Gå til innhold

I dag byttet Internett adressesystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Henger vi fortsatt godt etter på bruk av IPv6? Jeg kan huske en artikkel tilbake for 1-2 uker siden der det var kommentert at vi er kommet lengst i verden på bruk av IPv6.. Syns det virker litt tvetydig...

Som det står nevnt i artikkelen så gjaldt ikke den forrige artikkelen om faktisk bruk av PIv6.

Lenke til kommentar

"IPv6-systemet er bakoverkompatibelt med IPv4"Dette medfører riktighet på samme måte som at jernbanelokomotiv er bakoverkompatibelt med busser.

 

Her er det sikkert snakk om følgende http://en.wikipedia...._IPv6_addresses

 

Og hva er da source adresssen din? Det trengs en form for NAT (64, PT, etc.) som kan hjelpe deg der, og de brekker stort sett mer enn de fikser, da mange støttesystemer som finnet til "vanlig" 4-4 NAT ikke finnes i 6-4 variantene...

 

Noen som vet hvordan man får ip6 adresser i Bergen? Har nå Telenor linje, og synes det er tungvint å bruke NAT, port forward osv.

 

Enten vente til din ISP innfører v6 til kundene, eller finne deg en ipv6 tunnell. For eksempel i fra hurricane electric.

Lenke til kommentar

"Vi her i Hardware.no gjorde forøvrig denne overgangen i går, og anbefaler alle aktører å gjøre det samme."

 

Tja, det kan godt hende dere har gjort noe, men fremdeles vises hardware.no, mac1.no og ipod1.no over ipv4 for min del. Mange andre nettsider vises derimot over ipv6.

 

(Jeg installerte "ShowIPv6"-plugin i Google Chrome, som viser meg om siden vises via IPv4 eller IPv6)

Lenke til kommentar

Hvis dette blir utbredt i Norge er i hvertfall Telenor en av de siste til å gå over. Og hvis de gjør det blir prisene deretter.

 

Og med det så antydes det at en enklere nettverksstruktur, med mer robust oppbygning, og færre nødløsninger, og dyrt utstyr for å håndtere alle nødløsningene, skal gi Telenor lavere kostnad, men de benytter folks uvitenhet til å tyne mer penger ut av oss? Det kan de sikkert slippe unna med i en evighet!

Lenke til kommentar

Hvis dette blir utbredt i Norge er i hvertfall Telenor en av de siste til å gå over. Og hvis de gjør det blir prisene deretter.

 

Og med det så antydes det at en enklere nettverksstruktur, med mer robust oppbygning, og færre nødløsninger, og dyrt utstyr for å håndtere alle nødløsningene, skal gi Telenor lavere kostnad, men de benytter folks uvitenhet til å tyne mer penger ut av oss? Det kan de sikkert slippe unna med i en evighet!

 

Det blir ikke første gangen, det er helt sikkert. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...