Gå til innhold

Sony slipper sin første Ultrabook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig har i hvert fall mange forbrukere forstått at oppløsning er viktig - slik som deg mbergersen... Produsentene begynner nok å ane tegningen etter hvert - selv om det sikkert er noen etterslepere som ikke begriper at høy oppløsning er gull :-)

 

Har irritert meg grønn over lav oppløsning på bærbare skjermer siden min Dell med 15" og 1600x1200 fra år 2000, og irriterer meg fremdeles over at produsentene av skjermer synes det var en god idé å droppe 120 linjer i høyden... Blir brukbart når man får 4k-skjermer til folket :-)

Lenke til kommentar

ultrabook du liksom... den er jo like tjukk som en VGA utgang - noe den faktsik har.... blir nisje for dem som driver med prosjektor osv, eller for de som liker designen og "vaio navnet", men sammenlignet med andre ultrabooks så ser jeg ikke helt hvordan den kan kalles det

 

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med dagens skjermer er latterlig lav oppløsning, blank skjermflate og dårlige TN-paneler. Når skal produsenter skjønne at vi ønsker vesentlig høyere oppløsning, matt skjerm og IPS-panel?

Asus kommer/har kommet med en søt liten UX31-A på 13" med 1920x1080 og alt det andre gode. Fint levert i metallhus, matt skjerm, IPS og SSD. Kombinert med lav vekt (1,3kg), Ivy Bridge og pris på 9000 er den etter min mening ganske så perfekt

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med dagens skjermer er latterlig lav oppløsning, blank skjermflate og dårlige TN-paneler. Når skal produsenter skjønne at vi ønsker vesentlig høyere oppløsning, matt skjerm og IPS-panel?

Asus kommer/har kommet med en søt liten UX31-A på 13" med 1920x1080 og alt det andre gode. Fint levert i metallhus, matt skjerm, IPS og SSD. Kombinert med lav vekt (1,3kg), Ivy Bridge og pris på 9000 er den etter min mening ganske så perfekt

 

Enig med det første.

 

Den er etter min mening langt fra perfekt. Mangler DisplayPort og kun 4GiB minne som maks. Når de da er basert på IvyBrigde med HD4000, som faktisk støtter 4K oppløsning er det håpløst at den faktisk ikke støtter eksterne skjermer med høyere oppløsning enn 1920 x 1200. Når maskinen faktisk er så nært perfekt på andre områder - ja da er det ille at to etter min mening vesentlige punkt ikke støttes.

 

Personlig forstår jeg ikke at man ikke i tillegg til skjerm med bra oppløsning velger å gå for Thunderbolt/MiniDP. Asus som også lager bra eksterne skjermer med bra størrelse/oppløsning burde sett at disse maskinene kombinert med en Thundebolt skjerm (med nettkobling, USB Hub etc) ville kunne blitt en virkelig hit. Tenk å kunne koble opp maskina ekstern med to kabler (strøm og Thunderbolt), og så har man en komplett arbeidsstasjon.

 

Edit: Endret fra å omtale en epostkilent til hva utgangen egentlig heter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hovedproblemet med dagens skjermer er latterlig lav oppløsning, blank skjermflate og dårlige TN-paneler. Når skal produsenter skjønne at vi ønsker vesentlig høyere oppløsning, matt skjerm og IPS-panel?

 

Den dagen det lønner seg tipper jeg, dvs. den dagen forbrukerne ønsker å betale en premium pris for en slik skjerm.

Lenke til kommentar
Hovedproblemet med dagens skjermer er latterlig lav oppløsning, blank skjermflate og dårlige TN-paneler. Når skal produsenter skjønne at vi ønsker vesentlig høyere oppløsning, matt skjerm og IPS-panel?Asus kommer/har kommet med en søt liten UX31-A på 13" med 1920x1080 og alt det andre gode. Fint levert i metallhus, matt skjerm, IPS og SSD. Kombinert med lav vekt (1,3kg), Ivy Bridge og pris på 9000 er den etter min mening ganske så perfekt
Enig med det første.Den er etter min mening langt fra perfekt. Mangler DisplayPort og kun 4GiB minne som maks. Når de da er basert på IvyBrigde med HD4000, som faktisk støtter 4K oppløsning er det håpløst at den faktisk ikke støtter eksterne skjermer med høyere oppløsning enn 1920 x 1200. Når maskinen faktisk er så nært perfekt på andre områder - ja da er det ille at to etter min mening vesentlige punkt ikke støttes.Personlig forstår jeg ikke at man ikke i tillegg til skjerm med bra oppløsning velger å gå for Thunderbird/MiniDP. Asus som også lager bra eksterne skjermer med bra størrelse/oppløsning burde sett at disse maskinene kombinert med en Thundebird skjerm (med nettkobling, USB Hub etc) ville kunne blitt en virkelig hit. Tenk å kunne koble opp maskina ekstern med to kabler (strøm og Thunderbird), og så har man en komplett arbeidsstasjon.

 

Antar du mener Thunderbolt? En genial kabel.

Lenke til kommentar

@Nator: Ja, det hender det går litt for fort i svinga - særlig når man akkurat sitter å konfigurerer et Thundebird oppsett.

 

Jeg er ingen Mac-fan, men akkurat der har de forstått noe vesentlig når det gjelder bærbare og f.eks jobbsammenheng.

 

@Karantene:

Når svært få produsenter utenom Apple faktisk leverer IPS og i realiteten nesten ingen annet enn 1366 x 768 har ikke produsentene forutsetning til å vite om forbrukerne er villige til å betale mer for bedre skjerm.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@Karantene:

Når svært få produsenter utenom Apple faktisk leverer IPS og i realiteten nesten ingen annet enn 1366 x 768 har ikke produsentene forutsetning til å vite om forbrukerne er villige til å betale mer for bedre skjerm.

 

I en bransje med flere hundretusen ansatte jobber altså ingen med å analysere markedet?

Lenke til kommentar

Ultrabook er laget for å kunne brukes over alt.

I motsetning til større maskiner som bare brukes inne i en mørk stue, burde ultrabooks ha skjermer som takler sollys!

Jeg har en 13" MacBook Pro, og den takler ikke sollys i det hele tatt.

Når jeg bruker den utendørs er den som et speil.

Altfor lav lysstyrke, og altfor mye gjenskinn.

 

Ultrabooks stiller mye strengere krav til skjermen i sollys, siden de skal kunne brukes overalt.

På tide at produsentene skjønner det.

Lenke til kommentar

@karantene:

Joda, men erfaring viser at slike analyser har svært begrenset verdi. Rett og slett fordi store deler av brukerne i realiteten ikke vet hva de egentlig ønsker. Skal slike analyser ha stor verdi krever det faktisk brukere som er godt informerte om hva alternativer er og egenskapene med alternativene. I realiteten er har ikke brukerne den informasjon.

 

Det var nesten ingen av de såkalte markedanalytikerne som trodde at iPhone skulle bli en suksess, heller ikke at MacBook Air skulle slå an såpass bra. Faktisk viser erfaring fra omtrent alle bransjer at det er nesten umulig å få gode svar med å spørre markedet - eneste som virkelig fungerer er å ta sjanser knyttet til hva man tror kan slå an i markedet. Om jeg tar meg tid til å lete, tror jeg at jeg skal finne bøttevis av produkter som markedsanalyser sa burde bli en suksess og som feilet totalt. Tror det er flere enn de som lyktes.

 

Her skal også Apple ha skryt - de tar faktisk en del slike sjanser. Ellers så har de en langt bedre analyseavdeling. Det siste tviler jeg på.

 

Dårlige løsninger kommer nok heller av en bransje som har hatt hovedfokus på pris og volum, og dermed lave kostnader. Og ikke nødvendigvis fokus på utvikling og differensiering.

 

@Mannen med ljåen:

Du har helt rett på dette punktet.

Lenke til kommentar

Fail med VGA port da? Gjør da ingenting å ha den? Flest mulig porter gjør meg ingenting.. er bare rusta for ting som kan oppstå, vil påstå at den pc'en duger flott som en allrounder. Bruker den på universitetet, hjemme og i jobbsammenheng og klarer de fleste oppgaver flott. Oppløsningen derimot er ikke så mye å skryte av, 1080p så hadde den griseslått mac på både utseende og specs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...