Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

tumblr_m0j4yyF8yg1qklpax.jpg

Vi kan nok starte denne tråden først som sist, jeg vil oppdatere førstepost med relevant informasjon, bilder osv så fort vi vet noe mer konkret om Apple sin iPhone 5, eventuelt "den nye iPhone" om Apple skulle velge å døpe den om slik som med iPad.

Føl dere fri å diskutere alle banale rykter, ønsker og formeninger i øst og vest i denne tråden, jeg ønsker dog ikke å spamme førsteposten med alle slags rykter og vissvass så den forblir noe tom inntil vi ser noen offisielle bilder og får litt offisiell data rett fra Apple, noe som trolig blir på WWDC'12 som holdes på mandag, 11. Juni 2012.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.youtube.com/watch?v=8XY841RAY4Y&feature=player_embedded

 

Det har svirret et hav av rykter, de fleste like usannsynlige som at Hellas skal iløpet av året ende opp som et av verdens rikeste land.

 

De ferskeste ryktene, og som denne videoen som visstnok skal vise kabinettet til nye iPhone 5 (Sort) så ser vi jo blant annet endel forandringer som:

 

- Lengre / høyere skjerm, 16:9 sideformat

- Mindre dockkontakt (mulig micro / mini-usb?)

- Minijack kontakt er flyttet fra toppen til bunnen av telefonen

- Mindre simkort slot (mulig nanosim?)

- Noe tynnere design, hvor stordeler av baksiden er metall (aluminium?)

 

 

Lengre / høyere skjerm, 16:9 sideformat:

 

Hva tror vi om dette? Personlig syntes jeg det er utrolig snodig om Apple skal gå for en høyere, men ikke bredere skjerm. Det gir mening med tanke på Steve Jobs sin tidligere kommentarer (rykter) om at en større skjerm vil være dårligere designet for bruk med en hånd, det å gjøre telefonen høyere men ikke bredere vil på mange måter opprettholde grepet du og navigasjonsmulighetene du har på telefonen. Den store ulempen er et nytt sideforhold (16:9 vs 4:3) som gjør at iOS utviklere for første gang blir nødt til å forholde seg til to forskjellige sideforhold og dermed blir avhengig av å utvikle og optimalisere alle applikasjonene sine til to separate modeller. Samtidig så vil iPad tydeligvis fortsette med 4:3 og ikke gå over til 16:9 som gjør at utviklere blir nødt til å forholde seg til både 4:3 og 16:9 når de skal utvikle iOS applikasjoner i overskuelig fremtid om disse ryktene stemmer, det er ikke snakk om en begrenset periode hvor iOS enheter sakte men sikkert går over til 16:9 ifra 4:3.

 

Dette virker noe ulogisk og går litt imot det praktiske og brukervennlige utviklermiljøet Apple og Steve Jobs ønsket å skape med iOS, kontinuiteten med samme sideforhold og forsåvidt samme oppløsning (ta oppløsningen x 4 med retina skjermer, kontra "vanlige" skjermer) forsvinner. Men det er nye tider for Apple, Tim Cook er ikke Steve Jobs og det er ikke umulig at Apple plutselig skulle gå for slike løsninger. Det er dog fult mulig Apple har en genial løsning på dette i praksis om 16:9 skulle bli realitet.

 

 

Mindre dockkontakt (mulig micro / mini-usb?):

 

Den tradisjonelle Apple dockkontakten har vi hatt i en årrekke nå og den er vell kanskje på vei ut. Ikke bare tar den opp stor plass, men den er utdadtert på mange måter og jeg vil tro at Apple selv ønsker en løsning som integrerer muligheten for både USB3.0 og Thunderbolt for raskere synkronisering og overføring, samtidig som de vil ha kontakten fysisk mindre da det enklere åpner opp for tynnere og bedre designløsninger på produktene.

 

Det å plutselig drepe den tradisjonelle dockkontakten må uansett være et tøft valg for Apple da de bryter med kompatibiliteten et så stort hav av tredjepartsprodukter at det potensielt er en gigantisk showstopper for potensielle kjøpere. De fleste av oss har nå x-antall USB til Apple dock kabler, x-antall enheter og produkter om det så må være ladestasjoner, AV-receivere, høyttaler løsninger, ja gudene vet hva som er kompatibel med den tradisjonelle dockkontakten. Det å fjerne den til fordel for noe nytt kan vise seg å bli problematisk, men Apple har typisk vært et selskap som helt ut av det blå dropper støtten for ting de ikke føler har livets rett lenger, de dveler ikke på gammel teknologi bare for å holde bakoverkompatibiliteten på plass som blant annet Microsoft er kjent for å gjøre i en årrekke.

 

Et stort spørsmål mange stiller seg er hvorvidt Tim Cook vil dra Apple i en mer åpen retning, hvor de nå kanskje implementerer Micro-USB fremfor en ny proprietær dockløsning, noe som er en spennende og noe spesiell tanke.

 

 

Personlig så har jeg håpet på en bedre dockløsning en stund nå, helt siden vi har begynt å se 32GB+ lagringskapasitet på diverse Apple enheter så føler jeg dagens dockløsning med treg USB2.0 hastigheter ikke holder standard i 2011 - 2012, og nå som Apple er en såpass stort forkjemper av Thunderbolt og alle Ivy Bridge Mac modeller vil komme med USB3.0 så føler jeg ar det er på sin plass med en dockløsning som hvertfall støtter USB3.0 hastigheter, men som gjerne også kan støtte Thunderbolt så jeg kan få lynrask synkronisering opp mot 2011 Mac-modeller også. At hele kontakten må fysisk forandres og bryte all bakoverkompatibilitet er jeg noe lunken til, men må det til så må det vell til og på et eller annet tidspunkt så må du bytte ut det gamle til fordel for det nye. Kanskje er 2012 året å gjøre det?

 

 

Minijack kontakt er flyttet fra toppen til bunnen av telefonen:

 

Ingen videre stor forandring, men jeg liker ikke tanken. Personlig så syntes jeg at minijack i toppen er et mye mer logisk valg hva gjelder design og ikke minst hvordan ting fungerer i praktisk bruk. Når jeg tar en joggetur / treningstur osv så er det jo mye mer logisk med minijack kontakten i toppen så telefonen ikke alltid vil havne opp/ned i lomma da jeg ikke ønsker at minijack kontakten skal ligge vendt nedover da det sliter på kabelen til øreproppene.

 

Som sagt så er det ingen big deal, eller showstopper men jeg ser ikke helt poenget og det er jo ikke sånn at det plutselig ikke var plass eller forsvarlig å ha kontakten på toppen av telefonen. Så hvorfor bytte om på plasseringen uten en åpenbar grunn?

 

 

Mindre simkort slot (mulig nanosim?):

 

Det er ovehode ikke sikkert at Apple har gått for noen nanosim løsning med iPhone 5, og personlig tviler jeg sterkt på det da nanosim nettopp har blitt en godkjent standard og det er alt for sent til at Apple skal ha klart å komme med det allerede nå. I praksis så vil det muliggjøre litt bedre design, men kan ikke si at jeg bryr meg så alt for mye om telefonen kommer med microsim eller nanosim. At simkort slotten har blitt mindre kan være et resultat av litt "trimmet" design, intet mer, intet mindre.

 

 

Noe tynnere design, hvor stordeler av baksiden er metall (aluminium?):

 

At det skal bli noe designforandring ligger vell så absolutt i kortene. Folk klagde jo noe voldsomt på null forandring i designet med iPhone 4S og selv om jeg ikke helt ser logikken men å endre et velfungerende design bare for forandringensskyld så ligger det i kortene at Apple vil gjøre noen forandringer denne gangen.

 

Rykter, bilder og videoen her legger jo opp til at det blir stort sett det samme designet, bare noe tynnere og naturligvis høyere / lenger for å få plass til en eventuelt 16:9 skjerm. Personlig har jeg ingenting i mot dette, liker designet på dagens iPhone 4S svært godt, så hvorfor forandre så voldsomt på det? Det meste av kritikk har jo gått mot glasset på baksiden som ikke tåler allverden, personlig så har det ikke vært noe problem for min del men kunne godt tenke meg noe litt mer solid enn glass på baksiden av iPhone 5 og her tilsier jo ryktene at Apple går for en metall (aluminium) løsning på stort sett hele baksiden og det er noe jeg så absolutt ikke har noe i mot.

 

Syntes dog det meste av bilder, og denne videoen forøvrig viser et noe snodig design hvor jeg personlig ikke er noen stor fan av at metallet på baksiden bare skal dekke opp 90% og ikke hele baksiden. Syntes det gir et noe snodig utseende som jeg ikke kan si at jeg liker så alt, alt for godt.

 

 

 

Men tiden vil vise hva Apple faktisk vil levere, og kanskje får vi en sniktitt allerede på WWDC'12 på mandag!

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Kan folka med Windoze se eplet også? Hehe, genialt om de ikke kan.

 

Som jeg skrev i iPhone 4/4S-tråden, så venter jeg spent på 5ern. Håper den får tilnærmet 4" skjerm da jeg synes min mors 3,5" blir litt for lite.

 

Ellers håper jeg byggekvaliteten/designet forblir det samme i stor grad, som skrevet ovenfor. Liker utseendet til iPhone mye bedre enn noen andre mobiler på markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er fremdeles ikke helt sikker på om jeg ønsker meg større skjerm, men jeg syntes uansett at det å utelukkende øke høyden på skjermen og ikke bredden virker som et snodig valg. Skal den først bli større så kan den godt bli litt bredere også om du spør meg, men alt over 4.0" blir litt for stort for min smak.

 

Skal tross alt bruke den til trening, ha den i lomma når jeg er på farten og jeg ikke en spesielt stor person så det finnes grenser på hva jeg gidder å dra med rundt om kring, skal jeg ha stor skjerm så har jeg tablet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser synspunktet ditt, på den andre siden har jeg vært borti så mange praktiske tilfeller der hvor folk aldri ville ha større enn 4,3" skjerm. Nå sitter noen av de med Note og kunne ikke tenke seg å bytte til en smarttelefon med mindre skjerm i nærmeste fremtid. Når folk først har blitt vandt med en stor skjerm(god visningsopplevelse), så skal det mye til for mange å gå til noe mindre igjen. Selv om volumet på telefonen er på grensen til å bli for stor.

 

Det er her jeg mener Apple burde ha kommet med _2_ modeller, sånn kjøperne har valgmuligheter. Dessverre er ikke hverdagen sånn idag.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at Apple kommer med en iPhone som er større enn 4". Da ville jeg blitt veldig overrasket - og trolig ikke kjøpt den heller. Men vi får se. Nå bruker jeg ikke mobil på trening, så det er ikke noe problem.

 

Forresten, vil appene se verre ut på en 4" iPhone? Med tanke på at de er lagd til 4/4S. Husker hvordan Spotify så ut på iPad...

Lenke til kommentar

@T.A.

Hvis skjermen får flere pixler i høyden, men beholder samme bredde (640px) - så tviler jeg på at iOS bare drar appene ut.

Tipper det blir en svart linje øvert og nederst på skjermen på gamle apps (iPhone 3/4) for å beholde 960px helt til appen blir optimalisert av utvikler.

Lenke til kommentar

Nedtur at det ikke ble nevnt noe om den nye iPhonen idag :/

 

Enig! Har faktisk ikke sansen for markedsmodellen Apple kjører, jeg blir ikke trigget til å vente lengre nå. Når dem ikke klarte å gi meg ett lite hint om hvordan den nye telefonen blir så velger jeg en av konkurrentene deres, enten One X, 4X HD eller Galaxy S3 - mest sannsynlig sistnevnte.

 

Sånn er det når de henger sånn etter, og jeg tviler på at jeg angrer i november når den kommer til Norge og det er 2 mnd ventetid på telefonen til 7 500.

 

Eneste er at det ville vært moro å prøvd en iPhone nå, for erfaringens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De sa i allefall at iOS 6 kommer til høsten, dermed er det rimelig å anta at neste iPhone kommer til høsten den også. De har alltid lansert nye storversjoner av iOS omtrent samtidig som nye iPhone-modeller har kommet i salg, så vidt jeg kan huske.

 

At Apple valgte å ikke si noe om neste iPhone-modell nå er nok det mest fornuftige rent markedsmessig sett. Man ødelegger gjerne for etterspørselen av nåværende toppmodell ved å skryte hemningsløst av neste toppmodell kanskje 4 mnd før den kommer i salg.

Lenke til kommentar

Funksjonen (iOS 6) som går ut på å svare med en mld når noen ringer deg og du ikke har mulighet til å ta telefonen har jeg hatt på mobilen min lenge. Burde vært standard for lenge siden, trodde iPhone faktisk hadde dette. Men at den kan minne deg på å ringe tilbake er jo ganske interessant.

Lenke til kommentar

Nedtur at det ikke ble nevnt noe om den nye iPhonen idag :/

 

Enig! Har faktisk ikke sansen for markedsmodellen Apple kjører, jeg blir ikke trigget til å vente lengre nå. Når dem ikke klarte å gi meg ett lite hint om hvordan den nye telefonen blir så velger jeg en av konkurrentene deres, enten One X, 4X HD eller Galaxy S3 - mest sannsynlig sistnevnte.

 

Sånn er det når de henger sånn etter, og jeg tviler på at jeg angrer i november når den kommer til Norge og det er 2 mnd ventetid på telefonen til 7 500.

 

Eneste er at det ville vært moro å prøvd en iPhone nå, for erfaringens skyld.

 

Forsåvidt enig, men nå har jo alle iphone modellene kommet en gang i året, så det er rimelig å annta at det kommer en ny tlf enten sent i sommer eller høst. For min del spiller det egentlig ikke så stor rolle akk i år, da jeg ikke har penger til å bruke på ny tlf før etter sommeren uansett. Og da regner jeg med at de har kommet noe info.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...