Gå til innhold

Bærbare kan få kraftigere lydvolum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel egentlig det jeg ville frem til :p.

 

Jeg har hørt temmelig mange laptoper som har kapasitet til å spille av relativt høy lyd i mellom og diskantområdet, men det er jo ikke mulig å få "god lyd" dersom bassen ikke klarer å henge med, noe som kan bli mye mer problematisk å få til i en laptop.

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

100 dB. Også i bassområdet?

Nei. Det ville vært så mye lydenergi at enhver maskin maskin hadde blitt effektivt revet i stykker, more or less. Samt at du da heller ikke kunne brukt PC-en fordi det rister slik.

 

At det blir BRA lyd i 100 dB, eller noe i nærheten nekter jeg å tro før jeg får høre det selv!

 

Uansett, det blir spennende å se hva de har tenkt seg ut. Siden de bare snakker om bærbare maskiner så antar jeg de baserer seg på teknologi som vi har hatt i flere tiår, (noe annet ville vært en FOR stor sensasjon). Kan jo hende de ikke bruker helt tradisjonale høyttalerelementer for å ha klart det, men en form for store Pizo-elementer eller lignende kanskje?

 

Blir litt skuffet om de bare snakker om et laptop-kabinett som er ekstra godt skrudd sammen, og med rom for noen litt større elementer + en kraftigere forsterker enn vanlig.

 

og ikke noen

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil aldri bli bra lyd i noen normal bærbar PC, men forbedringspotensiale vil det alltid være...

Det sier seg selv at høyttalere med membran på størrelse med en liten diskant ikke kan produsere i nærheten av lineær frekvensrespons over et akseptabelt frekvensområde. I hvert fall ikke om det er snakk om å spille høyt.

Lenke til kommentar

100 dB. Også i bassområdet?

Nei. Det ville vært så mye lydenergi at enhver maskin maskin hadde blitt effektivt revet i stykker, more or less. Samt at du da heller ikke kunne brukt PC-en fordi det rister slik.

 

At det blir BRA lyd i 100 dB, eller noe i nærheten nekter jeg å tro før jeg får høre det selv!

 

Uansett, det blir spennende å se hva de har tenkt seg ut. Siden de bare snakker om bærbare maskiner så antar jeg de baserer seg på teknologi som vi har hatt i flere tiår, (noe annet ville vært en FOR stor sensasjon). Kan jo hende de ikke bruker helt tradisjonale høyttalerelementer for å ha klart det, men en form for store Pizo-elementer eller lignende kanskje?

 

Blir litt skuffet om de bare snakker om et laptop-kabinett som er ekstra godt skrudd sammen, og med rom for noen litt større elementer + en kraftigere forsterker enn vanlig.

 

og ikke noen

 

Det hadde vel ikke vært noe stort problem å bygge en maskin som hadde tålt det uten å bli revet i stykker? Men de kommer jo neppe til å gjøre det av praktiske årsaker (altså bygge noe som gir 100 dB nedover i frekvens).

 

AtW

Lenke til kommentar

100 dB. Også i bassområdet?

Nei. Det ville vært så mye lydenergi at enhver maskin maskin hadde blitt effektivt revet i stykker, more or less. Samt at du da heller ikke kunne brukt PC-en fordi det rister slik.

 

At det blir BRA lyd i 100 dB, eller noe i nærheten nekter jeg å tro før jeg får høre det selv!

 

Uansett, det blir spennende å se hva de har tenkt seg ut. Siden de bare snakker om bærbare maskiner så antar jeg de baserer seg på teknologi som vi har hatt i flere tiår, (noe annet ville vært en FOR stor sensasjon). Kan jo hende de ikke bruker helt tradisjonale høyttalerelementer for å ha klart det, men en form for store Pizo-elementer eller lignende kanskje?

 

Blir litt skuffet om de bare snakker om et laptop-kabinett som er ekstra godt skrudd sammen, og med rom for noen litt større elementer + en kraftigere forsterker enn vanlig.

 

og ikke noen

 

Det hadde vel ikke vært noe stort problem å bygge en maskin som hadde tålt det uten å bli revet i stykker? Men de kommer jo neppe til å gjøre det av praktiske årsaker (altså bygge noe som gir 100 dB nedover i frekvens).

 

AtW

Det er såklart fullt mulig å få til, men i praksis så er det jo naturligvis ikke så lett. Speislet ikke at den blir driftsikker over flere år.

 

1. Du ville ha 10-dobblet effekten som PCen avgir, noe som sier en del om kjølingen som trengs.

2. Det ville krevd langt bedre fester til de vanlige kjøleribbene på CPU og GPU. GPU burde helelr ikke være i en slot, da det raskt kan bli dårlig kontakt med en maskin som vibrerer 1cm frem og tilbake 50 ganger i sekundet... :p

3. Skjermen ville nok tatt opp mye ressonans da det er en stor og tynn overflate, så vi snakker nok om langt mer holdbare fester, og gjerne også fleksibel skjerm som OLED.

4. Et tykt aluminium-skall som er frest ut.

 

Nå var det såklart noe spesielt med denne PCen, men SÅ langt tviler jeg på at de har gått. En vanlig PC ville nærmest detonert med så høyt lydtrykk i så lave frekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løst innfestet?

Nå vet jeg ikke helt hva slags elementer vi snakker om her, men hos meg er det snakk om 8 Bolter som skal holde igjen ganske så mye trykk egentlig. Om jeg har PC-en like ved subwooferen så går det, selv om det rister en del, men så forplatenter og fordeler energien ganske godt rundtomkring i rommet også. Selve basskassa for nok langt mer juling.

 

For å nå 100 dB med kun subwoofer (lave frekvenser) så må det brukes en del effekt. Nå er det en stund siden jeg målte noe lydnivå, men jeg mener å huske resten av veggene også ristet, og summen av kreftene på alle veggene, lydtrykket etc. vil jo kabinettet måtte holde igjen.

 

Jeg snakker da altså om lave frekvenser (&--#62;150dB), og uten at jeg har regnet på det, så trengs nok elementer som er størrelse på. (ser vel for meg i størrelseorden av MINST hva pekerbrettet på laptopper er)

 

Hadde det vært mulig å gjøre hele skjermflaten om til et piezoelektrisk basselement på størrelse med et A4-ark, uten at det ville resultert i at skjermen rister for mye når du hører på musikk?

(Jeg er ikke god på dette.)

Nja, nå må man huske på at skjermen også er festet med noen fester nederst, og all kraft som virker på basselementet (om det er pizo eller ei spiller ingen rolle) vil prøve å "velte" skjermen frem og tilbake. På en vanlig skjerm så trenger du ikke store kraften for å vippe litt op skjermen. Om du tenker at du skal dytte 594 cm^2 frem og tilbake 50 ganger i sekundet så tror jeg det blir så store vibrasjoner (med å ha et element i skjermen) at du ikke klarer å se teksten engang.

 

Men såklart, dette blir bare en hypotese fra meg selv. Skulle gjerne hatt noe ekstra måleelementer som kunne vist hvor stor kraft det kreves for å flytte luft i størrelseorden 100 dB.

Eksempel på lydkilder med noe dypere lyd på 100 dB ville vært en bulldoser, eller tre gressklippere som står på samtidig.

 

Du kan tenke deg en bulldoser, eller et gressklipperleven inn i stua di, og da kun med dype lyder. Det er ganske mye krefter ute å går. Men for all del, det kan godt hende du har rett og at det bare trengs høy nok stivhet i selve kabinettet, for at resten av energien blir fordelt utover underlaget. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at vi aldri får 100db under 100hz fra en laptop. Et tips; Hoffman's Iron Law.

 

Om vi sier at en laptop kan ha plass til 2 stk 1" membraner (eller kanske 5-6 mindre enheter), må slaglengden være omtrent 1m for å få 100db på 40hz. Og effekt som må til vil være absurd. Flere KW.

 

Senker vi kravet till bass til si 100hz, som ligger i mellombassområdet, der mye av kicke i en tromme ligger (men langt over dypbassen) Trengs det fortsatt nærmere 25cm slaglengde og et lass effekt. Det er rett og slett fysisk umulig. De beste basselementene i fullskala klarer rundt 30mm slaglengde, for små elementer har jeg skjeldent sett mer en 3-4mm.Noe mer er det heller ikke plass til i kabinettet. Man kan dessverre ikke omgå de fysiske lover. Kjøp dedikert anlegg.eller hodetelefoner. For 100db lydtrykk ned til 30-40hz bør du se på 10" basselementer eller større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen bärbar pc till dags dato är styv nog till att agera högtalare av hifi kvalitet, vare sig det är fulltone eller subwoofer. Jag har svårt att se hur Asus skall kunna ändra på detta utan att betraktligt öka kostnaden av att produsera detta. Här är förresten ett fint bygge av en 3" fulltone i en Ikeaskål.

http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/114905-poor-mans-strad-fullfort-2.html#post1701302

 

Optimalt skulle kabinettet vara ännu större och tjockare än den ikeaskålen tror jag ingen vill ha en bärbar pc som är. Skålen är dessutom extremt styv. Helt orealistiskt att göra feks en 17" pc så styv.

Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å gjøre hele skjermflaten om til et piezoelektrisk basselement på størrelse med et A4-ark, uten at det ville resultert i at skjermen rister for mye når du hører på musikk?(Jeg er ikke god på dette.)

Nei, det ville ikke svart seg å prøve. Men diskant/mellomtone derimot (spesielt diskant) er ikke vanskelig å få til med høyt volum.

 

http://www.hardware.no/artikler/med-tv-skjermen-som-hoyttaler/72290

 

Ulempen blir bare at lydbildet blir feil balansert. Har du hørt lyden i de syltynnemobilene vs de litt tykkere? Det er stor forskjell. Lyden i de tynne modellene er lav, skurrete, høyfrekvent uten noe særlig mellomtone og absolutt ingen bass. Helt jævlig egentlig, til og med telefonsamtaler høres fælt ut.

 

 

Jeg regner med (og forventer) at det er en ny type teknologi de serverer, noe àla den i linken. Kanskje er de mer effektive også? Vanlig høytalerteknologi har egentlig ikke forandret seg på mange tiår, og effektiviteten er på rundt 3-4 % (resten går over i varme). Er noe av dette feilaktig, så bare rett på meg.

Lenke til kommentar

Jeg regner med (og forventer) at det er en ny type teknologi de serverer, noe àla den i linken. Kanskje er de mer effektive også? Vanlig høytalerteknologi har egentlig ikke forandret seg på mange tiår, og effektiviteten er på rundt 3-4 % (resten går over i varme). Er noe av dette feilaktig, så bare rett på meg.

Rundt 95% av effekten blir til lyd i de mest effektive annleggene, og rundt 15-20% i de minst effektive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...