Gå til innhold

Du bruker sannsynligvis pirat-software


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mesteparten av programmene er svindyre

feks media spillere som kan koste runt 1 000 kroner når vlc gjør samme jobben, gratis

 

Hva slags tradisjonell media-spiller-sfotware er det som koster 1000 kroner? Er det noe mer enn luksusversjoner av bluray-avspillingssoftware? Er ikke spesielt sammenliknbart i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også der at behovet for piratvare ikke er der. Skjønner jo godt at folks om har mindre penger har mye lettere for å ty til piratvare, men for egen del er mesteparten gratis, og det som ikke er gratis er ikke dyrere enn at det går greit.

 

Og er helt enig at man bør sette spørsmålstegn på hva det koster bransjen, selv om det koster bransjen noe. Tror i enda større grad enn for spill og musikk så hadde folk droppet programmet fremfor å kjøpe det, spesielt siden mange av dem koster veldig mye.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at mange bruker piratware fordi de rett og slett ikke veit at det finnes fullgode gratis alternativer for det aller meste av programmer en normal bruker trenger.

Sant er også en læringskurve, lettere å bruke en pirat versjon av et program du kjenner å lære et nytt program.

Office og Photoshop kan takke piratkopiering for sin store utbredelse.

 

Lenke til kommentar

Det her er enda et eksempel på dårlig journalisitkk. Forfatteren har helt klart ikke lest raporten som han selv baserer hele artikkelen på. "Du bruker mest sannsynligvis IKKE piratkopiert programvare" skal det stå, med tanke på at dette er et norsk nettsted. Les side 6 av rapporten (side 8 i pdf filen). Norge står ikke oppført, men jeg tror og mener at vi burde sammenligne oss med andre vesteuropeiske land. Hva mener dere andre? Ser slike feil gang på gang, og det ødelegger troverdigheten til et nettsted som en gang i tiden var meget troverdig.

Lenke til kommentar

Vil tro fordelingen er noe liknende dette:

 

1. Windows

2. Microsoft Office

3. Photoshop

 

Var hvertfall min fordeling før jeg fikk råd til å kjøpe de. :)

Samme her. Generelt sett som student var jeg nesten nødt, selv med deltidsstilling, til å ty til piratkopiering for at endende skulle møtes, å punge ut 2000 kroner for ny Office-pakke ble for mye. Nå som jeg jobber fulltid er ikke dette lengre noe problem.

 

Tror det også har mye med alder å gjøre. Her i vesten har primært vi unge vært de som har vært drevende nok til å kunne laste ned og cracke software, og nå som mange av oss har blitt eldre har også holdningene våre endret seg. Personlig har jeg gått fra "hvorfor skal jeg betale når jeg kan laste ned gratis" til at jeg nå gladelig sponser programutviklerene.

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Nå koster ikke office for stundenter 2000,- , men mulig det gjorde det en gang i tiden.

Husker jeg fikk det jeg trengte på mitt studiested.

 

Og når det kommer til photoshop så er det vel få som klarer å få mye ut av fullversjonen deres, og Gimp har ett høyt nivå for å brukes. Jeg bruker selv photoshop elements som er en vesentlig billigere og enklere løsning, men her tror jeg også det finnes en del gratisløsninger, bl.a på nett

Lenke til kommentar

hva er latterlig med de?

15000 kr på en pc er null problem, men en tusenlapp på OS er for mye?

 

Ja, skjønn logikken om du kan. Problemet er at man ikke får stjålet datamaskiner like lett som software.

Hadde man måttet fysisk bryte seg inn et sted for å finne software så hadde de fleste ikke gjort det.

Lenke til kommentar

hva er latterlig med de?

15000 kr på en pc er null problem, men en tusenlapp på OS er for mye?

 

Jeg skifter OS oftere enn PC, og å betale 5-6k hver gang en ny versjon kommer er faktisk ganske dyrt.

 

AtW

 

Du trenger jo ikke å til en hver tid ha nyeste versjon av Windows på hver enkelt av dine... 5 PCer? Man kan jo for eksempel bruke Vista på en av de (som muligens fulgte med, dersom det er en litt eldre PC), og linux på en annen, avhengig av hva man bruker den aktuelle maskinen til. Jeg behøver for eksempel ikke Win7 på 12" laptopen min hvor jeg hverken spiller eller bruker photoshop. Der funker det fint med et gratis OS.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...