke hva som var prisen da du skrev artikkelen kontra nå. Problemet er jo at Prisguide viser en pris og når man klikker på denne så kommer man til butikkens nettside hvor det står en helt annen.

 

Prisguide viser fortsatt 995,- for Casio-kameraet som jeg brukte som eksempel på problemet, men den reelle prisen er 1695,-.

 

Dette er jo ett problem som er rimelig kritisk i noe som skal være en guide i en verden av priser. Om man f.eks vil se den nye Operaen i Oslo som turist i Norge, så hjelper det lite om guiden man bruker velger å kun vise frem lokalene Den Norske Opera tidligere hadde i Folketeaterbygningen.

 

"Takk for tipset, jeg skal gi beskjed til de som er ansvarlig for driftingen av den tekniske biten hos Prisguide.no." eller noe mindre skyttergrav-aktig hadde vært hyggelig å møte når man som leser påpeker en kritisk bug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle prisene i denne artikkelen ble sjekket før publisering, og stemte på det tidspunktet.

Man leser det som passer av innlegget ser jeg.

 

[...]

 

"Takk for tipset, jeg skal gi beskjed til de som er ansvarlig for driftingen av den tekniske biten hos Prisguide.no." eller noe mindre skyttergrav-aktig hadde vært hyggelig å møte når man som leser påpeker en kritisk bug.

 

Jeg synes ikke svaret mitt var skyttergravpreget i det hele tatt jeg, så det er synd om du legger det i det.

 

Men om så var, hva hadde du egentlig forventet deg når du anklager meg for å bedrive villedende journalistikk? Leverer du fra deg folkeskikk får du folkeskikk i retur.

 

PS!

 

Prisguide-folka tipses selvsagt om problemer med tjenesten, så takk for tipset! ;)

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående brukt-tipsene helt på slutten, jeg mener helt ærlig at det ikke er noe poeng for folk å se etter andre produsenter enn Canon/Nikon. Om dette skal være tips for førstegangskjøpere eller relativt ferske fotografer, så er det ikke noe poeng å ekskludere seg selv fra et stort bruktmarked for å spare noen kroner. Ser man på foto.no/finn.no, så dukker det opp brukte objektiver/blitser en gang i skuddåret for produsenter som Sony, Olympus og Pentax, og med et så lite utvalg er bruktprisene ofte tettere opp mot nypris enn de er for Canon/Nikon.

 

Kamerahuset er uansett forbruksvare, det er optikken som er verdt å bruke penger på.

 

Tipsene for øvrig er gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som er problemet er jo ikke hva som var prisen da du skrev artikkelen kontra nå. Problemet er jo at Prisguide viser en pris og når man klikker på denne så kommer man til butikkens nettside hvor det står en helt annen.

 

Prisguiden oppdateres så vidt jeg vet bare en gang i døgnet. Det kan og vil være forskjeller, spesielt på kortvarige tilbud.

Lenke til kommentar

Prisguiden oppdateres så vidt jeg vet bare en gang i døgnet. Det kan og vil være forskjeller, spesielt på kortvarige tilbud.

 

Nei, det var tidligere. Prisguiden oppdateres nå flere ganger i døgnet, men oppdateringene har vært slått av siden tidlig i dag morges pga utviklingsavdelingen vår arbeider med å implementere endringer og forbedringer.

Lenke til kommentar

Oppdatert og oppdatert .. slik jeg leser ditt "kamerakupptips" så skal jeg for den nette sum av kr 2990

så skal jeg få et Panasonic Lumix DMC-GF3 med to objektiv på kjøpet. I prisguiden er det ikke lett å finne ut hvilken butikk som faktisk gir deg to objektiv. Såvidt jeg har funnet ut er det bare Lefdal som har dette tilbudet. Så her kan guiden umulig være oppdatert, ( dersom den var satt til å filtrere de butikkene som hadde to objektiv med i tilbudet !? )

Lenke til kommentar

Også Komplett og NetOnNet. Tviler på at guiden var satt til å filtrere.

 

NetOnNet har med begge objektivene det er riktig, Komplett har ikke kameraet på lista..

Poenget med å presantere en slik artikkel er samhandling med prisguiden. Artikkelen forteller om gode tilbud og prisguiden skal lede vei mot butikkene. I dette tilfellet sier prisguiden alt og ingenting, kamera pluss to objektiv må en lete fram selv.

Lenke til kommentar

Men et av de aller beste kuppene på markedet idag er vel Canon SX230HS.

http://produkt.akam....sx230-hs-144780

Og Lefdal har solgt det i flere helger til kr 990,-.

"Gold Award" på dpreview.com. Panasonic TZ30 fikk "bare" 75%.

Denne Canon'en har litt mindre zoomområde en TZ30, men det viktigste: bildekvaliteten er bedre.

"Bare" 75%? Er SX230 sine 77% så mye bedre da? Finner heller ingen "Gold award".

 

Har du testet de selv, opp mot hverandre? Det har heller ikke jeg, men jeg har erfart et par ting angående tester.

 

Man skal aldri stole på tester. Andre tester rangerer TZ30 like høyt som SX260 på bildekvalitet, og de mener SX260 er en klar forbedring fra SX230 i forhold til bildekvalitet. Hva som stemmer, er opp til en selv å bedømme.

 

Går vi tilbake til dpreview, så gir de SX230 bare 2% bedre totalscore (77% mot TZ30 sine 75%) og det er i tillegg testet for et år siden, mens TZ30 ble testet i april i år. Kravene øker i takt med at kameraene også blir bedre. Testene er heller ikke skrevet av samme person, og SX230-testen er mindre omfattende.

 

Det er godt mulig at SX230 er bedre (som sagt, ikke stol på tester), og til 1.490 kroner er det et godt kjøp uansett (Lefdal sin nåværende pris). Hadde det bare vært på lager...

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...