Gå til innhold

Sony frir til entusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skulle jeg akkurat til å skryte av Sony som har montert enda større sensor enn 2/3". Fuji x10 er jo kanskje referanse, ikke sant? Så ser jeg jo at Sony har stappet inn 20Mpx på bare 1". Da blir det jammen trangt om plassen. X10 med bare 12Mpx vil dermed være konkurransedyktig tross merkbart mindre sensor. Nå venter vi på tester og sammenlikninger. Her forventer vi komplette løsninger med god bildekvalitet til denne prisen.

Lenke til kommentar

Ja, ser spennende ut, skulle ønske de gikk ned til 24 mm ekvivalent, eller kanskje enda litt lavere dog. Så kunne de heller kuttet litt på tele-siden.

 

AtW

 

Støtter den, skulle vært litt mer vidvinkel. Og høy oppløsning gjør jo også at en kan tillate seg å kroppe litt for mer "tele" i de siuasjoner en har behov for det.

Lenke til kommentar

Ja, ser spennende ut, skulle ønske de gikk ned til 24 mm ekvivalent, eller kanskje enda litt lavere dog. Så kunne de heller kuttet litt på tele-siden.

 

AtW

 

Enig.

"24-90 mm" som LX5 har, synes jeg er nær ideell.

 

Men det er det sikkert noen andre som gjør noe med.

De andre kameraprodusentene kommer ikke til å la Sony regjere denne delen av markedet alene.

Men det tar nok litt tid før de har produkter å svare med.

Lenke til kommentar

Hva er så galt med det? Se på iso1600 her:

http://www.dpreview....preview-samples

 

Ikke dårlig!

Ikke så bra heller. Hvis du ser på test bildene til testen som er på Imaging Resource, så ser du at det er en del dårligere enn Nikon 1 serien. Særlig i detaljene på det røde stoffet.

Nei så det når jeg klikket meg inn på original size. På Large så det bra ut dog. Lurer på hvordan de blir mot hverandre om man resizer denne til 10/12 mpx for å så se mot Nikon 1.

Lenke til kommentar

Nei så det når jeg klikket meg inn på original size. På Large så det bra ut dog. Lurer på hvordan de blir mot hverandre om man resizer denne til 10/12 mpx for å så se mot Nikon 1.

Jeg vet ikke om det hjelper, det ser for utsmørt ut. Men det er mulig dette er JPEG, og en RAW fil vil da gi bedre bilder.

Lenke til kommentar

Nei så det når jeg klikket meg inn på original size. På Large så det bra ut dog. Lurer på hvordan de blir mot hverandre om man resizer denne til 10/12 mpx for å så se mot Nikon 1.

Jeg vet ikke om det hjelper, det ser for utsmørt ut. Men det er mulig dette er JPEG, og en RAW fil vil da gi bedre bilder.

 

Typisk Sony med aggresiv noise reduction, bruker aldri JPEG for mer enn ISO 400 med mitt sony DSLR. Så det kan godt hende.

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke bli for kresne da, det er tross alt et kompakt, selv om sensor er noe større en hva som er vanlig.

Høy iso har vel aldri vært en vinner på et kompakt uansett merke?

 

 

Jeg syns det ser lovende ut. Har selv en Fuji X10 som jeg er superfonøyd med, og kommer nok derfor ikke til å bytte, men Sony skal ha kredit for å komme med dette kameraet som går rett i strupen på Fuji's offensiv.

 

Vi får bare håpe at det er et marked for flere releaser på dette segmentet.

Det er tross alt høy prisklasse på både dette og X10 for kompakt å være.

Lenke til kommentar

Nå skulle jeg akkurat til å skryte av Sony som har montert enda større sensor enn 2/3". Fuji x10 er jo kanskje referanse, ikke sant? Så ser jeg jo at Sony har stappet inn 20Mpx på bare 1". Da blir det jammen trangt om plassen. X10 med bare 12Mpx vil dermed være konkurransedyktig tross merkbart mindre sensor. Nå venter vi på tester og sammenlikninger. Her forventer vi komplette løsninger med god bildekvalitet til denne prisen.

 

1" er da større enn 2/3", eller er det noe jeg har oversett her?

Lenke til kommentar

I følge Dpreview.com ( http://www.dpreview....sony-dsc-rx100/ ) så har

Fujifilm X10 sensorareal på 58mm^2 mens Sony RX100 har sensorareal på 116mm^2.

Så kan man dele antal MP på dette arealet og sjekke hvem som har fleste MP pr, mm^2.

Sony RX100 har noe mindre MP pr. mm^2.

Men hvor bra bildekvalitet RX100 har vs. X10 får man sjekke selv og blir sikkert mange nok

av tester fremover.

 

Jeg har sett noen tester og det er da en grunn til at jeg spør her om man vet hva prisen på RX100 er ;) Ser bra ut for RX100, hvertfall når man nedskalerer bildene til 5-6 MP som er mere enn bra nok for mitt bruk. Det er langt fra noe APS-C sensor størrelse kvalitet, men bedre enn det meste jeg har sett av kompaktkamera før. Canon sitt GX 1 er nok bedre, men også langt større.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...